5 راهکار برای جلوگیری از خراب شدن دندان ها - پارسی زی
دیگر سرور مجازی و اختصاصی خود را از آسام سرور بخرید!

دیگر سرور مجازی و اختصاصی خود را از آسام سرور بخرید!

آسام سرور، «آسوده در انتخاب میزبانی امن»، شعاری که پس از یک دهه هنوز هم اولویت اصلی این شرکت به حساب می‌آید. در این مقاله با …

فال ازدواج هر ماه با سایر ماه ها، همراه با فال حافظ ازدواج آنلاین

فال ازدواج هر ماه با سایر ماه ها، همراه با فال حافظ ازدواج آنلاین

فال ازدواج هر ماه با سایر ماه ها، همراه با فال حافظ ازدواج آنلاین عشق و سازگاری از جمله موضوعاتی است که برای اکثر مردم …

اهمیت بهداشت بانوان | روش‌های مؤثر در بهداشت زنان

اهمیت بهداشت بانوان | روش‌های مؤثر در بهداشت زنان

اهمیت بهداشت بانوان | روش‌های مؤثر در بهداشت زنان امروزه بحث سلامت و بهداشت زنان از اهمیت زیادی برخوردار است. با رعایت بهداشت نواحی حساس …

۵ راهکار برای جلوگیری از خراب شدن دندان ها

پوسیدگی دندان که به عنوان حفره نیز شناخته می‌شود، می‌تواند منبع اصلی درد باشد. فرآیند پوسیدگی دندان که منجر به ایجاد حفره می‌شود در مراحل مختلفی رخ می‌دهد و در صورت عدم درمان در نهایت منجر به از دست دادن دندان می‌شود. ما در ابتدای کار باید با جلوگیری از پوسیدگی اجازه تخریب بافت رویه دندان که به مینای دندان مشهور است را ندهیم. زمانی که تخریب از این هم فراتر رفت و به عاج دندان رسید شما در مرحله سختی قرار خواهید گرفت. ترمیم زودتر بهبود بهتری به دنبال خواهد داشت. ابتدا باید به دنبال روش‌هایی برای جلوگیری از تخریب دندان یا همان پوسیده شدن باشیم. همراه ما باشید تا دندان‌هایی زیبا و سالم داشته باشید.

پوسیدگی دندان چگونه آغاز می شود؟

اولین مرحله پوسیدگی دندان شامل معرفی غذاهای شیرین به باکتری هایی است که در دهان زندگی می‌کنند. این قند به باکتری‌ها کمک می‌کند تا رشد کنند و اسیدهایی تولید کنند که به بسیاری از سطوح دهان شما می‌چسبد و پلاک ایجاد می‌کند و مینای دندان را از بین می‌برد. هنگامی که یک سوراخ در مینای دندان ایجاد می‌شود، یک حفره شروع به تشکیل شدن می‌کند.

مرحله دوم در پوسیدگی

حفره ها یک شبه ایجاد نمی‌شوند و در اکثر موارد قابل پیشگیری هستند. در واقع، ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا آنها رخ دهند. دهان فرد به طور معمول در pH 7 استراحت می‌کند و محیط برای اسیدی شدن باید کمتر از این عدد باشد تا به پلاک اجازه دهد روی دندان‌ها تأثیر بگذارد. این روند گاها بسیار طولانی می‌شوند. این فرآیند طولانی به اکثر بیماران که آگاه به احتمال ایجاد پوسیدگی هستند فرصتی برای معکوس کردن اثرات قند و باکتری در دهان می‌دهد. برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ایجاد حفره هستند و این افراد باید در مورد پیشگیری از پوسیدگی دندان احتیاط‌های خاصی را انجام دهند تا پوسیدگی از مینای دندان به عاج دندان منتقل نشود.

چگونه می‌توانم از پوسیدگی دندان جلوگیری کنم؟

  1. نخ دندان بکشید

نخ دندان به اندازه مسواک سودمند و کارامد است. نباید آن را دست کم بگیرید. انواع مختلفی از این محصول در بازار موجود است. با توجه به نیاز خود و بررسی قیمت انواع نخ دندان خرید کنید اما خرید آن را پشت گوش نیندازید. حتماً نخ دندان را بخشی از روال بهداشت دهان و دندان خود قرار دهید، زیرا این کار باعث می‌شود ذرات غذایی که بین دندان‌های شما گیر کرده‌اند حذف شوند.

  1. از دهان شویه استفاده کنید

دهان شویه حاوی فلوراید را در برنامه روتین بهداشت دهان و دندان خود بگنجانید. این ماده توانایی باکتری‌ها در تولید اسید را کاهش می‌دهد و جلوی از بین رفتن مواد معدنی دندان را می‌گیرند. اکثر برندهای خمیردندان حاوی فلوراید هستند. به جز خمیر دندان استفاده دائم از دهان شویه به بهبود شرایط لثه و دندان‌ها کمک می‌کند.

  1. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

رژیم غذایی خود را ارزیابی کنید. اولین قدم مهم این است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که قند افزوده و مصنوعی کمی داشته باشد و از نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید. سعی کنید از خوردن میان وعده‌های زیاد بپرهیزید، زیرا مصرف مکرر میان وعده‌ها با مواد افزودنی باعث می‌شود که دندان‌های شما دائماً تحت حمله و آسیب مکرر قرار بگیرد.

  1. مسواک بزنید

این یک توصیه دائمی و قدم اول برای بهبود سلامت دهان و دندان است. بعد از غذا مسواک بزنید یا دهان خود را بشویید. مسواک زدن باعث اختلال در ایجاد حفره‌ها می‌شود، به خصوص پس از مصرف غذاهایی مانند کراکر، نان، آبمیوه و شیر. زمانی که شرایط دوباره اسیدی شد، پوسیدگی دندان از همان جایی که متوقف شد ادامه می‌یابد، بنابراین اگر نمی‌توانید مسواک بزنید، می‌توانید بعد از غذا دهان خود را با آب بشویید. دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

  1. مشاوره پزشکی خود را انجام دهید

تمیز کردن و معاینات حرفه‌ای روتین را با دندانپزشک خود انجام دهید. تشخیص زودهنگام در درمان پوسیدگی دندان کلیدی است، و حفظ منظم انجام مشاوره دندانپزشکی حرفه‌ای می‌تواند به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی کمک کند. از دندانپزشک خود در مورد مکمل‌های فلوراید اضافی که می‌تواند در مطب به عنوان بخشی از ویزیت بعدی به شما ارائه شود، بپرسید. اگر مستعد پوسیدگی هستید، ممکن است توصیه شود که سیلانت‌های دندانی داشته باشید تا از سطح دندان‌های شما در برابر خطرات باکتری های ایجاد کننده حفره محافظت کنند. از دندانپزشک خود در مورد درمان های ضدباکتریایی سوال کنید. یکی دیگر از دفاع‌های عالی در برابر پوسیدگی دندان، ترکیب درمان‌های ضد‌باکتری در برنامه مراقبتی شما است، که می‌تواند به سادگی افزودن یک دهان شویه ضد عفونی کننده به روتین دندانپزشکی شما باشد. اگر مستعد پوسیدگی هستید، این امر به ویژه مهم است. با دندانپزشک خود در مورد اینکه کدام درمان برای نیازهای فردی شما بهترین است صحبت کنید.

مراحل درمانی

مراحل درمانی از سطع تا ریشه به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به صورت اجمالی و خلاصه این مراحل شامل: جرمگیری، پر کردن، عصب کشی، عصب کشی ریشه، روکش کردن، عصب کشی مجدد (ری آندو)، تخریب کامل دندان ( که منجر به کشیدن می‌شود)، جایگزینی دست دندان (دندان مصنوعی) و ایمپلنت است. با توجه به مراحل ذکر شده و تاکید بر دردناک بودن انجام تمامی درمان‌های و زمان‌بر بودن آن باید از دندان‌های خود در مقابل پوسیدگی اولیه مراقبت کنید تا به تخریب لایه‌های زیرین و رسیدن به عصب نشوید.

تمامی مراحل درمان و حتی زیبایی تا اندازه‌ای سخت هستند. تلاش خود را بر مراقبت صد درصدی از دندان‌ها بگذارید. زمانی که لبخند می‌زنید اولین چیزی که جلب توجه می‌کند طرح لبخند شما است. دندان‌های شکسته، زرد و یا سیاه دیدگاه فرد مقابل را به صورت کاملا ناخودآگاه نسبت به شما و شخصیتتان تغییر خواهد داد. در واقع زمانی که ابتدا برای خود و سلامتی خود ارزش قائل شوید دیگران نیز برای شما ارزش قائل خواهند شد. داشتن دندان‌هایی نامرتب و بهداشت دهانی پایین نشان دهنده عدم توجه شما به خودتان است.

نویسنده: سارااقبالی

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 12 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.