رژیم غذایی و تغذیه برای لاغری چطوری باید باشد؟ - پارسی زی
با داشتن دستگاه تولید لیوان کاغذی، سودتان را چند برابر کنید!!

با داشتن دستگاه تولید لیوان کاغذی، سودتان را چند برابر کنید!!

با داشتن دستگاه تولید لیوان کاغذی، سودتان را چند برابر کنید!! خط تولید لیوان کاغذی از جمله کسب‌وکارهایی است که با سرمایه‌ای نسبتا پایین قابل …

بلیط استانبول

بلیط استانبول

بلیط استانبول قیمت بلیط اصفهان به استانبول “کد تخفیف ” لحظه آخری … ارزانترین قیمت بلیط هواپیما از اصفهان به استانبول برنامه و روزهای حرکت …

با سالن زیبایی نیلسا از زیبایی خود لذت ببرید

با سالن زیبایی نیلسا از زیبایی خود لذت ببرید

به گزارش خبرگزاری برنا، گسترش سالن‌های زیبایی باکیفیت و تخصصی در زمینه‌های مختلف باعث شده تا اکثر بانوان، مخصوصاً دختران جوان، برای انجام کارهای آرایشی …

یکی از مشکلات امروزی چاق و لاغر بودن اندام است. البته به گفته متخصصین ورزشی و تغذیه، وزن هم تقریبا مانند سن یک عدد است و مهم سلامت کلی بدن است. در بیشتر موارد شاهد هستیم که حجم چربی بیشتر از عضله دیده می شود. یعنی شاید دو فرد با وزنی مشابه در کنار یکدیگر قرار بگیرد اما یکی لاغرتر از دیگری به نظر برسد.

این موضوع به این دلیل است که حجم چربی بیشتر از حجم عضله دیده می شود. به همین دلیل در بیشتر موارد وزن ملاک اصلی قرار نمی گیرد. اما گزینه های دیگر چه مواردی هستند؟ چگونه می توان با تغذیه، وزن و تناسب اندام متعادلی داشت؟ در ادامه به هر دو مورد خواهیم پرداخت.

چه مواردی را باید برای تناسب اندام و سلامت قد و وزن در نظر گرفت؟

برای اینکه بتوان به تناسب اندام دست یافت، فقط نمی توان به قد و وزن بسنده کرد. با پیشرفت علم و تکنولوژی، دستگاه های متعددی برای سنجش میزان عضله بدن ساخته شده است. از این طریق می توان به نیاز بدن برای کاهش چربی ها پی برد.

علاوه بر آن در نظر داشتن سایزهای بدن نیز نکته مهمی برای تنظیم برنامه غذایی و ایجاد تناسب اندام می تواند باشد. در خیلی از موارد دانستن سایز دور کمر، راهکاری عالی برای پی بردن به چاقی و لاغری می تواند باشد. اما همه موارد در کنار یکدیگر لازم هستند و فقط نمی توان به یک یا دو تا از این موارد در کنار یکدیگر بسنده کرد.

چگونه می توان با تغذیه، وزن و تناسب اندام متعادلی داشت؟

برنامه غذایی و برنامه تمرین ورزشی، راهکارهایی عالی برای تناسب اندام هستند. حتی اگر از روش های جراحی با روش های تهاجمی و غیر تهاجمی برای کاهش سایز و کاهش چربی بدن هم استفاده شده باشد، باید ورزش و تغذیه پیش گرفته شود تا دوباره اضافه وزن ایجاد نشود.

بین ورزش و رژیم غذایی، نکته ای که از اهمیت بالایی برخوردار است، تغذیه است. در واقع تغذیه حدود ۳ برابر برنامه ورزشی بر لاغری و کاهش وزن موثر است.

به همین دلیل، این موضوع باعث شده است که همه جا حرف از رژیم و برنامه غذایی اصولی باشد.

اما نباید به هر رژیم غذایی اعتماد کرد. رژیم هایی که تحت عناوینی همچون رژیم سوئدی، رژیم کرفس یا رژیم های مختلف دیگر عنوان می شوند، راهکاری درست برای کاهش وزن نیستند. زیرا بر یک یا چند ماده غذایی خاص تاکید دارند و نمی توانند تمام نیازهای بدن را تامین کنند. رژیم خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • تنوعی از مواد غذایی در آن وجود داشته باشد
  • تمام نیازهای بدن به ویتامین ها و مواد مغذی را به بدن برساند
  • روی یک ماده غذایی خاص تاکید نداشته باشد و بالعکس برخی از مواد غذایی سالم را به طور کامل حذف نکرده باشد
  • بازه زمانی خاصی را پوشش ندهد؛ روندی همیشه سالم را به عادتی خوب در زندگی تبدیل کند
  • مواد غذایی فاقد ارزش غذایی (مانند شیرینی جات، گوشت فراوری شده، سرخ کردنی، نمک و…) در آن وجود نداشته باشند
  • هیچ وعده غذایی در آن حذف نشده باشد
  • گرسنگی افراطی در آن وجود نداشته باشد
  • میان وعده های مغذی و مفید برای آن در نظر گرفته شده باشد

تغذیه مفید و مضر برای لاغری و تناسب اندام

با توجه به موارد بیان شده بهتر است دو گروه مواد غذایی مفید و مضر برای سلامتی را از یکدیگر مجزا کنیم. البته باید در نظر داشته باشید که در صورت وجود برخی از بیماری ها ممکن است برخی از مواد غذایی سالم هم برای فرد مضر باشند. بیشتر به این دلیل است که تاکید می شود رژیم غذایی باید خصوصی باشد و صرفا با توجه به شرایط بدنی فرد تنظیم شده باشد. اما با این حال گزینه هایی که جنبه عموم افراد را در نظر دارند را معرفی خواهیم کرد.

غذاهای مفید برای لاغری و تناسب اندام

تنوعی از غذاهای سالم وجود دارند که می توان از آنها برای رژیم غذایی لاغری استفاده کرد. از جمله مهمترین مواردی که برای لاغری موثر هستند میوه و سبزیجات را می توان معرفی کرد.

میوه و سبزیجات متنوع به علت داشتن فیبر، تاثیر به سزایی در احساس سیری، پیشگیری از گرسنگی و همینطور بهبود هضم غذا دارند. برای اینکه بتوان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از مشکلات گوارشی دست یافت، لازم است روزانه حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات مصرف کرد.

علاوه بر میوه و سبزیجات، لازم است پروتئین کافی نیز به بدن رسانده شود. پروتئین گزینه ای بسیار عالی برای احساس سیری بیشتر و ساخت بافت عضلانی برای بدن است. برای دریافت پروتئین می توانید منابعی همچون تخم مرغ، سویا، مغزها، لبنیات، گوشت، مرغ و ماهی را به کار ببرید.

البته پیشنهاد میکنیم حتما روز خود را با پروتئین شروع کنید تا نتیجه آن را در طول روز شاهد باشید. این کار به پیشگیری از گرسنگی در طول روز کمک می کند و سبب می شود انرژی کافی داشته باشید.

استفاده از غلات کامل، کاهش مصرف کربوهیدرات و آرد تصفیه شده، استفاده از چربی های مفید، را هم باید برای تغذیه در نظر داشت.

در کنار این موارد بهتر است از ادویه ها و دمنوش های محرک برای چربی سوزی نیز غافل نشوید که گزینه های زیر می تواند از بهترین آنها باشند:

  • فلفل قرمز و چیلی
  • زردچوبه
  • دارچین
  • زنجبیل
  • چای سبز
  • قهوه

غذاهای مضر برای تناسب اندام

در کنار مواد غذایی که برای تناسب اندام و لاغری مفید هستند، برخی دیگر کاملا مضر عمل می کنند. تا جای ممکن باید از مصرف آنها اجتناب کرد تا بتوان تناسب اندام همیشگی را حفظ کرد. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد غذایی سرخ کرده به ویژه سیب زمینی سرخ کرده با سس و پنیر
  • انواع سس های افزودنی به مواد غذایی
  • چربی های مضر از جمله روغن های پالم دار
  • گوشت های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس
  • غذاهای فست فود از جمله انواع پیتزا (البته انواع خانگی و نوع رژیمی می توانند مفید باشنند)
  • شیرینی جات و انواع کیکی و مواد غذایی حاوی قند مصنوعی مانند کوکی ها
  • لبنیات پر چرب
  • الکل
  • نوشیدنی های قندی و نوشابه های گازدار
  • گوشت و مرغ با چربی زیاد

جمع بندی

راهکارهای متعددی برای لاغری و تناسب اندام وجود دارد که ایمن ترین آنها رژیم و برنامه ورزشی است. برای اینکه بتوان روند ورزش را پیش برد باید زیر نظر مربیان خبره شروع به کار کرد تا بدن آسیب نبیند. در همین وضعیت هم باید فکری به حال برنامه غذایی کرد و از متخصصین تغذیه برای تنظیم آن کمک گرفت.

در هر صورت بهتر است هدف اصلی از این دو چاق یا لاغر بودن نباشد. هدف اصلی باید سلامت بدن باشد. زیرا در غیر این صورت ممکن است رژیم و برنامه ورزشی ناردستی پیش گرفته شود و آسیب جبران ناپذیری را برای بدن به همراه داشته باشد.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 30 خرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.