سورپرایزها و غایبین بزرگ اسکار 2022 - پارسی زی
هرآنچه که لازم است درباره پلکسی گلاس آینه ای بدانید

هرآنچه که لازم است درباره پلکسی گلاس آینه ای بدانید

هرآنچه که لازم است درباره پلکسی گلاس آینه ای بدانید پلکسی گلاس آینده ای به عنوان یک گزینه جذاب و ایده آل تمام شرایط لازم …

درمان سرطان مجاری صفراوی در استان تهران

درمان سرطان مجاری صفراوی در استان تهران

سرطان مجاری صفراوی چیست؟ یکی از بیماری‌ های خطرناک و البته نادر سرطان مجرای صفراوی است، مهم است بدانید که مجرای صفراوی لوله‌ های کوچکی …

انواع مختلف جراحی بینی

انواع مختلف جراحی بینی

انواع مختلف جراحی بینی جراحی بینی زیبایی یک اصطلاح کلی برای توصیف هر نوع جراحی پلاستیکی است که با هدف بهبود یا اصلاح ظاهر بینی …

مدتی از معرفی نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۲۲ می‌گذرد و همچنان بحث سر سورپرایزها و غایبین این مراسم داغ است. وب سایت لوکتو در این مطلب به سورپرایزها و غایبین بزرگ اسکار ۲۰۲۲ پرداخته است. مانند همیشه، آکادمی اسکار با معرفی نامزدهای جایزه اسکار، در محافل سینمایی سر و صدا به پا کرده است و بسیاری معتقدند فیلم‌ها و بازیگران مهمی در مراسم امسال نادیده گرفته شده‌اند. البته سورپرایزهای خوشایندی شامل دیده شدن فیلم‌های غیر آمریکایی را نیز در میان نامزدهای امسال مشاهده کردیم و به نظر می‌رسد تأثیر فیلم Parasite به کارگردانی بونگ جون هو هنوز باقی است. در ادامه، نگاهی به مهم‌ترین سورپرایزها و غایبین نامزدهای اسکار ۲۰۲۲ می‌اندازیم:

 

سورپرایز: کریستن استیوارت (Kristen Stewart) برای فیلم Spencer
تا چند ماه پیش، کریستن استیوارت حتی شانس اصلی و مسلم جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول برای بازی در نقش دایانا اسپنسر، شاهزاده بریتانیا و دوشس ولز در فیلم Spencer محسوب می‌شد. اما پس از اینکه او برای جایزه انجمن بازیگران آمریکا کاندید نشد، تصور می‌شد که شانس او برای نامزد شدن نیز کاهش پیدا کند. اگرچه شایعاتی مطرح بود که اعضای آکادمی اسکار، مخصوصا اعضای غیر آمریکایی این انجمن، بر خلاف منتقدان، علاقه‌ای به نقش آفرینی کریستن استیوارت در فیلم Spencer ندارند، اما این بازیگر توانست کاندید این جایزه شود هر چند که بعید است شانسی برای بردن این جایزه داشته باشد.

 

غایب: دنی ویلنوو (Denis Villeneuve) برای فیلم Dune
فیلم Dune، اثر حماسی عظیم و خیره‌کننده دنی ویلنوو، در ۱۰ شاخه کاندید جایزه اسکار شد تا پس از فیلم The Power of the Dog، پررنگ‌ترین فیلم در این مراسم باشد. به همین دلیل، نامزد نشدن دنی ویلنوو برای جایزه بهترین کارگردانی، شگفت انگیز است. شکی نیست که کارگردانی فیلم بزرگی مانند Dune کار بسیار دشواری است اما ظاهرا آکادمی اسکار، کارگردان‌های دیگری را زیر نظر داشته است.

 

سورپرایز: Drive My Car
دیدن فیلم Drive My Car در میان نامزدهای جوایز اسکار بهترین فیلم بین‌المللی اصلا عجیب نیست، اما با توجه به سابقه آکادمی، کاندید شدن این فیلم در سه شاخه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی غیر منتظره بود. البته می‌توان این بحث را مطرح کرد که این فیلم حتی می‌توانست در شاخه‌های دیگر نیز مدعی باشد، اما همین که آکادمی اسکار به فیلم‌های غیر انگلیسی زبان، توجه مضاعفی نشان داده است، نشانه خوبی است، هر چند که بعید است پدیده‌ای مانند فیلم Parasite تکرار شود.

 

غایب: Passing
فیلم Passing به کارگردانی ربکا هال (Rebecca Hall)، از جمله ستایش‌شده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ بود و حضوری پر رنگ در جشنواره‌ها داشت. علاوه بر کارگردانی و نویسندگی ربکا هال، به نظر می‌رسید که غیرممکن است بازی‌های تسا تامپسون (Tessa Thompson) و روث نگا (Ruth Negga) نادیده گرفته شوند و حتی بخت‌های اصلی جوایز اسکار بازیگری نیز محسوب می‌شدند. اما مشخص نیست چرا آکادمی اسکار این فیلم را کاملا نادیده گرفته است و در هیچ شاخه‌ای، آن را کاندید نکرده است.

 

سورپرایز: جسی پلمونز (Jesse Plemons) برای فیلم The Power of the Dog
هر چند بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch) کاراکتر محوری فیلم The Power of the Dog بود، اما نقش آفرینی دیگر بازیگران فیلم، به همان اندازه دیدنی و تأثیرگذار بود. با این حال، اکثر کارشناسان معتقد بودند که زیر سایه بندیکت کامبربچ، دیگر بازیگران فیلم ممکن است نادیده گرفته شوند که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و جسی پلمونز که سال‌ها است یکی از بهترین و البته نادیده ‌گرفته ‌شده ‌ترین بازیگران آمریکایی محسوب می‌شود، سرانجام مورد توجه قرار گرفت و در کمال شایستگی، کاندید جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شد.

 

غایب: بازیگران فیلم Belfast
فیلم Belfast به کارگردانی کنت برانا (Kenneth Branagh) از موفق‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ بود و در هفت شاخه کاندید جایزه اسکار شد. کنت برانا که به کار با بازیگران شناخته‌شده شهرت دارد، از بازیگران بزرگی در فیلم مستقل و شخصی خود بهره برد و انتظار می‌رفت که نقش‌آفرینی‌های خالصانه و دلنشین جیمی دورنان (Jamie Dornan) و کیتریونا بالف (Caitriona Balfe) در نقش‌های پدر و مادر بادی، مورد تقدیر قرار گیرند اما این دو از مهم‌ترین بازیگران نادیده گرفته شده در مراسم اسکار امسال خواهند بود.

 

سورپرایز: Flee
فیلم Flee به کارگردانی یوناس پوهر راسموسن (Jonas Poher Rasmussen)، یک فیلم مستند انیمیشن از کشور دانمارک درباره امین، یک مهاجر افغانستانی در دانمارک است. این فیلم به دلیل ساختار غیرمتعارف خود، توانست علاوه بر نامزدی در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی، نامزد جوایز بهترین فیلم مستند و بهترین فیلم انیمیشن نیز شود که در نوع خود، رکورد جدیدی محسوب می‌شود. فیلم‌های مستند،‌ انیمیشن و بین‌المللی از نظر آماری، از زمره نادیده گرفته شده ترین فیلم‌های اسکار هستند اما فیلم Flee توانسته در هر سه شاخه خود را نشان دهد و شاید حتی در هر سه بخش نیز برنده جایزه اسکار شود.

 

غایب: رناته رینسوه (Renate Reinsve) برای فیلم The Worst Person in the World
رناته رینسوه با نقش آفرینی باورپذیر و ملموس خود، فیلم The Worst Person in the World را به یکی از بهترین فیلم‌های امسال تبدیل کرده است و انتظار می‌رفت آکادمی اسکار، نقش آفرینی او را مورد توجه قرار دهد؛ هر چند که بسیار نادر است یک بازیگر غیر انگلیسی زبان برای یک فیلم غیر آمریکایی، کاندید جایزه بهترین بازیگری شود، اما پنلوپه کروز (Penelope Cruz) برای فیلم Parallel Mothers، امسال کاندید جایزه اسکار شده است و کمی عجیب است که اعضای آکادمی، نقش آفرینی رناته رینسوه را نادیده گرفته‌اند.

 

سورپرایز: جی کی سیمونز (J. K. Simmons) برای فیلم Being the Ricardos
اعضای آکادمی اسکار، نقش‌آفرینی‌های فیلم Being the Ricardos را که با انتقادهای زیادی مواجه شده است، دوست داشتند. نه تنها نیکول کیدمن (Nicole Kidman) و حاویر باردم (Javier Bardem) نامزد جایزه اسکار شده‌اند، جی کی سیمونز که نقش آفرینی کوتاهی در این فیلم دارد، مورد توجه اعضای آکادمی قرار گرفته است و برای جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل، کاندید جایزه اسکار شده است.

 

غایب: Tick, Tick… Boom
فیلم Tick, Tick… Boom از مورد انتظار ترین فیلم‌های جوایز اسکار ۲۰۲۲ به شمار می‌رفت. هر چند بسیاری انتظار نداشتن که این فیلم جایزه‌ای ببرد، اما نامزدی اندرو گارفیلد (Andrew Garfield) در شاخه بهترین بازیگر مرد نقش اصلی، تنها سهم اولین فیلم لین مانوئل میراندا (Lin Manuel Miranda) به عنوان کارگردان است.

 

ادامه این مطلب را در وب سایت لوکتو بخوانید. همچنین می‌توانید نقد فیلم قهرمان را از لوکتو بخوانید.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 30 بهمن 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.