آیا بحث بیمه نکردن کارفرما مربوط به وکیل اداره کار می باشد؟ - پارسی زی
اشنایدر الکتریک + راز و رمز کنتاکتور هایش

اشنایدر الکتریک + راز و رمز کنتاکتور هایش

اشنایدر الکتریک در سال ۱۸۳۶ میلادی در زمینه‌ی طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، مهندسی برق، تجهیزات تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت …

استایل لاکچری زنانه با مه پوش

استایل لاکچری زنانه با مه پوش

استایل لاکچری زنانه با مه پوش به نقل از سایت واضح آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ترکیب چه لباس هایی …

محصولات صنایع نگین به همراه معرفی شرکت صنایع سرد و گرم صنایع نگین

محصولات صنایع نگین به همراه معرفی شرکت صنایع سرد و گرم صنایع نگین

گروه صنایع سردو گرم نگین با تاسیس در سال ۱۳۶۵ با هدف تولید و فروش وسایل  و لوازم آشپزخانه صنعتی شروع به کار کرد. که …

آیا بحث بیمه نکردن کارفرما مربوط به وکیل اداره کار می باشد؟

در روابط میان کارفرمایان و کارگران موضوعات شایعی وجود دارد که یکی از آنها بیمه نکردن کارگر می‌ باشد.

اگر برای شما هم سوال پیش‌ آمده است که در صورت بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما چه اتفاقات و تبعاتی دامن‌گیر کارگر خواهد شد و اینکه اگر کارفرما حق بیمه ی کارگر را پرداخت نکند چه می‌ شود و نیز آیا امکان شکایت کردن کارگر از کارفرما برای رد نکردن بیمه وجود خواهد داشت یا خیر، در این مبحث به بیان این موضوعات خواهیم پرداخت.

مسئله‌ ای که بسیار دیده‌ شده است و باز هم اتفاق خواهد افتاد راجع به بعضی از کارفرمایان است که نسبت به پرداخت حق بیمه ی کارگران تعلل می‌ کنند یا از پرداخت آن به‌ طور کلی امتناع می‌ ورزند و هنگامی‌ که کارگران برای احقاق حق خود به مراجع ذیصلاح رجوع می‌ کنند تا به مشکلات آنها رسیدگی شود و به اداره ی کار مراجعه می‌ کنند و نسبت‌ به حقوق خود معترض می‌ گردند، به‌ طور کل رابطه ی کارفرما و کارگری را منکر می‌ شوند و اینجا است که مشکلات کارگر بیشتر می‌ شود و تازه باید ثابت کند که برای این کارفرما و در مکان مربوطه بر طبق اصول و قانون کار و به شکلی کامل به فعالیت می پرداخته‌ است.

در واقع این مرحله جزء سخت‌ ترین مراحل در رسیدگی به اختلاف کارگر و کارفرما است، زیرا اگر بتوان این رابطه را اثبات کرد به‌ راحتی می‌ توان کارفرما را محکوم به پرداخت مبلغ حق بیمه‌ ای که از دادن آن امتناع کرده‌ است وادار نمود.

مشاهده می‌ کنید که مشاوره با وکیل اداره کار از این نظر که می‌ تواند با بررسی کلیه ی مدارک لازم جهت اثبات رابطه ی کارگر و کارفرما این امر را میسر کند اهمیت خواهد داشت. با ثابت کردن این‌ موضوع تقاضای حق بیمه ی پرداخت‌ نشده امکان‌ پذیر می‌ شود و انجام این کار به‌ جز وکیل متخصص اداره ی کار از هیچ‌ کس بر نمی‌ آید.

صورت جلسه هیات حل اختلاف اداره کار

نمونه فرم خام صورت جلسه هیات حل اختلاف اداره کار :

صورت‌ جلسه هیئت حل اختلاف به استناد ماده ۱۶۰ قانون کار جلسه هیئت حل اختلاف اداره کل کار و امور اجتماعی استان مرکزی جهت رسیدگی به پرونده شکایت…….. علیه……….. بر اساس……….. اعتراض خواهان، خوانده و هر دو نسبت به رأی مورخ……….. هیأت تشخیص شماره…………. راس ساعت………… روز…………. در محل اداره‌ کل با حضور امضاء‌کنندگان زیر تشکیل می‌ شود. از خواهان و خوانده جهت حضور در جلسه طی دعوت‌ نامه شماره…………. مورخ…………. دعوت به‌ عمل‌ آمده است. اظهارات خواهان………….. اظهارات خوانده………….. رأی و تصمیم هیئت با ذکر مستندات قانونی.

نمایندگان دولت، نمایندگان مدیران، نمایندگان کارگران، رأی صادره حضوراً به اینجانب تفهیم و ابلاغ و تحویل گردید.

شاکی، نماینده‌ ی شاکی، امضا.

هدف از این مطلب ارائه ی یک نمونه از فرم صورت‌ جلسه هیئت حل اختلاف اداره کار بود تا با نوع نوشتار آن آشنا گردید. در هیات حل اختلاف و تشخیص اداره ی کار هدف اصلی بررسی پرونده‌ های مربوط به دعاوی و اختلافات میان کارگر و کارفرما است و سپس نسبت به آنها تصمیمات مورد نیاز گرفته می‌ شود و رسیدگی به آنها در دستور کار قرار می‌ گیرد.

به‌ طور معمول رسیدگی در دو مرحله یعنی بدوی و تجدید نظر انجام می‌ شود که مرحله ی بدوی در هیئت تشخیص و مرحله ی تجدید نظر در هیأت حل اختلاف رسیدگی خواهند شد. در جلسات هیات تشخیص خواهان و خوانده باید برای یک جلسه حضور داشته باشند ولی عدم حضور آنها مانع از بررسی پرونده و صدور رای نخواهد شد.

نمونه گزارش بازرس اداره کار

در این مطلب یک نمونه گزارش بازرس اداره کار بیان می‌ شود تا با آن آشنا گردید:

مورد بازرسی و بازرسی پرونده نامه ارجاعی شماره…………

نام و نام خانوادگی شاکی: خانم/اقا …….. نام کارفرما: خانم / اقا ……. تاریخ بازرسی………. نام واحد بازرسی‌شده………… نام بازرس…………

در این نوشتار نمونه گزارش بازرس اداره کار مورد بررسی قرار گرفته است.

کارفرما: تالار…………. به مالکیت خانم /اقا ……. سابقه کار طبق اظهار شاکیه و شهود از تیر ماه ۱۳۷۰ لغایت ۸۵/۸/۱۰ و وکیل خوانده اعلام داشت از ۷۴/۷/۱ تاریخ بیمه شدن شاکیه لغایت پایان ۸۵/۸/۱۰بوده‌ است. ساعت کار از ۳۰/۹ صبح الی ۱۷ و روز هایی که یک مجلس داشته‌ اند الی ساعت ۲۱. روز هایی که دو مجلس داشته‌ اند تا ساعت ۲۴ ادامه داشته‌ است. دستمزد معوقه ندارد. از حق اولاد و مسکن و خواربار بی‌ بهره بوده‌ است. بن ۸۴ و ۸۵ را طلبکار است و در خصوص مرخصی شاکیه اظهار داشت. در ۴ سال آخر از مرخصی با وجه آن بهره‌ مند بوده و ذخیره مرخصی سنوات قبل را مدعی است، طلبکار است.

تعداد کارگران ۸ نفر در محل تالار اعلام داشتند شاکیه جهت دریافت عیدی و غیره به محل قنادی…………. پدر کارفرما رفته و در آنجا اگر اخراجی صورت پذیرفته توسط حاج‌ آقای………. و…………. بوده‌ است.

وکیل خوانده تصویر چند برگ تسویه‌ حساب را ارائه نمود که ضمیمه ی پرونده گردید و اظهارات شهود در ظهر صورت‌ جلسه مورخ۸۵/۱۰/۲ می‌ باشد.

اگر کارفرما کارگر را بیمه نکند چه اتفاقی می افتد؟

دلایل زیادی وجود دارد که کارفرمایان از بیمه کردن کارگران خویش امتناع می‌ کنند که مهم‌ ترین دلایل آنها شامل این موارد می‌ شود:

۱_ مجوز هایی که باید توسط کارفرما کسب می‌ شد تا بتوان کار مورد نظر را انجام داد وجود ندارد.

۲_ کارگاهی که در آن به فعالیت می‌ پردازند فاقد کد کارگاه می‌ باشد.

۳_ بعضی از کارفرمایان حق بیمه ی کارگران را هزینه ای مازاد می‌ پندارند و تلاش می‌ کنند تا از راه‌ هایی مانند دریافت چک و سفته از کارگران و یا درج در قرارداد کاری آنها را از حقوقشان محروم سازند و از پرداخت حق بیمه به نوعی فرار می‌ کنند.

با تمام اینها موردی که بسیار شایع است درباره ی ارتباط کارگری و کارفرمایی است که پرداخت بیمه به‌ معنای اثبات این رابطه است و اگر کارگر بیمه شود کارفرما موظف است کلیه ی حقوق کارگر را بر طبق قانون پرداخت نماید.

سوالی که پیش می‌ آید این است که اگر کارفرما کارگر را بیمه نکند چه اتفاقی خواهد افتاد. بر طبق ماده ی ۱۴۸ قانون اداره ی کار مقرر شده‌ است که کارفرمایان کارگاه‌ های مشمول این قانون، مکلف هستند بر طبق قانون تامین اجتماعی برای بیمه شدن کارگران واحد خود اقدامات لازم را بیندیشند.

این ماده ی قانونی نشانگر این است که حقوق کارگر به شکل قانونی، جزئی از وظایف کارفرمایان به حساب می‌ آید که نمی‌ توانند از آن تخلفی کنند و اگر کارفرمایی بر خلاف این ماده عمل کند و کارگران خود را بیمه نکند (بیمه نکردن کارگر) بر طبق قانون برای این کارفرما ضمانت اجرایی قانونی در نظر گرفته‌ شده است که بر اساس آن کارفرما را محکوم می‌ کند که علاوه‌ بر پرداخت حق بیمه ی کارگر باید جریمه ی عدم پرداخت حق بیمه را نیز بپردازد.

شکایت برای بیمه نکردن کارفرما

در اسفند ماه هر سال هیات وزیران مصوبه‌ ای را برای حقوق کارگران در نظر می‌ گیرند که دارای جنبه ی قانونی است و بر طبق آن هیچکدام از کارگران نباید از حداقل هایی که برایشان در نظر گرفته‌ شده است چیزی را کمتر دریافت کنند و این‌ موضوع راجع به کلیه ی حقوق و دریافتی‌ های کارگران می‌ باشد اعم از حقوق، مزایا و سنوات، عیدی و پاداش و غیره.

زمانی‌ که اختلاف میان کارفرما و کارگر حادث شود مطابق با قانون کار با او برخورد می‌ شود. کارفرما وظیفه دارد کلیه‌ی کارگرانی که در خدمت او هستند و برایش کار می‌ کنند را بیمه نماید. در واقع تحت هر شرایطی بیمه کردن کارگر باید انجام شود، حتی اگر کارگر بگوید من به بیمه احتیاجی ندارم و یا اینکه در عوض بیمه نکردن از کارفرما بخواهد که مبلغ بیمه را به او بپردازد.

بیمه یکی از مهم‌ ترین بخش‌ هایی است که به اداره ی کار مربوط می‌ شود و حتمی بودن بیمه از آنجا مشخص می‌ شود که در صورت بیمه نشدن شما توسط کارفرما به ضرر خودش تمام می‌ شود و نه‌ تنها ملزم به پرداخت یک‌ مرتبه‌ ای بیمه به شما می‌ شود، بلکه باعث می‌ شود جریمه را نیز پرداخت نماید. پس منفعت کارفرما در این است که بدون درخواست کارگر یا نیروی خود، کار های بیمه را انجام دهد.

حال اگر کارفرمایی با وجود دانستن تمامی وظایف و تبعات آن، باز هم در بیمه نمودن کارگران خود کوتاهی و اهمال کند کارگر می‌ تواند به‌ راحتی از او شکایت کند. شکایت برای بیمه نکردن کارفرما بدین شکل است که ابتدا کارگر باید دادخواست خود را به اداره ی کار تقدیم نماید تا شکایت ثبت گردد و بعد از آن در انتظار باشد تا وقت رسیدگی به پرونده او تعیین گردد.

در جلسه ی رسیدگی به پرونده‌ی کارگر، باید کلیه ی اسناد و مدارک لازم جهت اثبات رابطه ی کارگر و کارفرما موجود باشد و آنها را با خود به‌ همراه بیاورد. هر سند یا مدرکی که کارگر بتواند به آن رجوع کند تا رابطه‌ ی میان او و کارفرما را ثابت کند بسیار اهمیت دارد، زیرا که منجر می‌ شود کارگر استحقاق دریافت حداقل‌ های قانونی خود را داشته باشد. م

مدارک مورد نیاز شامل: دفترچه ی بیمه، برگه ی مرخصی و… که هر کدام اثبات‌ کننده ی موردی می‌ باشند. در مواردی خاص هم امکان دارد به صلاحدید مرجع صالح بازرسی در کار انجام شود.

 

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 16 آذر 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.