باورهای درست و غلط در رابطه با لامپ‌ ال ای دی - پارسی زی
چیا کوین و افزایش شدید قیمت هارد HDD‌ و SSD

چیا کوین و افزایش شدید قیمت هارد HDD‌ و SSD

اگر این روزها به بازار IT یا فروشگاه های لوازم و تجهیزات کامپیوتر، دوربین مداربسته و شبکه سر زده باشید، حتماً متوجه افزایش قیمت هارد …

تفاوت غلاف قهوه و کپسول

تفاوت غلاف قهوه و کپسول

تفاوت غلاف قهوه و کپسول اگر که در این صفحه هستید، حتما برایتان تفاوت غلاف قهوه و کپسول شما را کنجکاو کرده است و می …

مسئول دفتر حرفه‌ای کیست؟

مسئول دفتر حرفه‌ای کیست؟

مسئول دفتر حرفه‌ای کیست؟ تا چه اندازه با ویژگی های مسئولین دفتر آشنایی دارید؟ آیا با شرح وظایف مسئول دفتر آشنا هستید؟ به نظر شما …

امروزه لامپ‌ های ال‌ای‌دی به سرعت در حال کسب محبوبیت در میان مصرف کنندگان‌ هستند. در همین راستا شرکت‌های متنوعی به تولید این محصول روی آورده‌اند. در عین حال در میان مشتریان این لامپ‌ها تصورات و قضاوت‌های گوناگونی وجود دارد که گاها بر واقعیت منطبق نیستند. در متن پیش رو به بررسی این دیدگاه‌های گوناگون می‌پردازیم.

قیمت لامپ ‌ال‌ ای‌ دی

از جمله تصورات مرسوم میان مصرف‌کنندگان این محصول گرانی قیمت این کالا در قیاس با انواع دیگر است. این تصور به طور کلی غلط است. امروزه دیگر انواع لامپ‌ ال ‌ای ‌دی مانند اولین روزهای ورودشان به بازار گران قیمت نیستند. در واقع حالا دیگر متوسط قیمت این محصولات اندکی بیشتر از نمونه‌های قدیمی‌تر است.  همچنین چنانچه عمر طولانی‌تر این نوع لامپ‌ها را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که بسیار به صرفه‌تر هستند.

میزان روشنایی لامپ‌ ال‌ ای‌ دی

یکی دیگر از تصورات غلطی که درباره لامپ‌های ال‌ای‌دی در میان مصرف‌کنندگان مرسوم است به میزان نوردهی این لامپ‌ها برمی‌گردد. عموما این طور تصور می‌شود که لامپ‌های ال‌ای‌دی از نوردهی کمتری برخوردارند. در حالی‌که چنانچه برای مثال دو لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات را در قیاس با یک لامپ ال‌ای‌دی ۸ وات در نظر بگیریم، خواهیم دید که لامپ ال‌ای‌‌دی هم از لحاظ مصرف بهینه انرژی بسیار بهینه‌تر است و هم در عین حال نوردهی بهتری دارد.

میزان بهره‌ وری در لامپ های LED

نکته دیگر این است که مصرف‌کنندگان گمان می‌برند لامپ‌های ال‌ای‌دی از نظر مصرف انرژی بهینه نیستند. این در حالی است که درست عکس این مطلب صادق است. با توجه به این‌که میزان نور تولید شده توسط یک لامپ ال‌ای‌دی در ازای هر وات انرژی مصرفی قابل بررسی است به یک نمونه توجه فرمایید:

یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات و یا یک لامپ فلوئورسنت ۱۵ وات مقدار نوری به یک اندازه تولید می‌نمایند که هر دو برابر است با مقدار تولید شده توسط یک لامپ ال‌ ای‌ دی ۸ وات. با این وصف لامپ‌های ال‌ای‌دی ۱۲ برابر از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر از انواع دیگر هستند.

آیا لامپ‌ های LED گرما تولید می‌کنند؟

شاید پربسامدترین تصور رایج میان مصرف‌کنندگان این محصولات این گمان باشد که لامپ‌های ال‌ای‌دی مطلقا گرمایی تولید نمی‌کنند. پر واضح است که این تصور نیز غلط است و در واقع این نوع لامپ‌ نیز گرما تولید می‌کند اگرچه میزان گرمای تولید شده در آن‌ها در قیاس با نمونه‌های قدیمی‌تر حد بسیار پایین‌تری دارد. این تفاوت نیز از این بابت است که لامپ‌های ال‌ای‌دی از امواج مادون قرمز و فرابنفش که سبب گرم شدن لامپ‌های قدیمی‌تر می‌شوند بهره نمی‌برند. اما در عین حال چنانچه برای مدتی طولانی روشن باشند گرم می‌شوند.

سازوکار لامپ های ال ای دی

شاید بد نباشد اگر کمی هم راجع به سازوکار این لامپ‌ها بدانیم. این‌که چه نوع کارکردی در سیستم این لامپ‌ها سبب این عمر طولانی می‌شود. آیا آن‌ها به توصیه‌ی پزشکان‌شان گوش کرده و مرتب ورزش می‌کنند! یا از خوردن غذاهای چرب می‌پرهیزند! در واقع پاسخ این پرسش رمزآلود در سازوکار تولید نور توسط این نوع لامپ‌ها است. این لامپ‌ها خوشبختانه نه مانند همتاهای قدیمی‌ترشان گاز جیوه درون‌شان وجود دارد که موجب شود زیادی داغ بشوند و بعد از مدتی هم فرسوده و نه حتی رشته‌ی تنگستنی در دل‌شان به کار رفته است که احتمال سوختن‌شان وجود داشته باشد. لامپ‌های ال‌ای‌دی سازوکار دیگری دارند؛ آن‌ها توسط مولدهای نوری خانه‌های ما را روشن می‌کنند.

ساده‌ترین شیوه‌ی بیان نحوه‌ی کارکرد این لامپ‌ها که در نهایت منتج به عمر طولانی آن‌ها می‌شود از این قرار است که: یک لامپ کم‌مصرف ال‌ای‌دی از آن‌جا که قطعه یا سازوکاری در سیستم طراحی شده‌ی خود ندارد که با گذر زمان دچار استهلاک گردد بنابراین عمری طولانی دارد. به یاد داشته باشید که ما لامپ‌های کم‌مصرف ال‌ای‌دی را فقط برای طول عمر طولانی‌شان خریداری نمی‌کنیم. در یک مقایسه ساده نحوه‌ی نورپردازی این لامپ‌ها نسبت به انواع دیگر نیز از کیفیت بسیار بهتری برخوردار است. لامپ‌های کم‌مصرف ال‌ای‌دی در حوزه‌ی تعریف خودشان استثنا هستند. زیرا همه‌چیزشان مقرون به صرفه و بی نقص است. بنابراین درباره‌ی این موجودات نازنین شک در دل خودتان راه ندهید.

راهکاری برای حل مشکل چشمک زدن

در اینجا به ارائه راهکاری برای حل مشکل چشمک زدن این نوع لامپ‌ها در هنگام خاموشی می‌پردازیم. برای این منظور باید یک مقاومت جاری بین دو اتصال لامپ قرار بگیرد. کارایی این مقاومت این است که وقتی کلید دیواری خاموش باشد نه تنها خازن داخل لامپ شارژ نمی‌شود بلکه سبب می‌گردد جریان از آن عبور کند. امید می‌رود با توجه به نکات اشاره شده در متن مقاله فوق، کاربران بتوانند در مواجهه با تصورات غلط و مصطلح شده در میان مصرف کنندگان لامپ‌های ال‌ای‌دی، گزاره‌های درست و نادرست را از یکدیگر تمیز بدهند.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 6 بهمن 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.