دستکش نایلونی در محافظت از دست ها چه نقشی دارد؟ - پارسی زی
آیا خرید فالوور ارزان ایرانی ارزش دارد؟

آیا خرید فالوور ارزان ایرانی ارزش دارد؟

فالوور اینستاگرام چیست؟ در دنیای اینستاگرام یکی از پر استفاده ترین اصطلاحاتی که در بین کاربران این شبکه اجتماعی رایج است اصطلاح فالوور می باشد. …

معرفی بهترین مرکز خدمات پرستاری در منزل

معرفی بهترین مرکز خدمات پرستاری در منزل

چکیده : مرکز خدمات پرستاری آبادیس برترین مرکز پرستاری در تهران با سابقه درخشان در ارائه انواع خدمات پزشکی و پرستاری در سریع‌ترین زمان آماده خدمت …

اهداف سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001 چیست؟

اهداف سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001 چیست؟

اهداف سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001 چیست؟ long to be saved ISO 14001 یک استاندارد بین المللی مورد توافق است که الزامات یک سیستم …

دستکش نایلونی در محافظت از دست ها چه نقشی دارد؟

محافظت از دست ها در برابر هرگونه آلودگی

بدون شک دست اصلی ترین وسیله انجام کار انسان می باشد. امروزه با وجود پیشرفت های زیاد تکنولوژی، هر چند که از میزان کارها به مقدار قابل توجهی کاسته شده، ولی از طرف دیگر شاید به همین مقدار نیز به میزان تنوع خطرات تهدید کننده دست افزوده شده است. از انواع خطراتی که دست را تهدید می کند، می توان به خطراتی نظیر درجه حرارت های بسیار بالا یا پایین، جرقه، شعله، مواد مذاب، مواد تیز و برنده و لبه های ناصاف، مواد شیمیایی، مواد رادیواکتیو، ارتعاش، الکتریسیته و مواد بیولوژیکی اشاره کرد که می توانند پیامدهای متنوعی نظیر سوختگی، قطع عضو، بریدگی، شکستگی، تورم، کوفتگی، حساسیت، بیماری سیستمیک و غیره را به دنبال داشته باشد. با توجه به مطالب فوق ضرورت حفاظت از ناحیه دست مشخص بوده و لازم است حفاظت لازم از طریق استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب، تامین گردد. حفاظت دست یکی از اصلی ترین مواردی است که باید در هر مجموعه‌ ای مورد توجه قرار گیرد.

دست‌ها به دلیل استفاده بی رویه، شست و شو و قرار گرفتن در معرض آب و هوای گوناگون، زودتر از قسمت‌های دیگر بدن پیر می‌شوند. اگر به شیوه مناسب از دست‌های خود مراقبت نکنید، آن‌ها می‌توانند سن شما را بیش از آن چه واقعاً هست نشان دهند. قبل از تماس دست با بسیاری از مواد شیمیایی، آب و یا انجام کارهایی مانند باغبانی حتماٌ دستکش بپوشید. در زمستان، وقتی که در محیط بیرون هستید، از دستکش استفاده کنید چرا که هوای سرد، رطوبت پوست دست‌های شما را از بین خواهد برد.

انواع دستکش یکبار مصرف

هنگام خرید دستکش یکبار مصرف، متناسب با نیازهای مختلف، گزینه های مختلفی وجود دارد. سطح محافظت، راحتی، دوام و موارد دیگر بین انواع دستکش متفاوت است که شامل دستکش های لاتکس، دستکش نیتریل، دستکش وینیل و دستکش نایلونی است.

با توجه به انواع مختلف دستکش یکبار مصرف در بازار تجهیزات پزشکی، معمولا این سردرگمی وجود دارد که کدام نوع بهترین است و یا کدام گروه دستکش برای چه کاربردی مناسب تر است. در ادامه به بررسی انواع مختلف دستکش یکبار مصرف و کاربردهای آن می پردازیم.

  1. دستکش یکبار مصرف نیتریل

در میان انواع دستکش یکبار مصرف، دستکش نیتریل یکی از پرکاربردترین‌هاست. این دستکش از موادی ساخته شده است که می ‌توانند از پوست در برابر مواد شیمیایی خشن و حتی عوامل بیماری‌زای خون محافظت کنند. این دستکش‌ها برای کار با مواد شیمیایی مانند آمونیاک و سفیدکننده‌ها، اسیدها و مواد قلیایی و آلاینده‌های بیولوژیکی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها بسیار مناسب هستند.

  1. دستکش یکبار مصرف وینیل

دستکش وینیل یکی از ساده ‌ترین انواع دستکش یکبار مصرف است که قیمت پایینی دارد. این قیمت پایین می ‌تواند نشان ‌دهنده محافظت محدود آن در برابر مواد شیمیایی و عوامل بیماری ‌زا باشد. به همین دلیل در صنایع پزشکی برای انجام کارهای کم‌ خطر، مانند معاینات ساده از این دستکش‌ها استفاده می‌شود.

  1. دستکش لاتکس

دستکش لاتکس یک دستکش از جنس لاستیک است که از مواد طبیعی ساخته شده است. معمولا این دستکش برای محافظت از دست در کارهای صنعتی و پزشکی استفاده می شود. مشکل این دستکش ها، ایجاد حساسیت پوستی در بعضی افراد است. در صورتی که این حساسیت وجود نداشته باشد، دستکش لاتکس از لحاظ راحتی و انعطاف پذیری از انواع دیگر دستکش مناسب تر است.  این نوع دستکش در دو نوع پودری و بدون پودر در بازار تجهیزات پزشکی عرضه می شود که نوع پودری آن به دلیل ایجاد حساسیت بیشتر، کمتر استفاده می شود.

  1. دستکش یکبار مصرف نایلونی

دستکش نایلونی از انواع دستکش یکبار مصرف پر استفاده در هتل ها، آشپزخانه ها، مراکز بهداشتی و بیمارستان ها است. این دستکش ها دارای محافظت نسبی هستند و از انواع نازک تا ضخیم ساخته شده اند. مهم ترین نکته در استفاده از دستکش نایلونی عدم ایجاد حساسیت پوستی است. دستکش های نایلونی یک بار مصرف، غیراستریل و بدون پودر هستند و قیمت کمتری نسبت به سایر دستکش ها دارند. در استفاده از این مدل دستکش باید توجه شود که دستکش نایلونی در برابر ویروس ها مقاوم نیست و هم چنین در صورت تماس با اتانول یا مواد ضد عفونی کننده، میزان نفوذ آن تا ۹۰ درصد افزایش می یابد.

دستکش یکبار مصرف در چه محیط هایی استفاده می شود؟

دستکش های یکبار مصرف در محیط های بیمارستانی،  آزمایشگاه ها ، رستوران ها و … مورد استفاده قرار می گیرند و مصرف ها بسیار اهمیت دارد . به عنوان مثال در رستوران ها برای رعایت بهداشت الزامی است که آشپزها و پرسنل رستوران ها باید  از دستکش یکبار مصرف به هنگام انجام کار خود استفاده کنند .

در محیط بیمارستان ها و آزمایشگاه ها و هر محیط پزشکی که افراد بیمار به آن مراجعه می کنند، مانند درمانگاه ها، پزشکان و پرسنل این محیط ها باید از دستکش های یکبار مصرف استفاده کنند تا خطر ابتلای آن ها به بیماری ها کاسته شود و آلودگی از بیماران به افراد دیگر منتقل نگردد. انتخاب دستکش متناسب نیز از اهمیت زیادی برخورد است به همین دلیل در محیط های مختلف از دستکش های یکبار مصرف مختلفی استفاده می شود .

دستکش های یکبار مصرف انواع مختلفی دارند که هر کدام در شرایط مختلف کاربرد دارند. به عنوان مثال دستکش های که در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند دستکش هایی مانند لاتکس، وینیل و نیتریل هستند که با توجه به مواد سازنده آن ها بهترین گزینه برای مصرف پزشکان و پرستاران می باشد .

آشنایی با دستکش نایلونی یکبار مصرف

دستکش یکبار مصرف نایلونی امروزه جایگزین مناسبی برای انواع دستکش های چند بار مصرف شده اند. این دستکش ها دارای کاربرد در بخش های مختلف از جمله بخش پزشکی می باشند. این دستکش ها با استفاده از پلاستیک هایی از جنس متفاوت، بنا به کاربرد، تولید می شود. مثلا دستکش یکبار مصرف پزشکی جهت انجام کار های مرتبط با این حرفه تولید می شوند. برخی جهت معاینه بیمار و برخی در کارهای آزمایشگاهی و امور دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این دستکش ها تامین کننده بهداشت فردی و جمعی بوده و از انتقال میکروب ها جلوگیری می نماید. دستکش یکبار مصرف نایلونی به دلیل شفافیت و انعطاف پذیری و ضخامت کم دقت در کار را افزایش می دهد.

این نوع دستکش ها قالب دست را به خود نمی گیرند و جهت جلوگیری از ورود عوامل میکروبی کارآیی ندارند. در صورت ضدعفونی کردن آن ها توسط الکل، نفوذ آن ها نسبت به عوامل عفونی افزایش می یابد. هر چند دستکش ها انواع متفاوتی دارند اما دستکش یکبار مصرف نایلونی به طور فراگیری در کلینیک ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی، آشپزخانه های صنعتی، کافی شاپ ها و رستوران ها، آزمایشگاه های تشخیصی، باغبانی و گل کاری، دامپزشکی، آرایشگاه ها و کلینیک های زیبایی کاربرد دارد.

تعویض دستکش در مدت زمان کوتاه یکی از مهم ترین راهکارهای رعایت بهداشت است. دستکش یکبار مصرف نایلونی از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه تر از انواع دیگر است، بنابراین می توان آن ها را در فواصل زمانی کوتاه تری تعویض کرد. این دستکش ها از لحاظ کیفیت و ضخامت متفاوت هستند و قیمت گذاری آن ها بر اساس گرم تعیین می شود.

مهم ترین اصل در تولید دستکش یکبار مصرف نایلونی این است که در برابر مواد شیمیایی و شوینده مقاومت داشته باشد و همچنین غیر قابل نفوذ و ضد آب باشد. با توجه به شرایطی که در حال حاضر در پی شیوع بیماری کرونا به وجود آمده است لزوم رعایت بهداشت و استفاده از دستکش برای عموم مردم الزامی است. برای این که از دستکش مناسبی برای حفاظت دست ها از ویروس و آلودگی استفاده کنید باید از کیفیت محصول پیش از خرید اطمینان داشته باشید. نفوذ ناپذیری دستکش از مواردی است که باید شدیدا مورد توجه قرار گیرد.

دستکش یکبار مصرف نایلونی معمولا سایز بندی خاصی نداشته و در ابعاد بزرگ تولید می شوند و برای مشاغلی که نیاز به تعویض دستکش دارند بیشتر به کار می رود. در ساختار این دستکش ها هیچ گونه پودر و مواد شیمیایی اضافی وجود ندارد و به همین دلیل قابل استفاده در تماس مستقیم با مواد غذایی و خوراکی می باشند و هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کنند.

مزیت استفاده از دستکش نایلونی یکبار مصرف

دستکش نایلونی (دستکش فریزری) در میان دستکش های یکبار مصرف قرار دارد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال افراد از این نوع دستکش ها در منزل خود استفاده می کنند و همین طور می توان به هنگام خریدهای روزانه و مراجعه به مراکز خرید از این نوع دستکش ها استفاده کرد. دستکش نایلونی تا حد نسبی می تواند از افراد در برابر آلودگی ها محافظت کند و در انواع مختلفی از لحاظ کیفیت تولید می شوند، علاوه بر این در دسته های نازک و ضخیم نیز وجود دارند .

دستکش نایلونی از بروز حساسیت در دست افراد جلوگیری می کند و به بیان دیگر یکی از مزایای  استفاده از این دستکش ها عدم ایجاد حساسیت پوستی است . قیمت دستکش نایلونی نسبت به سایر دستکش ها بسیار مناسب می باشد.‌ اگر نیاز به دستکشی دارید از دارای محافظت بالایی باشد باید گفت که بهتر است از دستکش های مانند دستکش لاتکس و از این نوع استفاده کنید، به این دلیل که دستکش های نایلونی در مقابل ویروس مقاوم نیستند و میزان نفوذ مواد شیمیایی نسبت به سایر دستکش ها بسیار بیشتر است.

با کاربردهای دستکش نایلونی آشنا شویم

  1. مصارف پزشکی دستکش نایلونی

دستکش‌ یکبار مصرف نایلونی یکی از رایج ‌ترین محصولات به کار رفته در صنعت بهداشت و درمان است. این دستکش‌ها از انتقال متقابل آلودگی و بیماری بین کادر درمان و بیماران پیشگیری می‌کنند. همچنین هنگام دست زدن به سطوح حساس یا بیماری‌ زا در بیمارستان‌ها نیز می ‌توان از این قبیل دستکش‌ها استفاده نمود. دستکش‌های یکبار مصرف آبی رنگی که توسط پزشکان و پرسنل بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند، به دستکش پزشکی نیز شهرت دارند. کیفیت و عدم حساسیت ‌زایی این دستکش‌ها همواره پس از تولید مورد آزمایش قرار می ‌گیرد تا برای بیماران و کادر درمان مشکلی ایجاد نشود. البته دستکش‌های پزشکی در رنگ‌های بنفش، سفید، صورتی و طوسی نیز تولید شده و تنها به رنگ آبی محدود نمی‌ شوند.

  1. مصارف غذایی دستکش نایلونی

دستکش‌ یکبار مصرف نایلونی در صنایع غذایی نیز کاربرد گسترده‌ای دارند. این دستکش‌ها معمولاً توسط آشپزان، گارسون‌ها و مسئولان بسته ‌بندی مواد غذایی در حین کار استفاده می‌شوند. نقش اصلی دستکش یکبار مصرف در صنایع غذایی، ممانعت از انتقال آلودگی به مواد غذایی یا ظروف است. این نوع دستکش‌ها نیز پیش از استفاده در صنایع غذایی مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا از کیفیت مناسب آن‌ها اطمینان حاصل شود. دستکش‌های یکبار مصرف به کار رفته در صنایع غذایی، اغلب به رنگ سفید یا بی ‌رنگ تولید می ‌گردند تا پاکیزگی آن‌ها واضح و قابل تشخیص باشد.

  1. مصارف صنعتی دستکش نایلونی

از دیگر زمینه‌های کاربرد دستکش یکبار مصرف  نایلونی می ‌توان به صنایع مختلفی مانند صنایع ماشینی، زیبایی و آرایشی، کشاورزی، مراقبت از کودکان و نگهداری از حیوانات اشاره کرد. دستکش ‌های مورد استفاده در هر صنعت متفاوت بوده و از مواد اولیه منحصر به فردی تولید می‌شوند. دستکش‌ های به کار رفته در صنایع مختلف نیز باید از لحاظ کیفیت، توسط آزمایشگاه‌های معتبر تضمین شده باشند. اغلب دستکش‌های یکبار مصرف صنعتی به رنگ مشکی تولید می‌شوند تا آلودگی‌های روی آن جلوه کمتری داشته باشند.

  1. دستکش نایلونی در خانه

استفاده از دستکش یکبار مصرف نایلونی در خانه‌ ها نیز رایج است. معمولاً افراد هنگام باغبانی، تمیز کردن خانه و رنگ‌ آمیزی دیوارها و سطوح از دستکش یکبار مصرف استفاده می‌ کنند. این دستکش‌ ها علاوه بر کمک به رعایت بهداشت، مانع از آسیب رساندن مواد شوینده و شیمیایی به دست‌ها می ‌گردند. دستکش‌‌ نایلونی (فریزری) برای مصارف خانگی ایده‌آل بوده و با قیمت مناسبی در بازار عرضه می‌شوند. در مجموع، دستکش یکبار مصرف کالایی بسیار کاربردی بوده که استفاده از آن در صنایع برای رعایت هر چه بیشتر بهداشت ضروری می‌باشد. به علاوه، خرید آن حتی برای مصارف خانگی و انجام کارهای بهداشتی منزل نیز توصیه می‌گردد. اگرچه دستکش ‌ها در کارخانه تحت کنترل کیفی قرار می‌گیرند، اما حتماً قبل از استفاده سالم بودن آن‌ها را بررسی کنید.

خرید دستکش نایلونی مناسب

در محیط‌های پزشکی مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، انواع دستکش یکبار مصرف یکی از پرکاربردترین وسایل هستند. چرا که در این محیط‌ها باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل عفونی فراوان هستند و کارکنان بیمارستان باید از سلامت خود محافظت کنند. دستکش‌های یکبار مصرف با ضخامت‌های مختلف و از مواد متفاوتی ساخته می‌شوند تا برای کار در هر محیطی مناسب باشند. نکته مهم این است که کاربرد آن‎ها را بشناسید و در موارد مناسبی از آن‌ها استفاده کنید.

انواع مختلف دستکش یکبار مصرف نایلونی در بازار تجهیزات پزشکی ایران وجود دارد. هنگام خرید دستکش نایلونی باید دقت شود که هدف از خرید چیست و دستکش مورد نظر برای چه محیطی با چه میزان حساسیت و آلودگی استفاده خواهد شد. بنابراین بهتر است پارامترهایی مانند راحتی، دوام و میزان محافظت در نظر گرفته شوند. فروشگاه آسان مد شما را در خرید دستکش نایلونی یاری می دهد.

 

آخرین بروز رسانی در : شنبه 3 اردیبهشت 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.