مهم ترین نکات قبل و پس از زایمان چیه؟مشاوره مامایی چه کمکی میکنه؟ - پارسی زی
معرفی 8 غول دنیای متاورس

معرفی 8 غول دنیای متاورس

معرفی ۸ غول دنیای متاورس بازار متاورس ممکن است تا سال ۲۰۲۴ به ارزش حیرت انگیزی برسد. همچنین پلتفرم های بسیاری در متاورس به وجود …

برترین وب سایت های حوزه وکالت

برترین وب سایت های حوزه وکالت

برترین وب سایت های حوزه وکالت بهترین سایت انتخاب وکیل، سایتی است که متشکل از تعدادی وکیل متخصص و موفق در تمام حوزه های حقوقی …

استفاده از عایق الاستومری اجباری شد / رییس اتحادیه برج سازان استان از مزایای عایق الاستومری می گوید

استفاده از عایق الاستومری اجباری شد / رییس اتحادیه برج سازان استان از مزایای عایق الاستومری می گوید رییس اتحادیه برج سازان استان ضمن تشکر …

چکیده : مشاوره مامایی خدماتی چون روابط زناشویی و درمان تضمینی تنبلی خمدان و تعیین جنسیت و زایمان آسان را ارائه میدهد

 

مشاوره مامایی

مشاوره مامایی، حرفه ای است که شاخه ها و جوانب بسیار زیادی دارد. شاید هر وقت اسم مشاوره را می‌شنویم، ذهنمان به سمت روانشناسان برود. اما مشاوره تنها گفتگو با یک روانشناس نیست. یکی از شاخه های این رشته، مشاوره مامایی می‌باشد که قرار است در این مطلب نکاتی را راجع به آن بیان کنیم که شاید تاکنون در جایی نشنیده و نخوانده باشید. پس تا انتها با ما همراه باشید تا با تفاوت مشاوره مامایی با سایر شاخه های حرفه مشاوره آشنا شوید.

 

 نقش یک ماما در مشاوره چیست؟

برای اینکه بدانیم نقش ماما در امر مشاوره چیست ابتدا باید بدانیم اصلا ماما کیست و چه کاری قرار است انجام دهد.

ماما یک کارشناس و متخصص بهداشتی است که کارش حمایت و مراقبت از زنان در دوران بارداری، زایمان،پس از زایمان،تنبلی تخمدان،روابط زناشویی،زایمان آسان،تعیین جنسیت است که برای این کار حساس باید در این رشته تحصیل کرده و آموزش های لازم را فرا گرفته باشد. مهمترین وظیفه ماما کمک به سلامت مادر و فرزند و تلاش برای زایمان مادر با کمترین مداخله پزشکی است.

این تعریف امروزی ماما می‌باشد، اما در گذشته بین یک ماما و پرستار تفاوتی قائل نمی‌شدند. تنها برخی از پرستاران بر اثر تجربه بالاتر و مطالعه بیشتر وظیفه کنونی یک ماما را انجام میدادند.

در سال های اخیر فرهنگ مشاوره با یک کارشناس مامایی افزایش چشمگیری داشته است و این موضوع نقش ماما را در جامعه برجسته کرده است.

اما نقش ماما در مشاوره چیست؟ یک ماما می‌تواند بهترین و مناسب ترین فرد و شاید نزدیک ترین فرد به مادر در دوران بارداری او باشد. همانطور که همه شما می‌دانید، اگر زایمان طبیعی نباشد ممکن است عوارض بسیار جدی برای مادر ایجاد کند، بنابراین افرادی که قادر به انجام زایمان طبیعی هستند تا جایی که ممکن است نباید از انجام این زایمان پرهیز کنند. ماما با انجام مشاوره مامایی میتواند بهترین راهکارها و مراقبت ها را در دوران بارداری و زایمان و حتی پس از زایمان به مادر ارائه کند و او را برای یک زایمان طبیعی و بدون کمترین عوارض آماده کرده و از استرس او درباره این نحوه از زایمان بکاهد. با این وجود یک کارشناس مامایی میتواند علاوه بر فعالیت در امر مشاوره در محیط بیمارستان نیز کار کرده و با پزشک متخصص زنان و زایمان همکاری لازم را داشته باشد.

 چرا باید از مشاوره مامایی استفاده کنیم؟

شاید بعضی از مادران دلیل انجام مشاوره مامایی و اهمیت آن را ندانند. برای همین در این قسمت یه چهار علت مهم برای استفاده از مشاوره مامایی اشاره خواهیم کرد:

۱- ماما در زمان قبل از بارداری بهترین راهنماست

حفظ سلامت در طول بارداری بسیار مهم است، اما مهمتر از آن توجه به سلامتی خود قبل از بارداری می‌باشد که یک ماما بهتر از هر کس دیگری می‌تواند شما را در مراقبت های پیش از بارداری راهنمایی کند. برخی از این راهنمایی ها شامل موارد زیر است:

کمک به زنان برای بهبود عادت هایشان قبل از بارداری. به عنوان مثال، معرفی یک برنامه ورزشی تایید شده و انتخاب غذاهای مغذی و سالم به جای غذاهای فرآوری شده یا فست فود.

  • کمک به زنان برای ترک عادات نامناسب قبل از بارداری مانند ترک سیگار یا قلیان
  • ارائه یک برنامه زایمان شخصی و مختص خود مادر

بقیه موارد و نکات قبل از بارداری را در سایت مشاوره مامایی لیلا علی آبادی مشاهده کنید.

۲– حمایت و مراقبت ماما در دوران بارداری

این که شما چه کسی را برای حمایت و مراقبت از خود در دوران بارداری انتخاب می‌کنید خیلی مهم است. بخصوص برای مادرانی که بارداری اول را تجربه می‌کنند. اما چرا باید از ماما برای مراقبت کمک بگیریم؟ درک اینکه باید در دوران بارداری انتظار چه چیزی را داشته باشیم میتواند به شدت از استرس دوران بارداری بکاهد. بهترین و با اطلاع ترین شخص در این زمینه یک کارشناس مامایی است که برای این کار آموزش دیده است. استفاده از مشاوره مامایی در طول بارداری میتواند این مزایا را داشته باشد:

صحبت مادر با ماما درباره نگرانی ها و استرس های دورانی بارداری و کمک ماما در راستای کاهش این استرس ها

توصیه های آموزشی به مادر از سوی ماما. به عنوان مثال مامای شما ممکن است یک برنامه جامع در طول بارداری به شما ارائه کند که مواردی مانند آموزش های لازم درباره مراقبت های بارداری، نحوه کنترل احساسات و عواطف، امکان انجام سفر و زمان مناسب آن در طول بارداری و موارد دیگر را شامل شود.

مشاوره درباره بهترین کارها برای انجام زایمان. یعنی مامای شما میتواند در مورد بهترین روش ها برای یک زایمان بهتر مانند پیاده روی، دوش گرفتن و استفاده از حمام آب گرم برا راحتی در زمان زایمان به شما مشاوره لازم و راهنمایی مناسب را انجام دهد.

 

۳– ماماها در طول زایمان بطور فعال و پیوسته حضور دارند

یه دنیا آوردن یک فرزند یک تجربه فوق العاده جذاب است اما بسیاری از مادران از فرایند زایمان می‌ترسند یا برای انجام آن استرس زیادی دارند. با این وجود حضور پیوسته ماما و مراقبت های او در حین زایمان با روش های زیر از استرس شما می‌کاهد:

  • صحبت با شما و دادن آرامش روانی در حین زایمان
  • استفاده از روش های مختلف تسکین درد
  • توصیه به شما برای تغییر موقعیت حین زایمان برای احساس راحتی بیشتر و درد کمتر

۴– ماما مراقبت های پس از زایمان را نیز انجام خواهد داد

همانطور که گفته شد مشاوره مامایی برای آمادگی و کمک به شما قبل از زایمان، حین زایمان و حتی پس از زایمان است تا شما درباره این فرایند سخت درگیری ذهنی و اضطراب نداشته باشید. اما مراقبت های پس از زایمان از جانب ماما بصورت زیر است:

کمک و راهنمایی مادران به هنگام شیردهی به نوزاد و حتی ارجاع آنها به مشاوره برای انجام این کار

راهنمایی و کمک به شما در مورد مسائل مراقبت از نوزاد و ارزیابی سلامت نوزاد
مشاوره مامایی و مشاوره مامایی آنلاین

مشاوره مامایی آنلاین لیلا علی آبادی به شما کمک میکند تا در زایمان خود به راحتی و بدون دردسر یک زایمان آسان را تجربه کنید.

نکته مهمی که خیلی از مادران نمیدانند

یکی از مهمترین نکاتی که شاید خیلی از افراد از آن آگاهی نداشته باشند و به خاطر همین عدم آگاهی از مشاوره مامایی استفاده نکنند، ندانستن تفاوت ماما و متخصص زنان است. بگذارید ابتدا شباهت ها و اشتراکات این دو حرفه را که سبب یکی دانستن این دو توسط برخی از افراد می‌شود را بیان کنیم.

همانند متخصص زنان بسیاری از ماماها نیز می‌توانند طیف وسیعی از خدمات بهداشتی مربوط به زنان را ارائه دهند. مانند:

  • انجام چکاب سالانه
  • کنترل بارداری
  • انجام مشاوره برای مراقبت های دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان و حتی دوران یائسگی
  • مشاوره روابط زناشویی وتنبلی تخمدان و زایمان آسان هم جزء مشاوره مامایی هست
  • و کمک در به دنیا آوردن فرزند بصورت زایمان طبیعی

خطراتی که مادر را تهدید میکند

یکی از دلایل مراجعه افراد برای انجام مشاوره مامایی آگاهی از خطراتی است که ممکن است آنها را در طول بارداری و زایمان تهدید کند. اگرچه اکثر بارداری ها بدون حادثه هستند، اما گاهی اوقات ممکن است عوارضی حین حاملگی اتفاق بیفتد. موارد زیر برخی از شایع ترین عوارض بارداری است:

خون ریزی

خونریزی در اواخر بارداری ممکن است نشانه ای از ایجاد عارضه در جفت، عفونت واژن یا دهانه رحم و یا زایمان زودرس باشد. مادرانی که دچار خونریزی در اواخر بارداری می‌شوند، بیشتر در معرض خطر از دست دادن جنین خواهند بود. مشاهده این مورد در هر زمان از دوران بارداری باید به فورا به پزشک اطلاع داده شود.

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی یعنی رشد جنین در بیرون از رحم. این مورد میتواند در لوله های فالوپ، کانال دهانه رحم یا لگن و یا شکم اتفاق بیفتد. دلیل حاملگی خارج رحمی معمولا ایجاد بافت اسکار در لوله فالوپ ناشی از عفونت یا یک بیماری است. بارداری خارج رحمی حدودا یک مورد در هر ۵۰ مورد بارداری اتفاق می افتد و می‌تواند خطرات جدی برای مادر داشته باشد. هرچه بارداری در خارج از رحم بیشتر طول بکشد، احتمال پارگی لوله های رحمی افزایش میابد. انجام سونوگرافی و آزمایش خون دو راه مناسب برای تشخیص این عارضه است. درمان این بیماری میتواند با دارو یا جراحی انجام شود.

خطر سقط جنین

سقط جنین به از دست دادن جنین تا قبل از هفته بیستم بارداری گفته می‌شود. بیشتر موارد سقط جنین تا قبل از هفته ۱۲ اتفاق می‌افتد. سقط جنین حدودا در ۱۵ درصد بارداری ها به دلیل ناهنجاری های ژنتیکی یا کروموزومی اتفاق می‌افتد، همچنین درصورت ضعف و گشادی در دهانه رحم ممکن است از دست دادن جنین در یه ماهه دوم رخ دهد. یکی از روش های حفظ جنین در این مورد بخیه زدن دهانه رحم تا زمان زایمان است. صحبت درباره برطرف کردن نگرانی ها راجع به سقط جنین یکی از مباحث مهم هنگام مشاوره مامایی می‌باشد.

 

وجود عارضه در جفت

در حالت عادی جفت به دیواره رحم می‌چسبد. اما در صورت عارضه دو مورد زیر ممکن است اتفاق بیفتد:

۱- جدا شدن جفت: گاهی اوقات جفت خیلی زود از دیواره رحم جدا می‌شود که منجر به خونریزی و کاهش رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به جنین می‌شود. این جدایی ممکن است بصورت کامل یا جزئی باشد. علت این عارضه ناشناخته است. این عارضه یک عدد در هر ۱۰۰ حاملگی تخمین زده شده است.

۲- جفت نا به جا: بطور معمول جفت در قسمت بالایی رحم قرار دارد. این بیماری وضعیتی است که در آن جفت به دهانه رحم نزدیک شده است. این بیماری حدودا یک مورد به ازای هر ۲۰۰ بارداری اتفاق خواهد افتاد و بیشتر در زنانی اتفاق می‌افتد که در حاملگی های قبلی دچار زخم در رحم شده باشند، همچنین احتمال این عارضه در زنانی که قبلاً جراحی کرده اند نیز وجود دارد.
مشاوره مامایی تنبلی خمدان

مهمترین نکات پس از زایمان

یکی از مهمترین وظایفی که یک ماما برعهده دارد مراقبت های پس از زایمان است که در مشاوره مامایی لیلا علی آبادی درباره جزئیات آن بطور کامل صحبت می‌شود. در اینجا چند نمونه از این مراقبت ها را بیان خواهیم کرد:

خوب استراحت کنید

در انجام کارهایتان کمک بگیرید

غذاهای سالم بخورید

از ورزش غافل نشوید

برای مشاوره مامایی به کجا مراجعه کنیم؟

یافتن یک مامای خوب و مطمئن کار ساده ای نیست و می‌تواند کمی زمان بر باشد. با این حال ما کار را برای شما راحت کرده ایم. در صورتی که نیاز به حل هر مسأله ای از قبیل مشاوره زناشویی و سلامت جنسی، مشاوره مامایی، مراقبت های لازم پیش از اقدام برای بارداری،تعیین جنسیت،تنبلی تخمدان، موارد مهم و مراقبت های دوران حاملگی، مراقبت های پس از زایمان، نحوه شیردهی، آمادگی برای زایمان، انجام زایمان طبیعی، مشاوره درباره مراقبت از نوزاد، مشاوره دوران یائسگی، حرکات و ورزش های مناسب در طول بارداری، شرکت در کلاس ها و جلسات مشاوره مراقبت های بارداری، مشکلات نازایی و غیره داشتید میتوانید از مشاوره مامایی لیلا علی آبادی، که یک کارشناس با تجربه و متخصص در این زمینه ها می‌باشد، کمک بگیرید. برای اطمینان کافی است به این وب سایت مراجعه کنید.

ویزیت آنلاین مامایی

با دریافت ویزیت آنلاین مامایی دیگه دردسر رفتن به مطب و استرس بیمار شدن در مطب و شلوغی مطب و نوبت گرفتن و خیلی از موار را دیگر ندارید.البته در نظر داشته باشید که برای دریافت ویزیت آنلاین مامایی از سایت ها و کارشناسان مامایی که در شماره نظام پزشکی هستن نوبت آنلاین دریافت کنید.

mamaei-logo1.png

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 15 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.