تخصص کودکان چه زیرشاخه هایی دارد؟ - پارسی زی
بهترین و قوی ترین سگ ها از برای نگهبانی

بهترین و قوی ترین سگ ها از برای نگهبانی

بسیاری از مردم سگ های نگهبان را مفهومی نسبتاً جدید می دانند. با این حال اگر به گذشته نگاهی بیندازید، یکی از کارهای اصلی سگ …

اطلس دام بزرگترین باشگاه پرورش سگ در ایران

اطلس دام بزرگترین باشگاه پرورش سگ در ایران

سال‌هاست که حیوانات اهلی به عنوان عضوی از زندگی افراد نقشی پررنگ ایفا می‌کنند و رفته‌رفته نیز نقش آن‌ها در زندگی به وضوح آشکارتر می‌شود. …

چگونه ماسور بین المللی شوید؟

چگونه ماسور بین المللی شوید؟

چگونه ماسور بین المللی شوید؟ یکی از پرکار بردترین مشاغل دنیا ماساژ هست این شغل نه تنها راه درأمدزایی هست بلکه بهترین. راه برای پیشبرد …

تخصص کودکان چه زیرشاخه هایی دارد؟

بسیاری از پزشک های متخصص کودکان در نهایت تصمیم می‌گیرند که به عنوان استادان دانشگاهی مشغول به کار شوند و بدین شکل زمانشان را میان کار در محیط‌های بالینی، تدریس و پژوهش تقسیم می‌کنند. سایر متخصصین که تعدادشان نیز کم نمی‌باشد، در حال روی آوردن به کار در بخش خصوصی و احداث مطب‌های شخصی خودشان می‌باشند.

رشد و تکامل

متخصصین رشد و تکامل در تشخیص اختلالات کودکان تبحر بالایی دارند. در مورد نوزادان، آنها معمولاً در اول کار عوامل مختلفی را که احتمال دارد در بوجود آمدن تاخیر در رشد کودک تاثیرگذار بوده باشند کنار گذاشته و بعد به ارزیابی وضعیت می‌پردازند تا اقدامات مناسب در راستای مکالمه درمانی، کاردرمانی و درمان فیزیکی صورت گیرند. نوزادانی که در خطر تاخیر در رشد می‌باشند نیز – شامل کودکان زودرس، یا کودکانی که مبتلا به اختلالات مادرزادی قلبی یا التهاب پرده مننژ هستند، یا آنهایی که ممکن است دچار کمبود اکسیژن‌رسانی به مغز شده باشند – باید به متخصص رشد و تکامل ارجاع داده شوند.

مراجعه کودکان مسن‌تر نیز – که ممکن است در مدرسه با مشکلاتی روبرو باشند – به پزشک متخصص رشد و تکامل، می‌تواند برای آنها فوایدی داشته باشد. با وجود اینکه متخصصین پزشکی عمومی اطفال نباید در تشخیص و درمان اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD) در کودکان دچار مشکل باشند، اما گاهی ریشه اصلی مشکلات این کودکان در اختلالات زبانی یا دریافتی می‌باشد که در صورت تشخیص می‌تواند راه را برای استفاده از راهکار‌های درمانی موثرتر هموار سازد. در حال حاضر، طول دوره تکمیلی تخصصی این زیرشاخه ۳ سال می‌باشد. در آینده نزدیک، این دوره تکمیلی به جزئی از یک دوره ۶ ساله تخصص تبدیل خواهد شد که در انتهای آن سه مدرک معتبر در زمینه‌های پزشکی کودکان، پزشک مغز و اعصاب و پزشکی رشد و تکامل به پزشکان فارغ‌التحصیل اعطاء می‌شود.

پزشکی اورژانس اطفال

تخصص اورژانس اطفال معمولاً مناسب آن دسته از پزشکانی می‌باشد که از چالش رسیدگی به بیماران مجهول‌الحال که سریعاً نیازمند رسیدگی پزشکی می‌باشند، لذت می‌برند. این متخصصین باید با تمام اشکال بیماری‌ها و آسیب‌ها آشنا باشند و پس از پایدارسازی تنفس و گردش خون بیمار، سریعاً به تشخیص و درمان بیماری او بپردازند. در مورد بیمارانی که وضعیت‌شان زیاد وخیم نمی‌باشد، متخصصین پزشکی کودکان باید این توانایی را داشته باشند که وضعیت آنها را به درستی ارزیابی کرده و در صورتی نبود مشکل جدی، بیماران را مرخص کنند. زمانی که بیماران اورژانس قادر به سخن گفتن نباشند، قضاوت در این مورد سخت خواهد بود.
مانند تخصص اورژانس در پزشکی عمومی (پزشکی بزرگسالان )، این تخصص نیز بیشتر از سایر تخصص‌های پزشکی کودکان در معرض قرار گرفتن در اختلافات قانونی می‌باشد. معمولاً دلیل اصلی مطرح شدن چنین اختلافاتی، عصبانیت والدین از عملکرد پزشک می‌باشد و متخصصینی که با والدین بیمار ارتباط مناسبی برقرار می‌کنند، معمولاً کمتر وارد چنین معضلاتی می‌شوند. یکی از نقاط قوت کار در زمینه پزشکی اورژانس اطفال، انعطاف‌پذیر بودن ساعات کاری می‌باشد. اگر شما پدر یا مادری هستید که می‌خواهید به شکل پاره وقت کار کنید، کار در این زمینه از پزشکی کودکان می‌تواند به همراه دو یا سه شیف ۱۲ ساعته در هفته، درآمد خوبی را نیز برای شما به ارمغان بیاورد.

غدد درون‌ریز

متخصصین غدد درون‌ریز عاشق هورمون‌ها هستند. آنها به شکل روزانه تمرکز خود را بر بیوشیمی بدن انسان و چگونگی عملکرد غده تیروئید، ذخیره‌سازی کلسیم، قاعدگی، چاقی مفرط، بیناجنسی، وِیژگی‌های جنسی ثانویه، دیابت شیرین وابسته یا غیروابسته به انسولین، کوتاهی قد و بسیاری دیگر از اختلالات مرتبط با هورمون‌ها معطوف کرده‌اند. با وجود مطالعات مختلفی که در زمینه‌های بیوشیمی، گیرنده‌های سلولی و دستکاری ژنیتیکی در حال انجام می‌باشند، تخصص غدد درون‌ریز می‌تواند فرصت مناسبی را برای تحقیق و پژوهش‌های بیشتر در علم پزشکی فراهم آورد.

تخصص گوارش کودکان

از نوزادانی که از عدم رشد مناسب رنج می‌برند گرفته تا نوجوانانی که علائم بیماری‌های التهابی روده را نشان می‌دهند، همه این بیماران در زمره بیماران تحت نظارت پزشک متخصص گوارش قرار خواهند گرفت. اندوسکوپی مجاری گوارشی فوقانی و تحتانی ابزار کار متخصصین گوارش برای تشخیص مشکلات گوارشی می‌باشد؛ آنها همچنین از اندوسکوپی برای تهیه بیوپسی در جهت تشخیص بیماری‌های وابسته به ایمنی، عفونی و سرطانی استفاده می‌کنند. برای مثال پروب‌های pH در نوزادان برای تشخیص اینکه استفرا‌غ‌های مکرر و مزمن تنها ناشی از رفلاکس‌های معده‌ای هستند یا اینکه حساسیت به پروتئین شیر نیز در آنها دخلیل است،‌ استفاده می‌شوند. تعداد قابل توجهی از کودکان که از بیماری‌های مزمن و عدم افزایش وزن رنج می‌برند، به دریافت مواد غذایی از طریق لوله‌گذاری نیاز دارند که در این تخصص، پزشکان چگونگی لوله‌گذاری با استفاده از اندوسکوپی را فرا خواهند گرفت. موارد اورژانسی مانند خونریزی در مجاری گوارشی فوقانی، معمولاً در کودکان کمتر از بزرگسالان اتفاق می‌افتد و این امر باعث می‌شود که ساعات کاری متخصصین گوارش کودکان معقول‌تر باشد.

تخصص سرطان و خون

از آنجا که تخصص‌های سرطان و خون معمولاً شامل طیف وسیعی از بیماری‌ها و درمان‌ها می‌باشند، بسیاری از زیرشاخه‌های پزشکی کودکان در نهایت تا حدی برروی هر دوی آنها تمرکز می‌کنند. هر دوی این تخصص‌ها می‌توانند برای پزشکان جالب توجه باشند زیرا تنها یک تغییر کوچک در وضعیت گلبول‌های سفید، هموگلوبین یا پلاکت‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی شامل دلایل ژنتیکی، عفونی، وابسته به ایمنی، بلع مواد سمی، عوامل متابولیک یا سرطانی اتفاق افتاده باشد. بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان و بسیاری دیگر از مشکلات پزشکی می‌توانند کودکان را مستعد ابتلاء به ترومبوز سازند. معمولاً این کودکان با علائم شدیداً حاد به بخش اورژانس ارجاع داده می‌شوند و پزشک متخصص باید بتواند عامل مشکل‌ساز را پیدا کرده و درمان ضدانعقادی را شروع کند. در این تخصص بسیاری از بیماران شما به عنوان پزشک متخصص سرطان و خون شامل کودکانی خواهند بود که از بیماری‌های خونی مانند داشی شکل بودن گلبول‌های قرمز و یا کم‌خونی ناشی از کمبود آهن که به درمان با مکمل آهن پاسخ نمی‌دهد، رنج می‌برند.

تخصص سرطان کودکان معمولاً برای پزشکانی جالب توجه است که انگیزه زیادی برای کمک به بیماران و خانواده‌هایشان در زمان‌های سخت و دهشت‌ناک دارند؛ یعنی زمان‌هایی که تضمینی برای اینکه کودک از یک آینده سالم برخوردار باشد وجود ندارد. خوشبختانه با پیشرفت‌های نوینی که در درمان سرطان حاصل شده است، ما داریم به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که ۸۰% بیماران سرطانی کودک و نوجوان بتوانند سلامتی خود را به شکل کامل به دست بیاورند. پژوهش‌هایی نیز که برروی ژنتیک و رگ‌زایی تومور‌های انجام شده ، افق‌های تازه‌تر و روشن‌تری در برابر علم پزشکی گشوده است. دوره تکمیلی تخصصی در این زیرشاخه بسیار دوره حساسی است. به عنوان پزشک کشیک، دوره کارورزی شما برای رسیدگی به بیماران بستری شده بسیار سنگین خواهد بود. اما این موضوع نیز نباید از قلم انداخته شود که بیشتر بیماران متخصصین سرطان و خون، نیازمند بستری شدن نیستند و به شکل سرپایی به آنها رسیدگی می‌شود، از همین رو بخشی از دوره تکمیلی که به گذراندن شیفت‌ها اختصاص نمی‌یابد، از مدیریت راحت‌تری برخوردار خواهد بود.

آرزوی قلبی ما اینست که هیچ کودکی دچار بیماری نشود، اما اگر این اتفاق افتاد، از طریق وبسایت درمانکده، از متخصصین کودک مجرب تهران برای مشاوره حضوری و آنلاین نوبت بگیرید.

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 15 اسفند 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.