ارتفاع نصب تابلو برق دیواری از کف چقدر است؟ + نکات استاندارد - پارسی زی
خرید بهترین برندهای ظروف کریستال (بوهمیا، ناخمن، RCR) در کریستال آویسا

خرید بهترین برندهای ظروف کریستال (بوهمیا، ناخمن، RCR) در کریستال آویسا

خرید بهترین برندهای ظروف کریستال (بوهمیا، ناخمن، RCR) در کریستال آویسا شیشه گری یکی از علایق مردم ایران زمین از دوران باستان تا به الان …

۷ نکته در هنگام خرید لباس زیر که باید به آن توجه کرد

۷ نکته در هنگام خرید لباس زیر که باید به آن توجه کرد

۷ نکته در هنگام خرید لباس زیر که باید به آن توجه کرد لباس زیر دارای انواع و اقسام مختلفی بوده و هر شخص با …

فال ازدواج هر ماه با سایر ماه ها، همراه با فال حافظ ازدواج آنلاین

فال ازدواج هر ماه با سایر ماه ها، همراه با فال حافظ ازدواج آنلاین

فال ازدواج هر ماه با سایر ماه ها، همراه با فال حافظ ازدواج آنلاین عشق و سازگاری از جمله موضوعاتی است که برای اکثر مردم …

ارتفاع نصب تابلو برق دیواری از کف چقدر است؟ + نکات استاندارد

تابلو برق نقش بسزایی در حفاظت از تجهیزات الکتریکی دارد و یکی از مواردی که رعایت آن در زمان نصب ازاهمیت بالایی برخوردار هست، رعایت استاندارد در ارتفاع نصب تابلو برق دیواری است. ما در این مطلب شما را با نکات کلیدی نصب تابلو برق و ارتفاع آن آشنا می‌کنیم و این موضوع را مطرح می کنیم که آیا برای نصب موقع خرید تابلو برق سه فاز باید نکاتی را رعایت کنیم یا خیر لطفاً با ما همراه باشید.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق در واقع یک محفظه فلزی یا غیرفلزی است که تمام فیوزها، کلیدهای حفاظتی قطع کننده، قطعات نمایشگر، تجهیزات کنترلی و سیم کشی داخلی در آن جای دارد. تابلو برق ها در دو مدل روکار و توکار در ساختمان ها و مراکز صنعتی یا تجاری نصب می شوند.

معمولاً طراحی تابلو برق ها یک کار تخصصی است که شرکت های مهندسی آن را بر طبق استانداردهای بین المللی و داخلی انجام می دهند.

نکات استاندارد در نصب تابلو برق

تابلو برق یک محفظه درب دار است که تجهیزات الکتریکی در داخل آن قرار می‌گیرد و اگر بدون هیچ محافظی به روی دیوار نصب شود می‌تواند ایمنی افراد را به خطر بیاندازند. رعایت نکات استاندارد در نصب تابلو برق می‌تواند ایمنی شما را در برابر شوک الکتریکی و آتش سوزی نیز حفظ نماید، حال به بررسی این نکات می‌پردازیم:

  • محل نصب تابلو برق باید در قسمت ورودی ساختمان، قبل از کنتور گاز و یا در مقابل آن باشد.
  • لوله گاز باید حداقل ۱۰ سانت با سیم‌های برق فاصله داشته باشد، کنتور گاز حداقل ۵۰ سانتی‌متر و کنتور و لوله های آب ۳۰ سانتی‌متر با کنتور برق باید فاصله داشته باشند.
  • برای راه اندازی تابلو برق باید حتماً سیم ارت متصل به زمین نصب شود.
  • نقشه تابلو برق قبل از نصب قطعات الکتریکی باید آماده باشد و در هر ردیف نحوه کارکرد قطعات مد نظر قرار گیرد.
  • برای عبورسیم‌ها فضای کافی در کنار قطعات و برای کابل‌های ورودی و خروجی ریل در نظر گرفته شود.
  • ابتدا و انتهای سیم‌ها و کابل‌ها باید شماره سیم داشته باشد.
  • ترمینال ها باید دارای شماره سیم مخصوص خود بوده و با شماره های روی نقشه مطابقت داشته باشند.
  • لیبل زدن در تابلو برق از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت بروز خطا، محل آن به راحتی مشخص می‌شود.
  • از عایق بودن محل نصب اطمینان حاصل کنید و آن را نزدیک به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نصب نکنید.
  • زاویه ۹۰ حداقل فضا برای باز کردن درب تابلو برق است و فضای نگهداری تابلو باید به گونه ای باشد که از زنگ زدگی و گرد و خاک ایمن باشد.
  • درب تابلو نیز باید از استحکام بالایی برخوردار باشد تا بتواند در برابر شرایط آب و هوایی، حرارت بالا و مواد شیمیایی مقاومت کند.
  • تابلو برق باید پلاک شناسایی داشته باشد.
  • حتماً در کنار تابلو برق، کپسول آتش‌نشانی نصب نمایید.

ارتفاع تابلو برق از کف

ارتفاع تابلو برق از کف

همان‌طور که در ساخت تابلو برق‌ها از استانداردهایی همچون VED و DIN آلمان استفاده می‌کنند، ما نیز در هنگام نصب آن باید استانداردها را رعایت کنیم تا بتوانیم ایمنی خود و اطرافیانمان را تضمین کنیم. تابلو برق انواع مختلفی دارد و به همین دلیل هرکدام ازآنها دارای ویژگی و استانداردهای نصب در ساختمان‌های مختلف هستند که در موارد ذیل به تعدادی از آنها اشاره شده است:

  • استاندارد ارتفاع نصب تابلو برق دیواری از کف باید به گونه ای باشد که بالاترین قسمت تابلو حداکثر ۲۲۰ سانتی‌متر و پایین‌ترین بخش آن هم حداقل یک متر از کف تمام شده قرار گیرد.
  • برای نصب انواع تابلو دیواری طبق استاندارد، ارتفاع تابلو برق از کف باید محدودیت ارتفاعی ۲۱۰ سانتی‌متری در نظر گرفته شود.
  • استاندارد ارتفاعی انواع تابلو برق از کف تمام شده ساختمانی بین ۱٫۸ تا ۲ متر است.
  • تابلو برق‌هایی که برای روشنایی محل و در مکان باز نصب می‌شوند باید روی سکوی آجری یا بتنی قرار گیرند که دارای ارتفاعی بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر از کف هست.
  • کف تابلویی که فیوز روی آن قرار می‌گیرد باید از کف تمام شده محل نصب تابلو ۱۷۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد.

آشنایی با انواع تابلو برق

امروزه با توجه به وسعت مصارف تابلو برق در صنایع مختلف، تابلو برق‌ها در انواع گوناگون تولید می‌شوند. از جمله تابلو برق استخر، تابلو برق سه فاز، تابلو بانک خازنی و … که ما در اینجا شما را با تعدادی از تابلو برق ها آشنا می‌کنیم.

تابلو برق استخر از انواع تابلو برق

تابلو برق استخر از انواع تابلو برق

  • یکی از انواع تابلو برق صنعتی، تابلو برق استخراست که امروزه از ملزومات مهم‌ در استخرها به شمار می‌رود؛ زیرا کیفیت بهتری را برای استخر به وجود می‌آورد. یکی از ویژگی های این تابلو برق داشتن کلید محافظ جان برای جلوگیری از نشتی برق است.
  • در استخرها به دلیل خاصیت رسانایی آب و فضای مرطوب احتمال ایجاد شوک الکتریکی و آسیب‌های جانی بسیار بالا است بنابراین برای اینکه خطرات را به حداقل رسانید بهتر است از تجهیزات الکتریکی ایمن استفاده کنید.
  • انواع تابلو برق

تابلو فشار ضعیف (LV)

  • تابلو فشار ضعیف ترکیبی از یک یا چند وسیله قطع و وصل فشار ضعیف است که در پست‌های ترانس جهت تقسیم انرژی الکتریکی از آنها استفاده می‌شود. این تابلوها در سطح ولتاژ کمتر از ۱۰۰۰ قرار دارند.

تابلو برق فشار متوسط (MV)

  • تابلوهای فشار متوسط معمولاً در سطح ولتاژ ۱ تا ۳۶ کیلووات قرار دارند و به ‌صورت چند سلولی مونتاژ می‌شوند. برای ایمنی محفظه‌های این تابلو برق از گازهای SF6 استفاده می‌کنند.

تابلو برق فشارقوی (HV)

  • این تابلو برق قابلیت عملکرد در بازه ولتاژ ۶۳ هزارتا ۴۰۰ هزار ولت را به‌راحتی خواهد داشت. کلید عایق، کلید قطع کن، بریکرها، کنتاکتورها و فیوزها از اجزای اصلی این تابلو برق به شمار می‌روند.

یکی از سازندگان مطرح تابلوهای برق در ایران شرکت ساتل تابلو است که با به روزترین تکنولوژی دنیا، انواع تابلو برق‌ها را طراحی و تولید می‌کند. شما می‌توانید از این شرکت در زمینه فروش تابلو برق از جمله تابلو برق های سه فاز، قیمت تابلو بانک خازنی و یا انواع تابلو برق مشاوره بگیرید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 21 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.