انواع چاپ - پارسی زی
آشنایی بیشتر با سرویس ثبت دامنه ir هاستینگ آذرآنلاین

آشنایی بیشتر با سرویس ثبت دامنه ir هاستینگ آذرآنلاین

آموزش ثبت دامنه سایت با پسوند .ir ثبت دامنه سایت یکی از مراحل مقدماتی و درعین‌حال مهم در راه‌اندازی آن است. دامنه‌ها یا دامین‌ها، درواقع همان …

ترفندهای بهینه سازی تصاویر برای افزایش سرعت وبسایت

ترفندهای بهینه سازی تصاویر برای افزایش سرعت وبسایت

چکیده : سرعت بارگذاری بالا یکی از ویژگی های سایت های پیشرفته و موفق محسوب می شود. تصاویر بزرگ و حجیم می توانند سرعت بارگذاری صفحه …

لاغری سریع با قهوه

لاغری سریع با قهوه

لاغری سریع با قهوه لاغری و قهوه رابطه ی مستقیمی با هم در کاهش وزن دارند و این رابطه به چربی سوزی بر می گردد. …

چاپ دیجیتال امروزه از استقبال بالایی برخودار است . تمام خدمات چاپ دیجیتال آنلاین مخصوصا چاپ جزوه و پرینت رنگی و چاپ اعلامیه ترحیم مورد استقبال زیادی قرار قرار گرفته است.

چاپ، ابزاری برای بازتولید مطالب نوشته شده یا تصاویر در چندین نسخه می باشد. چهار نوع چاپ سنتی وجود دارد: چاپ برجسته (که این مقاله عمدتاً به آن می پردازد)، چاپ سنگی، لیتوگرافی و چاپ روی صفحه. چاپ برجسته شامل نوع، کلیشه، الکتروتایپ و لترپرس است. چاپ فلکسوگرافی نوعی چاپ لترپرس چرخشی با استفاده از صفحات لاستیکی انعطاف پذیر و جوهرهای خشک شونده سریع است.

چاپ برجسته:

تاریخ اولیه:

در قرن پانزدهم این هنر به طور مستقیم و غیرمستقیم از ماینتس به بسیاری از نقاط اروپا گسترش یافت. در سال ۱۴۷۶ توسط ویلیام کاکستون به انگلستان آورده شد و در سال ۱۵۳۹ توسط خوان پابلو ، که مطبوعات خود را در مکزیکو سیتی راه اندازی کرد، به دنیای جدید آورده شد.

مکانیزه شدن ماشین های چاپ:

اولین دستگاه کاغذسازی که یک رول کاغذ پیوسته تولید می‌کرد و می ‌توانست ورق‌هایی را در اندازه‌های خاص تحویل دهد، در سال ۱۸۰۳ در لندن نصب شد. در سال ۱۸۱۰، دراین ماشین چاپ که توسط فردریش کونیگ آلمانی اختراع گردید، از نیروی بخار استفاده می شد. این اختراع باعث بهبود کیفیت محصول نشد اما خروجی دستگاه را بسیار افزایش داد. در ماشین چاپ کونیگ، تخت تایپ مانند ماشین های چاپ دستی صاف می ماند، اما کاغذ توسط استوانه ای بر روی نوع فشرده می شد. ماشین چاپ قدرت آدامز توسط یک آمریکایی به نام ایزاک آدامز در سال ۱۸۲۷ اختراع شد.
در سال های ۱۸۴۶ و ۱۸۴۷، ریچارد مارچ هو یک ماشین چاپ چرخشی طراحی کرد که در آن صفحات کلیشه برای اولین بار در یک استوانه واقعی چیده شدند. در سال ۱۸۶۶ ماشین های چاپی که بعداً به عنوان ماشین چاپ والتر شناخته شد در انگلستان ثبت شد. در این ماشین چاپ سطوح چاپ نوعی نبودند، بلکه صفحات کلیشه ای منحنی بودند که قسمت هایی از استوانه ها را تشکیل می دادند. اختراع روش‌هایی برای ساخت کاغذ در ورق‌هایی با هر طول دلخواه، به طوری که کاغذ را می‌توان از رول به ماشین های چاپ سیلندری وارد کرد و به افزایش سرعت چاپ کمک کرد.

حروفچینی:

تا اواخر قرن نوزدهم ماشین های حروفچینی اختراع شد. ماشین  لینوتایپ، که توسط اوتمار مرگنتالر در بالتیمور در سال ۱۸۸۴ اختراع شد، یک راب فلزی مربوط به یک خط از نوع منفرد را که با دست در چاپ تنظیم شده بود، تولید کرد. این دستگاه برای اولین بار در نیویورک در سال ۱۸۸۶ به بهره برداری رسید. این دستگاه با استفاده از صفحه کلیدی مانند ماشین تحریر، ماتریس های برنجی را در یک خط مونتاژ کرد، خط را ریخته و ماتریس ها را توزیع کرد. ماشین اینترتایپ تا حد زیادی شبیه ماشین لینوتایپ بود و ماتریس های ساخته شده توسط هر یک از ماشین ها می توانستند در ماشین دیگر استفاده شوند.
سومین ماشین حروفچینی اصلی مونوتایپ است که توسط تولبرت لانستون در سال ۱۸۸۷ به ثبت رسید و اولین بار در سال ۱۸۹۷ به صورت تجاری تولید شد. قبل از ترکیب الکترونیکی، مونوتایپ در تنظیم انواع خاصی از کپی، به عنوان مثال، مواد ریاضی و علمی، که در آن نمادهای خاص  وجود داشت، استفاده می شد.

لیتوگرافی:

نوع سوم چاپ، لیتوگرافی که به عنوان چاپ پلانوگرافی نیز شناخته می شود، توسط  آلویس سنفلدر ابداع شد. سنگ های مسطح اولین صفحات لیتوگرافی بودند و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه در حال حاضر انواع صفحات نازک فلزی، پلاستیکی و کاغذی نیز استفاده می شود. یک طرح روی بشقاب با جوهر چرب یا مداد شمعی کشیده می شود و سپس آب روی صفحه می ریزد. وقتی برای چاپ جوهر روی صفحه می ریزد، قسمت های چرب جوهر را می پذیرند و قسمت های مرطوب نه. آماده سازی سطح چاپ به گونه ای که جوهر فقط به قسمت هایی از آن بچسبد در تمامی چاپ های پلانوگرافیک امری اساسی است.

فرآیند صفحه نمایش:

چهارمین نوع چاپ سنتی، فرآیند اسکرین، شامل سیلک اسکرین است و کاربردهای ویژه ای در صنعت چاپ دارد. چاپ سیلک نوعی چاپ شابلون است، یعنی چاپی که در آن جوهر به پشت حامل تصویر اعمال می‌شود و از طریق صفحات متخلخل یا باز فشار داده می‌شود. تصویر بر روی یک تکه ابریشم است که روی یک قاب کشیده شده است و پشت آن یک اسکاج لاستیکی حاوی جوهر وجود دارد. نواحی غیرچاپی روی صفحه ابریشم مسدود می شوند و جوهر از میان نواحی متخلخل روی طرح رانده می شود. این فرآیند به طور گسترده برای پوستر و برای چاپ روی شیشه، پلاستیک و سطوح بافت استفاده می شود. میموگرافی یکی دیگر از کاربردهای تجاری چاپ شابلون است.

تصاویر و چاپ رنگی:

در سه نوع چاپ – نقش برجسته، خاتم، و پلانوگرافی – تصاویر اغلب توسط فرآیند نیمه‌ تون تولید می‌شوند، که در آن یک صفحه با عکاسی از شیشه‌ای که با شبکه‌ای از خطوط ریز مشخص شده است ساخته می‌شود. یک شکل معمول چاپ رنگی، فرآیند بِندی است که توسط چاپگر نیویورکی بنجامین دی اختراع شد، که از ورق های سلولوئیدی برای رسیدن به سایه و رنگ مناسب استفاده می کند. در چاپ تمام رنگی از چهار رنگ استاندارد استفاده می شود – زرد، فیروزه ای (رنگی بین آبی و سبز)، سرخابی و مشکی – سه رنگ اول مکمل آبی، قرمز و سبز هستند. رنگ های دیگر با چاپ یک رنگ بر روی رنگ دیگر تولید می شوند، مانند سبز با چاپ فیروزه ای روی زرد. سیاه برای چاپ متن همراه تصویر استفاده می شود و اغلب به عنوان رنگ چهارم در خود تصویر برای افزودن قدرت و جزئیات استفاده می شود.

نوآوری های مدرن:

در سال های اخیر استفاده از فرآیندهای عکاسی بسیار گسترش یافته است و توسعه دستگاه های الکترونیکی و همچنین سایر پیشرفت های تکنولوژیکی، عصر جدیدی را در تکامل چاپ معرفی کرده است. توسعه ماشین‌های تحریر و رایانه‌های شخصی که قادر به ارائه نسخه‌های موجه و متناسب هستند، تولید کتاب‌ را ممکن ساخته است و نیازهای چند نوع خاص چاپ را برآورده کرده است. شاید انقلابی ‌ترین نوآوری، معرفی ماشین‌های ترکیب عکس برای تنظیم نوع با ابزار عکاسی باشد. دو مورد از آنها در اصل مشابه ماشین‌های مونوتایپ و اینترتایپ هستند و توسط شرکت‌های مربوطه تحت علامت‌های تجاری مونوفوتو و اینترتایپ فوتوستر تولید شده‌اند. لینوفیلم یک ماشین تنظیم عکس است که توسط شرکت لینوتایپ ساخته شده است. ماشین فوتون که توسط فرانسویان رنه هیگونت و لویی مویرود اختراع شد، با استفاده از ماشین تحریر الکتریکی متصل به کامپیوتر و یک واحد عکاسی، قابل توجه است. امروزه فتوکمپوزیشن در چاپ لیتوگرافی، گراور و لترپرس به کار گرفته شده است و استفاده از آن، همراه با سایر تکنیک های الکترونیکی، صنعت چاپ را متحول کرده است . در سال‌های اخیر برخی از روزنامه‌ها شروع به استفاده از سیستم‌های صفحه‌ بندی کرده‌اند که در آن روزنامه‌ها به ‌صورت الکترونیکی توسط رایانه ساخته می‌شوند، خروجی آن به نگاتیو می‌رسد و یک صفحه از نگاتیو ساخته می‌شود.
بسیاری از فرآیندهای چاپ دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا نیز توسعه یافته اند. زیروگرافی، یا چاپ الکترواستاتیک، به طور گسترده ای برای فتوکپی پذیرفته شده است. این همچنین اساس چاپگر لیزری، یکی از انواع چاپگرهای کامپیوتری است. همچنین وسیله ای موثر برای تولید صفحات اصلی برای چاپ افست است. از یک دستگاه زیروگرافیک برای چاپ مجدد کتابهای چاپ نشده از میکروفیلم در اندازه کامل استفاده می شود. سایر فرآیندهای تکراری که اهمیت تجاری دارند مولتی گراف ها هستند که بر اساس اصل چاپ عمل می کند. در قرن ۲۱ توسعه ماشین‌های چاپ بر اساس تقاضا (با استفاده از زیروگرافی) اکنون به یک فرد اجازه می‌دهد تا یک فایل کامپیوتری مناسب را به عنوان کتاب صحافی شده در یک مغازه کوچک در عرض چند دقیقه چاپ کند.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 17 بهمن 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.