انواع پر کاربرد تست التراسونیک - پارسی زی
خرید لوله پلی اتیلن با بهترین قیمت

خرید لوله پلی اتیلن با بهترین قیمت

خرید لوله پلی اتیلن با بهترین قیمت امروزه استفاده از انواع لوله پلی اتیلن به خاطر مزیت های زیادی که به همراه دارد بسیار افزایش …

لوازم بهداشتی مناسب برای روابط زناشویی (برترین برندهای کاندوم)

لوازم بهداشتی مناسب برای روابط زناشویی (برترین برندهای کاندوم)

با اهمیت پیدا کردن آموزشهای جنسی توسط سازمان جهانی بهداشت و معطوف شدن توجهات به پیشگیری از ابتدا به بیماری های جنسی و مقاربتی و …

روش صحیح اطفای حریق چگونه است؟

روش صحیح اطفای حریق چگونه است؟

روش صحیح اطفای حریق چگونه است؟ تنها راه در امان ماندن از حریق، خاموش کردن آن است. اما چه راه هایی برای مهار کردن آتش …

انواع پر کاربرد تست التراسونیک

همانطور که گفته شد این تست یکی از پرکاربردترین تست های غیر مخرب است. اما باید بدانیم بیشتر از همه در چه مواردی استفاده میشود.

تست التراسونیک بتن

تست های التراسونیک بر روی بتن برای چک کردن چند موضوع به کار میرود

  1. تست کیفیت بتن از این جهت که دانه بندی آن به چه صورت است و در قسمت های مختلف بتن آیا یکسان است یا خیر
  2. کشف موارد ناپیوستگی بتن و انواع ترک ها و لایه لایه شدن های بتن
  3. کشف این که آیا بتن ترک های عمیق هم دارد یا نه

تست التراسونیک جوش

در تست های التراسونیک جوش بیشتر از همه چیز عیوب عمقی جوش مورد توجه قرار دارد. معمولا عیوب سطحی آن با تست PT یا همان تست مایع ناقذ قابل تشخیص است. این عیوب عمقی قطعه یا جوش است که به این راحتی دیده نمیشود و نیاز به تست های التراسونیک دارد. شرکت نیک بینش کارن بیشتر شما را در این قسمت یاری خواهد کد و متخصصان خود را برای بازرسی عیوب جوش به کار میگیرد.

تست التراسونیک

تست التراسونیک

طریقه عملکرد تست التراسونیک

همانطور که گفته شد تست های التراسونیک برای یافتن عیوبی به کار گرفته میشود که در عمق قرار دارد. این روش با استفاده از امواج انجام میشود. امواج التراسونیک معمولا بین ۵ الی ۲۵ مگاهرتز هستند. در داخل دستگاه تست التراسونیک، یک مبدل وجود دارد که انواع مختلفی از سطوح این امواج را به وجود می آورد تا نسبت به هر قطعه یا سازه بتواند نفوذ خوبی داشته باشد.

عیوب داخل قطعه یا سازه از جمله ترک های داخلی و شکاف ها خود را اینگونه نشان میدهند. امواج به این موارد برخورد میکنند و برگشت آن ها و تفسیر مواردی که دستگاه التراسونیک نشان میدهد نتایج را نشان میدهد.

برای این که این موضوع برای شما به خوبی جا بیفتد به عکس زیر دقت کنید.

مزایا و معایب تست التراسونیک

تست التراسونیک یکی از پر طریفدار ترین ها است. به دلیل این که غیر از موارد مربوط به داخب قطعه یا سازه بتنی در مورد ضخامت سنجی قطعاتی که دسترسی به آن سوی آن ها نیست هم کاربرد دارد. خیلی اوقات این ضحامت سنجی در مورد خوردگی و فرسایش اتفاق می افتد. خیلی اوقات هم برای مواردی همچون دیگ بخار استفاده میشود.

مورد بعدی که در مورد تست های التراسونیک مورد توجه است دقت بالای آن است. حتی در مورد خطای یک دهم میلیمتر هم میشود روی تست های التراسونیک حساب کرد.

حتی با تست های التراسونیک میشود مواردی که تست PT یا سایر تست های سطحی را نیز مورد بررسی قرار داد.

اما از معایب آن میتوان به این اشاره کرد که هر کسی نمیتواند تست های التراسونیک را انجام دهد و باید متخصص این کار باشد و تفسیر دستگاه التراسونیک را به خوبی انجام دهد. همچنین در مورد قطعاتی که بسیار نازک هستند هم نمیتوان روی تست های التراسونیک حساب باز کرد.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 16 دی 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.