15 مهارت نرمی که به شما کمک می‌کند شغل رویایی خود را پیدا کنید - پارسی زی
بررسی آیفون 12 پرو

بررسی آیفون 12 پرو

بررسی آیفون ۱۲ پرو آیفون ۱۲ پرو یکی جذاب‌ترین نمایندگان اپل است که با طراحی زیبا، دوربین حرفه‌ای و صفحه نمایش باکیفیت روانه بازارها شد. …

مهم ترین نکات خرید یراق آلات

مهم ترین نکات خرید یراق آلات

خرید یراق آلات مانند خرید هر کالای دیگری نکات خاص خود را دارد که بایستی هنگام خرید از فروشگاه یراق آلات باید به آن توجه …

امروزه خرید لوازم آرایش چگونه است؟

دانستن چه نکاتی در خرید لوازم آرایش مهم است؟ برخی لوازم آرایشی در دنیای پر تلاطم امروزی به سبد خرید ماهیانه ی اکثر خانواده ها، …

C:\Users\user1\Desktop\6943385.jpg

۱۵ مهارت نرمی که به شما کمک می‌کند شغل رویایی خود را پیدا کنید

در هر شغلی نیاز به مهارت‌های خاصی است تا بتوان در آن شغل موفق شد. این مهارت‌ها معمولاً به دو دسته مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت تقسیم می‌شوند. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌های فردی و ویژگی ‌های شخصیتی مانند روحیه کار تیمی، انعطاف‌پذیری و… است که ایجاد یا تغییر آن‌ها معمولاً نیازمند زمان بیشتری است. همچنین این مهارت‌ها علاوه بر زندگی شغلی، روی زندگی شخصی افراد نیز تأثیر زیادی دارند. در مقابل، مهارت‌های سخت همان مهارت‌های فنی هستند که با آموزش، تحصیل در دانشگاه یا گذراندن دوره‌های مختلف به دست می‌آیند و فقط روی موفقیت شغلی افراد تأثیر می‌گذارند.

مهارت‌های فنی برای هر شغلی متفاوت است و نحوه ارزیابی هرکدام از آن‌ها با یکدیگر فرق دارد. با این حال، مهارت‌های نرم در اغلب مشاغل با هم یکسانند و معمولاً بسیاری از آن‌ها برای کارفرمایان اهمیت زیادی دارند. از‌این‌رو، در این مقاله قصد داریم مهارت‌های نرمی که به شما کمک می‌کنند تا شغل رویایی خود را پیدا کنید و هرچه سریع‌تر در مسیر شغلی مورد علاقه خود قدم بردارید، نام برده و توضیح دهیم.

مهارت‌های مهم برای یافتن شغل مورد علاقه‌تان

در ادامه ۱۵ مهارت مهمی را که کارفرمایان برای استخدام مدنظر دارند، نام می‌بریم. شما می‌توانید بعد از مطالعه این مهارت‌ها و ساخت رزومه، برای انواع آگهی استخدام دیپلم، لیسانس و سایر سطوح تحصیلی در حوزه شغلی مدنظرتان رزومه ارسال کنید.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی تقریباً در هر شغلی موردنیاز است. در حقیقت کارفرمایان دنبال کارجویانی هستند که بتوانند با سایر اعضای تیم ارتباط مؤثر برقرار کرده و بتوانند آنچه را از آن‌ها خواسته می‌شود، به خوبی درک کنند. مهارت‌های ارتباطی رایجی که بهتر است در رزومه شما وجود داشته باشد شامل مهارت نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن فعالانه و مذاکره است.

مهارت‌های رهبری

مهارت‌های رهبری یکی از مهارت‌های نرمی است که بسیاری از کارفرمایان در کارجویان به دنبال آن هستند و می‌تواند در تمام سطوح شغلی مفید باشد. از مدیریت یک تیم گرفته تا مشارکت در یک پروژه در نقش رهبر، مهارت‌های مدیریت و رهبری به شما کمک می‌کند تا در دیگران ایجاد انگیزه کنید، آن‌ها را برای رسیدن به اهداف و ارزش های سازمان تشویق کنید و اطمینان حاصل کنید که وظایف به سرعت انجام می‌شوند. مهارت‌های رهبری معمولاً شامل گوش دادن فعالانه، قابل اعتماد بودن، پذیرش انتقاد، دریافت بازخورد و صبر است.

روحیه کار تیمی

روحیه کار تیمی دارایی مهمی برای هر کارمندی است که بخشی از یک سازمان محسوب می‌شود و روزانه با سایر افراد در ارتباط است. صرف نظر از عنوان شغل یا صنعت، بسیاری از کارفرمایان هنگام بررسی کارجویان برای یک موقعیت شغلی، داشتن مهارت‌های کار گروهی را ضروری می‌دانند. برخی از مهارت‌های کار گروهی شامل صداقت، ارتباط و مسئولیت‌پذیری در تیم است.

مهارت‌های بین فردی

مهارت‌های بین فردی مهارت‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند به خوبی با دیگران تعامل داشته باشید و بتوانید با آن‌ها کار کنید. حتی اگر موقعیت شغلی شما مستلزم کار با مشتریان نیست، باز هم این مهارت برای ارتباط با همکاران و مدیران نیاز است. در حقیقت این مهارت به شما کمک می‌کند ارتباط مؤثر برقرار کرده، دایره روابط اجتماعی خود را در محیط کاری گسترش دهید و موقعیت‌ها را به شیوه‌ای مناسب مدیریت کنید. مهارت‌های بین فردی که کارفرمایان به دنبال آن هستند شامل انگیزه، انعطاف‌پذیری و همدلی است.

یادگیری و انطباق‌پذیری

یادگیری و انعطاف‌پذیری مهارت‌هایی هستند که شما را قادر می‌سازد چیزهای جدید را به سرعت یاد بگیرید و با موقعیت‌های جدید و ناآشنا در محیط کار به خوبی سازگار شوید. این امر به ویژه با توجه به محیط کارهایی که دائماً در حال تغییر هستند برای کارفرمایان بسیار مهم است. داشتن مهارت‌های یادگیری و سازگاری خوب می‌تواند شما را از سایر کارجویان متمایز کند و تمایلتان را برای یادگیری و تغییر در مواقع ضروری به کارفرمایان نشان دهد.

خود مدیریتی

با استفاده از مهارت‌های خود مدیریتی می‌توانید زمان خود را مدیریت کنید و بهره‌وری بالایی در محل کار داشته باشید. همچنین با استفاده از این مهارت می‌توانید وظایفتان را به خوبی اولویت‌بندی کرده و روی رشد حرفه‌ای خود تمرکز کنید.

مهارت‌های سازمانی

مهارت‌های سازمانی برای بهره‌وری، مدیریت زمان و دستیابی به یک هدف مشترک برای کارمندان ضروری است. مهارت‌های سازمانی شامل برنامه‌ریزی، تفکر انتقادی، توجه به جزئیات و مدیریت اختلاف و تعارض است.

مهارت‌های نرم‌افزاری و کامپیوتری

تقریباً در هر شغلی دانستن نحوه استفاده از کامپیوتر و مهارت‌های نرم‌افزاری موردنیاز است. همچنین بسیاری از مشاغل نیاز به دانش عمیق‌تری در این حوزه دارند، بنابراین گنجاندن این مجموعه از مهارت‌ها در رزومه ضروری است تا به کارفرمایان نشان دهید که با این مفاهیم آشنایی دارید. با این حال، اگر شغلی که برای آن رزومه فرستاده‌اید، به مهارت‌های کامپیوتری پیشرفته‌تری نیاز دارد، حتماً این موارد را در رزومه خود ذکر کنید.

حل مسئله

مهارت‌های حل مسئله به توانایی مدیریت موقعیت‌های چالش‌برانگیز در محل کار به طور سازنده و مثبت اشاره دارد. این امر به ویژه برای کارمندانی که در یک سازمان بزرگ یا به عنوان بخشی از یک تیم کار می‌کنند، مهم است. مهارت‌های رایج حل مسئله شامل مهارت‌های ارتباطی، تصمیم‌گیری و تحقیق است.

اخلاق حرفه‌ای

اخلاق کاری و حرفه‌ای قوی یکی دیگر از مهارت‌هایی است که باید آن‌ها را هنگام درخواست شغل در رزومه‌تان برجسته کنید؛ زیرا کارفرمایان به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند به آن‌ها در انجام وظایف خود اعتماد کرده و بدون نیاز به میکرومنیجمنت، ددلاین‌ها و نیازهای کار را رعایت کنند. داشتن یک اخلاق کاری حرفه‌ای تضمین می‌کند که کارمندان بدون نظارت مستقیم می‌توانند وظایف خود را کامل انجام دهند.

مذاکره و متقاعدسازی

مهارت‌های مذاکره یعنی بتوانید برای رسیدن به اهداف خود با طرف مقابل مذاکره کنید و تلاش کنید تا به یک توافق مشترک برسید. همچنین درک نیازها، دیدگاه و خواسته‌های طرف مقابل جزو مهارت‌های مذاکره قوی محسوب می‌شود.

مهارت‌های تحلیلی

مهارت‌های تحلیلی شما را قادر می‌سازد تا با انواع مختلف داده و اطلاعات کار کنید، الگوها و روندهای مختلف را ببینید و نتیجه‌گیری معنی‌داری از آن‌ها بگیرید. مهارت‌های تحلیلی اغلب با استفاده از آزمون‌ها یا انجام تسک‌های مختلف در جلسات مصاحبه شغلی ارزیابی می‌شوند.

تصمیم‌گیری

توانایی گرفتن تصمیمات خوب و متعهد شدن به آن‌ها مهارتی است که در هر شغلی نیاز است. تصمیم‌گیری خوب مستلزم آن است که بتوانید یک موقعیت را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج راه‌حل‌های احتمالی آن را پیش‌بینی کنید. مهارت تصمیم‌گیری نشان‌دهنده اعتماد به نفس و همچنین قضاوت خوب است.

انجام چند کار همزمان

بسیاری از مشاغل مستلزم این هستند که کارمندان به طور همزمان چند وظیفه را با هم انجام دهند و چندین کار را مدیریت کنند. همچنین چندوظیفه‌ای بودن توانایی تمرکز روی یک کار را بدون غفلت از سایر وظایف نشان می‌دهد. علاوه بر این، با داشتن این مهارت می‌توانید پروژه‌های جدیدی انجام دهید و به دیگران در زمانی که با حجم کاری بالایی روبرو هستند، کمک کنید.

صداقت

صداقت و قابل اعتماد بودن یک ویژگی مهم در کار است؛ زیرا بدون داشتن صداقت نمی‌توان کارها را به درستی انجام داد. همچنین کسی که این ویژگی را نداشته باشد در اخلاق حرفه‌ای و انجام درست وظایف خود به مشکل می‌خورد.

چگونه مهارت‌های نرم را در رزومه بیاوریم؟

ذکر مهارت‌های نرم در رزومه این‌گونه نیست که فقط اسامی آن‌ها را پشت سر هم ذکر کنید؛ بلکه باید به روش‌های مختلف در رزومه نشان دهید که شما این مهارت‌ها را دارید. به عنوان مثال، وقتی می‌خواهید درباره مهارت خاصی صحبت کنید، یک مثال کوتاه از یکی از دستاوردهایتان که با این مهارت به دست آمده است، بزنید. همچنین می‌توانید این مهارت‌ها را به وظایفی که در شغل قبلی خود ایفا کرده‌اید، ربط دهید و در رزومه جلوی هر مسئولیت، مهارت موردنیاز آن را نیز ذکر کنید.

جمع‌بندی

هر شغلی نیاز به مهارت‌های نرم و سختی دارد که کارفرمایان در جلسات مصاحبه شغلی آن‌ها را موردسنجش قرار می‌دهند. مهارت‌های سخت برای مشاغل مختلف، متفاوت است؛ اما مهارت‌های نرم که در کار و زندگی به آن‌ها نیاز است و در اغلب مشاغل با هم یکسانند، مهارت‌های مهمی هستند که کارفرمایان در کارجویان به دنبال آن هستند.

برخی از این مهارت‌ها و ویژگی‌های مهم شامل صداقت، روحیه کار تیمی، مهارت مذاکره، مدیریت، انعطاف‌پذیری، مدیریت زمان، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های بین فردی، تصمیم‌گیری، انجام چند کار همزمان و مهارت‌های تحلیلی است.

درنهایت توجه داشته باشید که می‌توانید از رزومه سازهای مختلفی که در سایت‌های کاریابی وجود دارند استفاده کرده تا رزومه‌ای استاندارد همراه با ذکر این مهارت‌ها بسازید و برای فرصت های شغلی مدنظرتان ارسال کنید.

 

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 21 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.