انجام انواع تست های کرونا - پارسی زی
محل و نحوه تهیه سنگ رودخانه

محل و نحوه تهیه سنگ رودخانه

تغییرات ایجاد شده در شیوه زندگی افراد، آن ها را به سمت محافظت بیشتر از طبیعت و استفاده از مواد و مصالح پایدار برای ساخت …

چگونه ماسور بین المللی شوید؟

چگونه ماسور بین المللی شوید؟

چگونه ماسور بین المللی شوید؟ یکی از پرکار بردترین مشاغل دنیا ماساژ هست این شغل نه تنها راه درأمدزایی هست بلکه بهترین. راه برای پیشبرد …

فیلتر الیافی

فیلتر الیافی

فیلتر الیافی فیلتر الیافی که به آن فیلتر رسوب گیر هم می گویند اولین فیلتر در دستگاه های تصفیه آب است و مسئولیت جداسازی مواد …

انجام انواع تست های کرونا

با توجه به اهمیت موضوع کرونا لازم است درباره این ویروس اطلاعات زیادی کسب کنیم. زیرا هر چه بیشتر درباره کرونا بدانیم بهتر می‌توانیم با آن مقابله کنیم. ما باید از علائم کرونایی مانند تب و سرفه تا انواع تست‌های کرونا آگاهی کسب کنیم. به این ترتیب با انجام به موقع آزمایش کرونا و آگاهی از وضعیت خود می‌توانیم زنجیره انتقال آن را بشکنیم و در برابر همه گیری از یکدیگر مراقبت کنیم. در اینجا به انواع تست کرونا و هر آنچه پیرامون آن لازم است بدانیم خواهیم پرداخت.

انواع تست های کرونا

پیش از بررسی انواع تست کرونا بهتر است بدانیم که دو روش کلی برای انجام این تست وجود دارد: روش مولکولی و آنتی ژن. برای این دو روش، ۵ نوع تست کرونا وجود دارد: آزمایش پی سی آر، تست LAMP، تست آنتی ژن، تست PRA و تست CRISPR. در ایران سه نوع تست کرونا رایج‌تر هستند:

تست پی سی آر:

تست pcr می‌تواند وجود کرونا در بدن را با استفاده از روش مستقیم با اطمینان بالایی تشخیص دهد. امروزه بیشتر ایرلاین‌ها بدون داشتن نتیجه منفی pcr حاضر به ارائه خدمات به مشتریان نخواهند بود. در پی سی آر با استفاده از یک سواب از حلق یا بینی فرد نمونه گرفته خواهد شد. در ضمن اگر مراجعه به آزمایشگاه برایتان سخت است می‌توانید از امکان انجام تست pcr در منزل استفاده کنید. با این کار نمونه گیری شما در منزل خودتان انجام می‌شود و نتیجه را نیز می‌توانید به صورت آنلاین دریافت کنید.

تست آنتی ژن:

سیستم ایمنی بدن ما در برابر کرونا آنتی ژن می‌سازد. آزمایش آنتی ژن که یک تست سریع است، وجود آنتی ژن در بدن را بررسی می‌کند. نتیجه این تست که بر مبنای نمونه بزاق است را می‌توانید در کمتر از یک ساعت بگیرید.

تست آنتی بادی:

در تست آنتی بادی کرونا از شما نمونه خون می‌گیرند. آثار ابتلای شما به کرونا در گذشته را می‌توان با استفاده از نمونه خون تشخیص داد. مبنای آزمایش آنتی بادی بررسی این موضوع است که آیا بدن فرد تا کنون واکنشی به ویروس کرونا داشته است یا خیر.

در چه مواقعی بهتر است تست کرونا بدهید؟

در صورتی که علائمی مانند تب و لرز، سرفه مکرر، گلودرد، تنگی نفس، سردرد طولانی مدت در فردی بروز کند، باید به پزشک مراجعه کند. احتمال اینکه چنین علائمی ناشی از ابتلا به کرونا باشد بسیار زیاد است. ممکن است تست فرد مبتلا به کرونا در روزهای اولیه بیماری منفی شود اما این موضوع به معنی عدم ابتلای او نیست. کرونا ممکن است در روزهای اول با انجام تست قابل تشخیص نباشد. بنابراین بهتر است تمامی موارد بهداشتی را رعایت کنیم تا از انتقال به افراد دیگر جلوگیری شود. اما اگر اطرافیان ما به کرونا مبتلا شدند چه کنیم؟ و چه زمانی باید تست کرونا بدهیم؟ در پاسخ باید گفت اگر هر یک از نزدیکان شما دارای علائم کرونایی بودند بعد از چند روز اقدام به انجام آزمایش pcr کنید، حتی اگر علائمی ندارید نیز لازم است این کار را انجام دهید. اگر شخصی در معرض ویروس کرونا قرار بگیرد، ۲ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا علائم آن ظاهر شوند. فردی که به ویروس مبتلا شده نیز از دو روز قبل از بروز علائم می‌‌تواند آن را به دیگران منتقل کند.

آیا تست سویه های مختلف کرونا با یکدیگر متفاوت است؟

سویه یا واریانت جدید هر ویروس نمونه تغییر شکل یافته همان ویروس است که در اثر تغییرات ایجاد شده می‌تواند کمی متفاوت از ورژن قبلی خود عمل کند. بنابراین برای مقابله با واریانت‌های جدیدتر دانشمندان مرتبا در حال اعمال تغییراتی در واکسن‌های تولید شده هستند. یکی از دلایلی که باعث شده است هنوز با ویروس کرونا دست و پنجه نرم کنیم نیز همین است که سویه‌های جدید آن متفاوت از قبل رفتار می‌کنند. البته نگران نباشید زیرا آزمایش کرونا قادر است سویه‌های جدید را نیز شناسایی کند. از سوی دیگر واکسن‌هایی که برای کرونا ساخته شده‌اند نیز در برابر طیف وسیعی از سویه‌های جدید ایمنی ایجاد می‌کنند ولی همچنان نیاز به اعمال تغییراتی در دوزهای بوستر واکسن کرونا وجود دارد. پس فراموش نکنید که تزریق دوز بوستر از شما در برابر واریانت جدید کرونا محافظت خواهد کرد.

پاسخ تست های کرونا در چه مدت زمانی آماده می شود؟

به طور کلی آماده شدن نتیجه در هر یک از انواع تست کرونا متفاوت است.

  • نتایج آزمایش پی سی آر بین ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد. البته در موارد ضرورت برخی از آزمایشگاه‌ها ممکن است بتوانند نتایج را زودتر از این مدت زمان به شما تحویل دهند که در این صورت هزینه تست pcr شما بیشتر خواهد بود.
  • نتیجه آزمایش آنتی ژن در یک ساعت یا کمتر مشخص خواهد شد.
  • جواب آزمایش آنتی بادی نیز از ۱ تا ۳ روز طول می‌کشد.

وضعیت کرونا در ایران در حال حاضر چگونه است؟

با توجه به آمار رسمی وزارت بهداشت، موارد ابتلا به کرونا در ایران و نیز موارد حاد آن نسبت به قبل کمتر شده است. اما باید توجه داشته باشیم که منظور از ارائه این آمار عدم نیاز به رعایت مراقبت‌های بهداشتی نیست. زیرا همانطور که در گذشته شاهد آن بودیم خطرات ناشی از کرونا را باید جدی تلقی کنیم که غافلگیر نشویم. به این ترتیب با رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از گسترش شیوع آن می‌توان به آینده امیدوار بود. تاکنون از میان واکسن‌های خارجی که در ایران تزریق شده‌اند واکسن سینوفارم چینی و پس از آن واکسن آسترازنکا دارای اثربخشی بیشتری بوده‌اند. واکسن‌های ایرانی برکت و پاستور نیز در کنار واکسن‌های خارجی ایمنی خوبی در افراد ایجاد کرده‌اند.

کرونا در آینده چگونه خواهد بود؟ آیا امکان اوج گیری مجدد کرونا وجود دارد؟

هرچند امروزه آمار فوتی‌های کرونایی کمتر از گذشته شده است اما هنوز هم کابوس آن ما را رها نکرده است. هنوز بحران کرونا پایان نیافته است، هنوز هم میلیون‌ها نفر در سراسر جهان واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند. بنابراین تا زمانی که درمانی جدی برای کرونا وجود نداشته باشد، همچنان همه ما در خطر خواهیم بود. هیچ کس نمی تواند درباره اینکه شکل جدید شیوع این ویروس در سال‌های آتی چگونه خواهد بود، نظر قطعی بدهد. آیا به مصونیت همگانی خواهیم رسید؟ آیا ترکیب سویه‌های جدید کرونا ما را در آستانه یک بحران جدید قرار می‌دهد؟ پاسخ همه این پرسش‌ها تنها در گذر زمان مشخص خواهند شد.

موارد مهم پیش از انجام تست های کرونا چیست؟

برای اطمینان از صحت جواب تست پی سی آر باید نمونه‌هایی که از حلق و بینی گرفته می‌شوند خالص باشند. بنابراین از خوردن و آشامیدن هر ماده رنگی مانند برخی نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌های دارای رنگ مصنوعی خودداری کنید. پیش از تست کرونا از کشیدن سیگار نیز باید خودداری کنید.

سوالات متداول

  • هزینه انجام تست کرونا چقدر است؟ قیمت تست pcr، آنتی ژن و آنتی بادی هر یک متفاوت است.
  • کدام نوع تست کرونا صحت بیشتری دارد؟ در میان انواع آزمایش کرونا، تست پی سی آر دارای دقت و اطمینان بالاتری است.
  • تفاوت نمونه در آزمایش آنتی بادی و تست پی سی آر چیست؟

در آزمایش آنتی بادی، نمونه خون و در PCR نمونه بزاق فرد گرفته می‌شود.

  • اگر جواب تست pcr منفی باشد قطعا مبتلا به کرونا نیستیم؟

خیر اینگونه نیست، گاهی نتیجه تست فرد منفی است ولی احتمال این که ناقل ویروس کرونا باشد وجود دارد.

  • اگر نتیجه تست مثبت بود چه باید کرد؟

اگر چنین حالتی اتفاق افتاد باید در قرنطینه بمانیم تا از شیوع هر چه بیشتر کرونا جلوگیری کنیم. پس از برطرف شدن علائم بیماری می‌توانیم به روند عادی زندگی برگردیم.

  • انجام آزمایش کرونا خطری ندارد؟

خیر، انجام هیچ یک از انواع تست‌های کرونا خطری برای فرد در بر نخواهد داشت.

  • تفاوت آزمایش‌های کودکان با سنین بالاتر در آزمایش pcr چیست؟

PCR برای سنین مختلف یکسان است.

  • نمونه در تست پی سی آر چیست؟

نمونه بزاق مبنای انجام آزمایش PCR است که با یک سواب از حلق یا بینی گرفته می‌شود.

 

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 17 شهریور 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.