کتاب‌های آسمانی - پارسی زی
خرید هدیه تبلیغاتی نمایشگاهی از شرکت هدیه تبلیغاتی گیفتو

خرید هدیه تبلیغاتی نمایشگاهی از شرکت هدیه تبلیغاتی گیفتو

انتخاب هدیه تبلیغاتی نمایشگاهی – فروشگاه هدیه تبلیغاتی گیفتو ما می توانیم هدیه تبلیغاتی را در واقع محصولاتی تعریف کنیم که توسط یک برند به …

همه چیز درباره تعمیرات تلویزیون در کاردون!

همه چیز درباره تعمیرات تلویزیون در کاردون!

همه چیز درباره تعمیرات تلویزیون در کاردون! اگر متوجه شدید که بر روی تلویزیون شما آب ریخته است بلافاصله دستگاه را از برق بکشید. شاید …

آیا خرید فالوور ارزان ایرانی ارزش دارد؟

آیا خرید فالوور ارزان ایرانی ارزش دارد؟

فالوور اینستاگرام چیست؟ در دنیای اینستاگرام یکی از پر استفاده ترین اصطلاحاتی که در بین کاربران این شبکه اجتماعی رایج است اصطلاح فالوور می باشد. …

کتاب‌های آسمانی

در ایران همان گونه که اقوام گوناگون و رنگارنگی وجود دارند، پیروان ادیان مختلف آسمانی نیز در کنار یکدیگر به زندگی مسالمت آمیز می‌پردازند.

در این مقاله می‌خواهیم به به معرفی چهار کتاب مقدس قرآن مجید، انجیل، تورات و اوستای زرتشت بپردازیم و اندکی در باب ادیان مختلف در ایران زمین، سخن بگوییم.

***

قرآن

بیشترین جمعیت ایران را مسلمانان تشکیل می‌دهند. دین اسلام آخرین و معتبرترین دینی است که از جانب خداوند و به وسیله حضرت رسول اکرم (ص) برای نجات انسان‌ها از گمراهی، فرستاده شد.

مسلمانان امروز در تمام دنیا مشاهده می‌شوند اما بیشتر آن‌ها در آسیا و آفریقا ساکن هستند. اسلام به دو مذهب مهم شیعه و سنی تقسیم می‌شود و پایگاه اصلی شیعیان جهان نیز کشور عزیز ما ایران است.

قرآن کتاب آسمانی ما مسلمانان است. خداوند قرآن مجید را به صورت آیه آیه و مقطعی، برای حضرت رسول (ص) نازل کرد. سپس در شب عظم قدر، کل این کتاب به صورت یکپارچه برای حضرت نازل شد.

هر آن‌چه که برای اسلام‌شناسی نیاز باشد، در قرآن مجید وجود دارد. اصول و فروع دین ما در این کتاب به خوبی بیان شده و درس‌ها و اندرزها و نصایح انسان‌ساز و اخلاقی بسیاری را در قرآن می‌توانیم بخوانیم و مرور کنیم.

***

تورات

کتاب یهودیان تورات نام دارد. نام دیگرآن عهد عتیق است و پیروان شریعت حضرت موسی (ع) این کتاب را به عنوان کتاب آسمانی خود می‌دانند.

تورات از بخش‌ای مختلفی تشکیل شده است. بخشی از آن شامل داستان‌ها و اسطوره‌های آفرینش است که از داستان آدم ابوالبشر، تا داستان طوفان نوح را در برمی‌گیرد.

بخشی دیگر مربوط به دوران زندگی و رسالت حضرت موسی است که این بخش نیز بسیار جالب توجه بوده و مطالب اخلاقی جالبی را در بر دارد.

بخش‌های دیگر تورات شامل داستان‌ها و ماجراهای تاریخ قوم یهود، پیامبران بنی‌اسراییل، پادشاهان این قوم، جنگ‌ها و نبردها، و همچنین مضامین ادبی و اخلاقی و دینی جالب توجهی در باب اشعاری منسوب به حضرت سلیمان و حضرت داوود است. بخش مربوط به حضرت داوود، زبور یا مزامیر نام دارد.

مقبره برخی از پیامبران قوم یهود در ایران قرار دارد که مهم‌ترین آن ‌ها مقبره حضرت دانیال نبی در شوش است. همچنین مقبره استر و مردخای و چند مقبره دیگر نیز در ایران وجود دارد. یهودیان ایران، کلیمی نامیده می‌شوند.

***

انجیل

کتاب مقدس مسیحیان است. مسیحیان نام دیگر این کتاب را عهد جدید می‌نامند. پیروان شریعت حضرت عیسی (ع) کتاب مقدس‌شان انجیل است و این کتاب را در کنار کتاب تورات، به عنوان کتاب آسمانی خود می‌‌خوانند. البته یهودیان فقط تورات را کتاب آسمانی می‌دانند اما مسیحیان هم تورات و هم انجیل را کتاب آسمانی دانسته و هر دو را در کنار هم کتاب مقدس می‌نامند.

انجیل از چند بخش تشکیل شده است. چهار بخش اصلی آن که به نام اناجیل اربعه یا انجیل‌های چهارگانه معروف هستند، شامل: انجیل متی، انجیل یوحنا، انجیل مرقس و انجیل لوقا هستند.

به جز این ها، چند رساله شامل رساله‌های عبرانیان، نامه‌های پولس، مکاشفه یوحنا و… نیز در کتاب انجیل موجود است. مجموع چهار انجیل نام‌برده و رساله‌های دیگر را که ذکر آن ها به میان آمد، کتاب عهد جدید می‌نامند.

پیروان شریعت حضرت عیسی را مسیحی و گاهی اوقات ناصری و عیسوی می‌نامند. در ایران بیشتر ارمنیان ایرانی، پیروان دین عیسی مسیح (ع) هستند.

***

اوستا

گروه دیگری از اقلیت‌های دینی در ایران، زرتشتیان هستند. زرتشتیان پیروان دین زرتشت پیامبر ایران باستان می‌باشند و کتاب مقدس شان اوستا نام دارد.

اوستا را کتاب زرتشت می‌دانند. مشهور است که این کتاب در هزاران سال پیش بر روی پوست گاو با جوهری از طلا نوشته شده بود و در تخت جمشید نگهداری می‌شد. اما اسکندر مقدونی زمانی که تخت جمشید را آتش زد، اوستا را نیز به آتش کشید.

چند قرن بعد، گروهی از زرتشتیان در دوران پادشاهی بلاش اشکانی، اقدام به گردآوری اوستا و بازنویسی آن کردند. اما این کار نیمه تمام ماند.

سپس در دوران حکومت ساسانیان، گروهی از زرتشتیان به صورت جدی برای احیای کتاب دینی خود اقدام کردند و توانستند پس از کوشش‌های فراوان کتاب اوستا را بازنویسی و مجددا احیا کنند.

اوستای دوره ساسانیان از ۲۱ بخش تشکیل شده بود. این کتاب پس از حمله اعراب و سقوط ساسانیان از بین رفت و امروز فقط ۵ بخش از آن ۲۱ بخش باقی مانده.

زرتشتیان همین ۵ بخش را به عنوان کتاب مقدس خود می‌دانند.

در ایران امروز زرتشتیان بیشتر در دو شهر یزد و کرمان ساکن هستند. البته در شهرهای دیگر و به ویژه در تهران نیز آن‌ها ساکن هستند اما عمده‌شان در یزد و کرمان می‌باشند. همچنین یک گروه بزرگ از زرتشتیان نیز در هند زندگی می‌کنند. آن‌ها ایرانیانی بودند که پس از سقوط ساسانیان از ایران به هند کوچ کردند و فرزندان‌شان نسل به نسل در آن سرزمین تا امروز زندگی می‌کنند.

پایان

 

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 8 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.