تحصیل در کشور ترکیه - پارسی زی
فروشگاه آنلاین لیبل با ریبون

فروشگاه آنلاین لیبل با ریبون

لیبل با ریبون تولید کننده انواع محصولات پشت چسبدار ( برچسب یا لیبل ) شامل انواع برچسب کاغذی ، برچسب حرارتی ، برچسب فیلمی ، برچسب مات برچسب گارانتی و انواع …

موارد استفاده از برش فلزات با لیزر

موارد استفاده از برش فلزات با لیزر

برش لیزر فلزات چیست؟ همانطور که می دانید برش فلزات با لیزر یکی از روش های مرسوم برش فلزات است. در این روش فلز توسط …

چگونه مبل خود را رفو کنیم+رفع سوختگی سیگار

چگونه مبل خود را رفو کنیم+رفع سوختگی سیگار

چگونه مبل خود را رفو کنیم+رفع سوختگی سیگار امروزه کمتر خانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که از مبلمان استفاده نکرده باشد. این وسایل به دلیل …

سالانه تعداد متقضیانی که قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارند رو به افزایش است. این کشور به دلیل نزدیکی به کشور ایران و شرایطی مناسب برای تحصیل به یکی از بهترین مقاصد مهم برای تحصیل ایرانیان تبدیل شده است. اما تا به حال از خودتان پرسیده اید که کشور ترکیه چه شرایطی برای تحصیل در کشور اش در نظر گرفته است؟ یا هزینه زندگی در این کشور به چه صورت می باشد؟ دوره تحصیل در کشور ترکیه چقدر می باشد ؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به تمام این سوالات شما پاسخ دهیم. پس حتی اگر قصد تحصیل در این کشور را ندارید مطمئن باشید که با مطالعه این مقاله نظرتان تغییر خواهد کرد. پس با ما همراه باشید.

چرا کشور ترکیه ؟

در این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۵۰۰۰ تعداد دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل بوده اند که حاکی از عالی بود کشور ترکیه برای تحصیل است. حتما برایتان سوال پیش آمده که انگیزه این تعداد دانشجو برای تحصیل در ترکیه چه بوده ؟ برای جواب باید به شما بگوییم که هزینه نسبتا ارزان، کیفیت آموزش، امکان اخذ بورسیه تحصیلی، پوشش هزینه های اسکان، شهریه، بیمه درمانی و هزینه های مسافرت از جمله انگیزه این دانشجویان برای ادامه تحصیل در این کشور بوده است.

تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در مقطع مدارس ترکیه

ممکن است بعضی از والدین به دلیل مهاجرت یا حتی به قصد تحصیل فرزندانشان از شرایط تحصیل در مقطع مدارس کشور ترکیه اطلاع نداشته باشند. در این کشور تحصیل برای دانش آموزان اجباری اعلام شده و شامل سه مقطع ۴ سال ابتدایی، ۴ سال متوسطه و ۴ سال دبیرستان محسوب می شود. این مقاطع جمعا ۱۲ سال می باشد. کودکان تا سن ۳ سالگی قادر به تحصیل در مهد کودک هی دولتی یا خصوصی هستند. سپس بین سن ۳ تا ۵ سالگی در پیش دبستانی به تحصیل مشغول می شوند. از این سن به بعد برای همه افراد اجباری بوده که از سن ۵ تا ۹ سالگی مقاطع ابتدایی محسوب می شود. پس از مقطع ابتدایی در یک دوره ۴ ساله در مقاطع متوسطه و دبیرستان تحصیل می کنند. در مدارس کشور ترکیه دانش آموزان از سال چهارم دبستان به بعد زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم آموزش می بینند. دانش آموزان بین المللی که اهل کشور ترکیه نباشد، داشتن اقامت آن ها اجباری است.

مدارس مهم ترکیه

مدارس مهم ترکیه به شهر زیر است:

– مدرسه بین المللی Istanbul international community school

– مدرسه بین المللی آمریکایی uskudar amerikan lisesi school

– مدرسه بین المللی  international pre-school and kindergarten

– مدرسه بین المللی MEF international school

– مدرسه بین المللی ozel izmir amerikan koleji (ACI)

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه نیز مانند مدارس آن شرایط خاص خودش را دارد که در این قسمت اطلاعات سه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را جمع آوری کرده ایم.

تحصیل در مقطع کارشناسی کشور ترکیه

شما با داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله می توانید تحصیل خود را در این مقطع شروع کنید. همچنین داشتن دیپلم کفایت نمی کند بلکه شما باید در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه نیز نمره قبولی را کسب کنید. تحصیل در این مقطع یک دوره ۴ ساله است اما برای دانشجویانی که به زبان ترکی مسلط نیستند دوره آموزش زبان ترکی نیز در نظر گرفته می شود. تحصیل رشته پزشکی ۶ سال است. در دانشگاه های دولتی هزینه تحصیل در مقطع لیسانی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار در سال محاسبه می شود. در دانشگاه های غیر دولتی نیز هزینه تحصیل بین ۸ هزار دلار تا حدود ۲۵ هزار دلار متغیر است که رشته به رشته و دانشگاه به دانشگاه این هزینه ها تعییر می کند. دانشجویان در این مقطع حدود ۱۰ ساعت در هفته مجاز به کار دانشجویی هستند.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه باشکنت آنکارا

دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

اگر قصد دارید در مقطع فوق لیسانس در کشور ترکیه تحصیل کنید، لازم به ذکر است برای تحصیل در این مقطع به صورت کلی آزمون ورودی  در نظر نگرفته شده است اما ممکن است هر دانشگاه به طور جداگانه دو آزمون ورودی برای پذیرش برگزار کند. دانشگاه های کشور ترکیه ترکی زبان و انگلیسی زبان هزینه متفاوتی را دریافت می کنند. به عنوان مثال برای اتباع خارجی هزینه ای حدود ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار به صورت سالانه محاسبه شده است، در دانشگاه های انگلیسی زبان نیز این هزینه بین ۱۰۰۰ دلار تا ۳۰۰۰ دلار در در سال در نظر گرفته شده است. ساعت کاری در مقطع فوق لیسانس دو برابر می شود که یعنی دانشجویان در هفنه حدود ۲۰ ساعت اجازه کار به صورت پاره وقت را دارند.

تحصیل در مقطع دکترا

برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های ترکیه باید  مدرک زبان انگلیسی در  حد آیلتس ۵/۶ به بالا و نمرات، مدل مناسب و مقالات ISI  را دارا باشید. اما مهم ترین مورد برای قبولی در دانشگاه های مقطع دکترا ترکیه داشتن یک نامه قبولی است یک استاد راهنما است. در این شرایط دانشگاه مورد نظر شما را به در دانشگاه می پذیرد. هزینه تحصیل در مقطع دکترا دانشگاه های ترکیه به صورت سالانه ۴۰۰۰۰ دلار برآورد شده است. لازم به ذکر است برای دانشجویانی که در فعالیت های پژوهشی و آموزشی دانشگاه مشارکت داشته باشند حقوق نیز پرداخته می شود. دوره تحصیل در این مقطع چهار ساله بوده که دو سال آن به صورت حضوری و ۲ سال آخر آن نیز به صورت کار عملی و تحقیقاتی صورت می گیرد و دانشجویان در این دو سال می توانند روی پایان نامه خود تمرکز داشته باشند. ساعت کار پاره وقت نیز در هفته ۳۰ ساعت اعلام شده است.

هزینه های تحصیل و زندگی در کشور ترکیه

بدیهی است که علاوه بر هزینه تحصیل در این کشور هزینه زندگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل هزینه های زندگی در کشور ترکیه را برایتان گردآوری کرده ایم که به شرح زیر می باشد:

– یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت : ۴٫۲۲ دلار

– یک کیلومتر تاکسی : ۰٫۵۲

– بنزین : ۱٫۱۶ دلار

– اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر : ۲۲۷٫۸۶ دلار

– اجاره آپارتمان یک خوابه در خارجاز مرکز شهر : ۱۴۵٫۴۷ دلار

– اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر : ۳۹۵٫۱۹ دلار

– اجاره آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر : ۲۴۵٫۲۴ دلار

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 3 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.