دریاچه های استانبول - پارسی زی
سمساری چیست و چه کاربردی دارد؟

سمساری چیست و چه کاربردی دارد؟

سمساری چیست و چه کاربردی دارد؟ در تجارت کالای دست دوم ، در شهر برای کار کردن هر شخصی که فاقد مجوز است امری غیر …

افسانه‌ای سفر کنید! 5 جاذبه افسانه‌‍‍‌ای جنوب که حتما باید به آن‌ها سفر کنید.

افسانه‌ای سفر کنید! 5 جاذبه افسانه‌‍‍‌ای جنوب که حتما باید به آن‌ها سفر کنید.

یک بار یکی از اصحاب هنر و فرهنگ و ادب و… گفت “مطالعه فقط کتاب خواندن نیست. شما وقتی سفر می‌کنید، ناخودآگاه دارید مطالعه می‌کنید” این جمله …

مهمترین اقدامات و چک لیست‌های خدمات سئو سایت

مهمترین اقدامات و چک لیست‌های خدمات سئو سایت

مهمترین اقدامات و چک لیست‌های خدمات سئو سایت خدمات سئو سایت از جمله رایج‌ترین مواردی است که برای رشد و ارتقاء وب سایت‌های بیزینسی آنلاین …

دریاچه های استانبول

استانبول شهری فوق‌العاده است که ترکیب زیبایی از اروپا و آسیا، گذشته و حال، شلوغی و آرامش را به نمایش می‌گذارد. با تورها و پروازهای علی بابا تهران استانبول می‌توانید در شلوغی شهر، کافه‌های مدرن یا مسجدهای قدیمی را کشف کنید یا حتی از طبیعت زیبا و آب‌وهوای خوشایند این شهر لذت ببرید. اگر می‌خواهید در استانبول سفری آرام و خالی از همهمه داشته باشید، می‌توانید تعطیلات خود را در حاشیه‌ دریاچه‌های این شهر سپری کنید. برای آشنایی با این دریاچه‌ها و تفریحاتی که ارائه می‌کنند، با ما همراه باشید.

استانبول دقیقا کجاست؟

استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه است و همزمان بخشی از قاره آسیا و اروپا به شمار می‌رود. سالانه گردشگران زیادی این شهر را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند، زیرا استانبول شهری زیبا و پر از فرهنگ و هنر است. در این شهر می‌تونید بناهایی تاریخی، مانند مسجد ایاصوفیه یا سلیمانیه را در کنار کافه‌ها و رستوران‌های شلوغ و سرزنده ببینید. همچنین اگر اهل هنر هستید، موزه‌ها و گالری‌های هنری‌های شهر شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده شهر استانبول، طبیعت اطراف آن است. درخت‌ها، ماهی‌ها و حیوانات متنوع زیادی در این طبیعت دیده می‌شوند. دریاچه‌های استانبول نه تنها محل زندگی ماهی‌های گوناگون هستند، بلکه گردشگران زیادی را نیز به خود جذب می‌کنند. سدهای زیادی نیز در این شهر ساخته شده‌اند و دریاچه‌هایی ایجاد کرده‌اند.

دریاچه‌های استانبول را بشناسید

از آرامش‌بخش‌ترین مناظر شهر استانبول، می‌توان به دریاچه‌های آن اشاره کرد. این دریاچه‌ها نه‌تنها شما را به طبیعت نزدیک‌تر می‌کنند، بلکه تفریحات و امکاناتی دارند که می‌توانند سفری به یادماندنی برای شما رقم بزنند. در ادامه چند مورد از زیباترین دریاچه‌های استانبول را به شما معرفی می‌کنیم.

دریاچه ترکوس یا دوروسو (Terkos یا Durusu)

دریاچه ترکوس، که بیشتر با نام دوروسو شناخته می‌شود، یکی از منابع آب مهم استانبول و یک مقصد گردشگری فوق‌العاده است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه استانبول است و به طور تقریبی، ۴۰-۵۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد. نهرهای زیادی به این دریاچه می‌ریزند و آب آن را تأمین می‌کنند. ناحیه اطراف دریاچه نیز پوشیده از جنگل‌هایی سرسبز است. در واقع بکر بودن این دریاچه باعث شده تا محل زندگی بسیاری از انواع گیاهان نادر باشد.

خیلی از پرنده‌های محلی، مثل اردک‌ها، عقاب‌ها، مرغ ماهی‌خوار، غاز سینه‌قرمز از این دریاچه برای نوشیدن آب استفاده می‌کنند و اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید در سفر خود آن‌ها را ببینید.

از آن‌جایی که این دریاچه به دریای سیاه متصل نیست، یک دریاچه آب شیرین است. یکی از تفریحات افراد محلی و گردشگران، شکار غاز و ماهی‌های آب شیرین است که البته قوانین خاص خود را دارد. بسیاری از خانواده‌ها برای شناکردن، قایق‌سواری یا حتی ماهیگیری به آب‌های آرام دریاچه ترکوس می‌آیند. همچنین گردشگران می‌توانند در هتل‌های کوچک و سنتی اطراف دریاچه نیز ساکن شوند. جالب است بدانید روستای دوروسو، با بیش از ۹۰۰ سال قدمت، در حاشیه این دریاچه واقع شده است.

دریاچه های استانبول

دریاچه کوچوک‌چشمه (Küçükçekmece)

این دریاچه در قسمت اروپایی استانبول و در ۱۵ کیلومتری غرب این کشور قرار دارد. این دریاچه از دریای مرمره جدا شده و آب اضافی آن نیز از طریق یک کانال باریک به این دریا می‌ریزد. خوب است بدانید که هنگامی که دریا مواج است یا سطح آب دریا به دلیل خشکسالی پایین می‌رود، ممکن است آب دریا به درون این دریاچه بریزد. با اینکه عمق دریاچه در بیشترین حالت تنها به ۲۰ متر می‌رسد، هنوز امکان ماهیگیری از آن وجود دارد.

یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های دریاچه کوچوک‌چشمه، خانه‌ها و هتل‌هایی با منظره فوق‌العاده دریاچه است. می‌توانید با اجاره کردن یک اتاق یا ویلا، از جاذبه‌های دریاچه لذت ببرید و به شهر استانبول نیز نزدیک باشید. این دریاچه مقصدی عالی برای قایق‌سواری است و سالانه مسابقات قایق‌سواری دانشگاه‌های مختلف را میزبان می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که سکونت انسان‌ها در اطراف دریاچه و ریختن زباله‌های صنعتی به آن باعث شده است تا در چند سال گذشته کمی آلوده شود. در واقع، این امر باعث شده تا ماهی‌ها و حیوانات اطراف دریاچه نیز برای ماهیگیری آلوده باشند.

دریاچه بویوک‌چشمه (Büyükçekmece)

این دریاچه در نزدیکی دریای مرمره قرار گرفته و عمق بسیار کمی دارد. عمیق‌ترین نقطه دریاچه بویوک‌چشمه تنها به ۶ متر ارتفاع می‌رسد. این دریاچه به صورت طبیعی به دریا ارتباط دارد، اما از طریق سد بویوک‌چشمه از آن جدا شده و یکی از منابع آب شهر است. در گذشته ۳۰ گونه ماهی در این دریاچه زندگی می‌کردند، اما در حال حاضر این عدد به ۱۵ گونه رسیده است. با اینکه دریاچه بویوک‌چشمه محافظت‌شده نیست، یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان به شما می‌رود.

این دریاچه که در جنوب ترکیه قرار دارد، دیگر از برای ماهی‌گیری مناسب نیست، زیرا به دلیل آلودگی و مسکونی‌شدن حاشیه آن، ماهی‌های دریاچه قابل دیدن نیستند. اگر می‌خواهید تعطیلاتی آرام و مفرح داشته باشید، می‌توانید ویلا یا هتلی در حاشیه این دریاچه اجاره کنید و از مناظر طبیعی و قایق‌سواری لذت ببرید.

دریچه‌های سدی

علاوه بر دریاچه‌های طبیعی استانبول، می‌توانید از دریاچه‌های مصنوعی که با ایجاد سد درست شده‌اند نیز دیدن کنید. این دریاچه‌ها معمولا کوچک هستند و برای تأمین منابع آب شهر به کار می‌روند. از دریاچه‌های سدی معروف می‌توان به دریاچه المالی، ایساکوی، علیبی، اومرلی، سازلیدر و دالک اشاره کرد.

دریاچه‌های سدی برای دور شدن از شهر و وقت گذراندن در سکوت و آرامش ایده‌آل هستند. خوب است بدانید که دولت ترکیه ساخت و ساز مسکونی را اطراف این دریاچه‌ها ممنوع کرده تا از آلوده شدن آب آن‌ها جلوگیری کند. با این وجود، اطراف این دریاچه‌های سدی خانه‌های به چشم می‌خورد که غیرقانونی هستند و می‌توانند نقش مهمی در آلودگی دریاچه ایفا کنند.

بهترین فصل برای بازدید از دریاچه‌های استانبول کدام است؟

بهار و پاییر بهترین زمان برای سفر به استانبول و جاذبه‌های طبیعی آن هستند. در این فصل‌ها هوا صاف و ملایم است که می‌تواند برای گذراندن تعطیلات هوایی بسیار خوشایند باشد. در بهار گل‌های وحشی می‌رویند و جنگل‌ها و پارک‌ها سبزتر از همیشه هستند. ممکن است هوا هنوز در این فصل کمی سرد باشد، اما زمانی ایده‌آل برای رفتن به طبیعت و آفتاب گرفتن خواهد بود. پاییزهای استانبول نسبتا گرم هستند و رطوبت نیز کاهش می‌یابد. اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به این شهر است.

در تابستان، استانبول هوایی گرم دارد، رطوبتش به ۷۰٪ و دمای آن به ۳۲ درجه می‌رسد. در این فصل، می‌توانید به ویلاهای ساحلی جنوب شهر بروید و از نسیم دریا لذت ببرید و شب‌های خنک را در شهر بگذرانید. شنا در دریای مرمره یا قایق‌سواری یکی از بهترین تفریحات تابستانی این شهر است. هوای استانبول در زمستان همیشه ابری و بارانی است و دمای هوا می‌تواند به ۲- درجه نیز برسد. با اینکه این شهر زمستان‌های سردی دارد، کافه‌ها و رستوران‌های گرم شهر حال‌وهوای دنجی ایجاد می‌کنند.

دریاچه های استانبول

نکاتی برای سفر به استانبول

با اینکه زبان رسمی استانبول ترکی است، لازم نیست برای سفر به این شهر حتما زبان ساکنان را بلد باشید. شهر استانبول یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری آسیا و اروپاست و مهاجران زیادی نیز دارد. مردم این شهر به مهمان‌نوازی معروف‌اند و اگر سری به بازارهای شلوغ شهر بزنید، با رفتار دوستانه مغازه‌دارن اصلا احساس غریبی نخواهید کرد.

در شهر مسیرهای آبی زیادی وجود دارد و شما نیز می‌توانید با کشتی‌های کوچک به مقصد خود در نقاط مختلف شهر برسید. البته این مسیرها دریای مرمره را به دریای سیاه می‌رسانند و به همین دلیل یکی از مسیرهای مهم تجاری نیز هستند؛ از این رو، دیدن کشتی‌های باربری غول‌پیکر در سطح شهر غیرعادی نیست.

سخن پایانی

استانبول شهری شلوغ و سرزنده است و بسیاری این شهر را به‌خاطر همین ویژگی‌هایش دوست دارند؛ اما اگر می‌خواهید آرامش یک طبیعت بکر و چشم‌نواز را تجربه کنید، باید به دریاچه های استانبول سر بزنید. این دریاچه‌ها با مناظر بی‌نظیر، تفریحاتی مانند ماهیگیری و قایق‌سواری و هتل‌های کوچک و دنج پذیرای شما خواهند بود. حتی می‌توانید با تهیه بلیط علی بابا تهران استانبول، به این شهر رفته و اقامتگاه‌های کنار دریاچه را برای سکونت خود انتخاب کنید. با اینکار می‌توانید سفری پر از آرامش تجربه کنید و هر گاه تمایل داشتید نیز وارد همهمه پر از شور و شوق شهر شوید.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 8 بهمن 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.