آمپول بتامتازون ، ال آ برای چیست در بارداری سرماخوردگی - پارسی زی
قرص اکوفان ؛ برای رشد مو و چاقی صورت چاق کننده است

قرص اکوفان ؛ برای رشد مو و چاقی صورت چاق کننده است

قرص اکوفان قرص اکوفان که مانند کپسول فلوکونازول و قرص اندانسترون خیلی معروف است یک قرص است که خواص زیادی دارد ولی باید اصل باشد …

قرص سیتریزین ، 10 هگزال خارجی در بارداری و شیردهی برای کودکان چیست و چیه

قرص سیتریزین ، 10 هگزال خارجی در بارداری و شیردهی برای کودکان چیست و چیه

قرص سیتریزین قرص سیتریزین , قرص سیتریزین خارجی , قرص سیتریزین ۱۰ در بارداری , قرص سیتریزین هگزال , قرص سیتریزین برای کودکان , قرص …

قرص گاباپنتین ، 100 و 300 و دیسک کمر و خواص و عوارض چاق کننده است

قرص گاباپنتین ، 100 و 300 و دیسک کمر و خواص و عوارض چاق کننده است

قرص گاباپنتین قرص گاباپنتین ۱۰۰ و ۳۰۰ , قرص گاباپنتین برای دیسک کمر و چاق کنندگی , خواص و عوارض قرص گاباپنتین همگی در بخش …

آمپول بتامتازون

آمپول بتامتازون , آمپول بتامتازون ال آ , آمپول بتامتازون برای چیست , آمپول بتامتازون در بارداری

در این مطلب از سایت پارسی می خواهیم در مورد آمپول بتامتازون ، ال آ برای چیست در بارداری سرماخوردگی صحبت کنیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

آسنایی با آمپول بتامتازون

بتامتازون یکی از داروهای کورتیکواستروئید است (معمولاً کورتیکواستروئیدها خوانده می شوند). این استروئید در انواع داروهای خوراکی ، موضعی و موضعی تولید می شود و در شرایط مختلف تجویز می شود.

فرم خوراکی و تزریقی بتامتازون به دلیل اثرات ایمنی بدن در درمان برخی بیماری های خود ایمنی (که به سیستم ایمنی بدن در بخش هایی از بدن آسیب می رساند) مانند لوپوس ، هپاتیت خود ایمنی ، بیماری های عضلانی و مفصلی مانند روماتیسم ، آلرژی و آسم هستند.

تجویز شده همچنین در درمان برخی از سرطان ها به عنوان کمکی مورد استفاده قرار می گیرد.

بتامتازون از انتشار برخی از حاملهای شیمیایی که عامل ایجاد التهاب هستند ، جلوگیری می کند و منجر به تسکین علائم التهابی و آلرژیک می شود.

همچنین به عنوان درمانی جایگزین برای مبتلایان به اختلالات غده فوق کلیوی که فاقد کورتیکواستروئید کافی (کورتیکواستروئیدها) در بدن خود هستند ، استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : قرص اندانسترون ؛ عوارض و موارد مصرف در بارداری برای کودکان

آمپول بتامتازون در درمان بسیاری از بیماریهای التهابی پوستی استفاده می شود. این دارو نیز مانند سایر داروها دارای عوارض جانبی است که در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

آمپول بتامتازون یکی از رایج ترین کورتیکواستروئیدها برای رفع التهاب و حساسیت های پوستی است. آکنه ، سرگیجه ، گرگرفتگی صورت ، سردرد ، افزایش اشتها و حالت تهوع برخی از عوارض جانبی این دارو هستند. این می تواند با داروهای ضد دیابت مانند انسولین و همچنین داروهای ضد فشار خون اثر متقابل داشته باشد.

بتامتازون یک داروی ضد التهاب است که به اشکال مختلفی از جمله پماد بتامتازون ، قطره ، قرص و آمپول بتامتازون موجود است. برای درمان بیماریهای مرتبط با سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

آمپول بتامتازون یکی از کورتیکواستروئیدهاست که توسط پزشک معالج شما برای معالجه التهاب شدید از مشکلاتی از قبیل آسم شدید و آلرژی ، آرتریت روماتوئید ، برخی از مشکلات پوستی مانند قرمزی و خارش پوست و همچنین برخی سرطان ها مانند سرطان خون تجویز می شود. این پماد برای درمان اگزما و پسوریازیس استفاده می شود.

مصرف بتامازون

از پزشک یا داروساز خود بپرسید که چگونه این دارو را به درستی مصرف کنید. بتامتازون بسته به وضعیت و نوع بیماری شما در مقادیر و زمان های مختلف تجویز می شود.

اگر از قرصهای خوراکی به عنوان ضد التهاب استفاده می کنید ، بهتر است صبح آن را بعد از صرف صبحانه میل کنید و اگر به دلیل کمبود غده آدرنال و کمبود استروئید آن را تجویز کرده اید ، بهترین زمان برای مصرف آن در شب است.

قرص های بتامتازون به راحتی در آب قابل حل هستند. با این حال ، بهتر است این قرص را به همراه یک غذای اصلی یا میان وعده میل کنید.

در صورت فراموش کردن دارویی ، به محض یادآوری آن را مصرف کنید ، اما اگر یک روز کامل را از دست دادید ، یک فراموش شده را مصرف نکنید و از برنامه بعدی مانند برنامه ریزی شده استفاده کنید. و مقدار دارو را به طور همزمان دو برابر نکنید.

بیشتر بخوانید : کپسول فلوکونازول ؛ ۱۰۰ و ۱۵۰ برای پسردار شدن و چیست

بسته به نوع بیماری ، ممکن است روزانه این دارو برای یک دوره کوتاه از درمان تجویز شود. در صورت بروز این موارد ، داروهای منظم می توانند در بهبودی شما بسیار مؤثر باشند.

در صورت استفاده از بتامتازون بیش از ۶ هفته ، باید دارو به تدریج و تحت نظر پزشک مصرف شود ، زیرا قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارضی ایجاد کند ، بنابراین پزشک به تدریج میزان دارویی را که قطع می کنید کاهش می دهد. .

مقدار مصرف این دارو با توجه به نوع بیماری در افراد مختلف متفاوت است و باید توسط پزشک شما تعیین شود.

قبل از استفاده از این دارو ، باید تمام اطلاعاتی را که برای جعبه یا جعبه تهیه شده است با دقت بخوانید. در مورد نحوه استفاده از آمپول خود از پزشک خود سؤال کنید.

اگر از قرص Betamethasone استفاده می کنید ، باید آن را با آب یا شیر زیادی مصرف کنید. دوز مصرفی به واکنش بدن و شدت مشکل شما بستگی دارد. اگر روزانه دوز خاصی مصرف نمی کنید ، برای جلوگیری از فراموش کردن داروهای خود ، باید یک برنامه کتبی برای هفته داشته باشید.

به شما توصیه می شود دوز خود را بیش از دوز تجویز شده خود افزایش ندهید. این امر شما را نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس می کند. همچنین به شما توصیه می شود بدون مشورت با پزشک خود مصرف دارو را قطع یا کاهش ندهید. ممکن است برخی از مشکلات شما پس از قطع مصرف دارو بدتر شوند.

توصیه هایی در مورد دارو

اگر درمان شما با این دارو از ۳ هفته بیشتر است ، توصیه می شود اطلاعاتی در مورد استفاده از دارو و میزان و نوع بیماری خود به کارت ارائه دهید و آن را در کیف شخصی یا کیف پول خود نگه دارید و از این اطلاعات می توانید در مواقع اضطراری استفاده کنید. برای انجام اقدامات مناسب

همچنین اگر قصد جراحی یا معالجه دندانپزشکی را دارید یا به درمان جراحات جسمی احتیاج دارید ، حتما پزشک خود را از استفاده از این دارو مطلع کنید و کارت را به آنها نشان دهید زیرا ممکن است این بار نیاز به تنظیم دوز خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید : قرص اکوفان ؛ برای رشد مو و چاقی صورت چاق کننده است

در طول درمان با این دارو ، به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید و به طور دوره ای آزمایشات و معاینات را انجام دهید تا بهبود شما و احتمال بروز واکنشهای دارویی نامطلوب را کنترل کند.

-به دلیل این دارو سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند ، خطر ابتلا به عفونت در طول درمان با این دارو افزایش می یابد ، و شما باید بهداشت شخصی بیشتری مصرف کنید و از تماس نزدیک با افراد مبتلا به بیماری های عفونی جلوگیری کنید (از آبله مرغان ، سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سرخک و غیره خودداری کنید). )

در صورت مشاهده علائم این بیماری ها ، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برخی واکسن ها برای استفاده در طول درمان با بتامتازون مناسب نیستند ، بنابراین قبل از هرگونه واکسیناسیون ، بتامتازون را سالم نگه دارید.

در صورت نیاز به استفاده از هرگونه داروی بدون نسخه ، حتما با داروساز خود مشورت کرده و در طول درمان با داروهای استروئیدی بی خطر باشید.

مصرف طولانی مدت بتامتازون می تواند رشد را مهار کند.

تست عملکرد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال ممکن است به دنبال تجویز این دارو دچار اختلال شود.

افراد مسن به ویژه زنان یائسه بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان و فشار خون بالا هستند.
در صورت نیاز به جراحی یا معالجه اضطراری و مصرف دارو در بیماران دیابتی باید احتیاط کرد.

تزریق عضلانی این دارو در مواردی مانند:

از جراحی های بازسازی مفصل ، اختلالات انعقادی ، شکستگی های داخل مفصلی ، عفونت پری مفصلی یا سابقه پوکی استخوان به دلایلی غیر از آرتریت و آرتریت ناپایدار نباید استفاده شود.

نباید از آن برای جلوگیری از سندرم پریشانی نوزادی استفاده کرد و در صورت وجود آمنیوسنتز ، عفونت یا تب ، عفونت تبخال ، نارسایی جفت و پارگی زودرس غشاء وجود دارد.
Betamethasone خوراکی باید بعد از غذا مصرف شود تا تحریک دستگاه گوارش به حداقل برسد.

از قطع ناگهانی بعد از استفاده طولانی مدت (بیش از ۲ هفته) خودداری کنید.

در طول درمان ، مقدار سدیم باید محدود شود و مکمل های حاوی پتاسیم توصیه می شود.

معاینات چشم پزشکی باید به طور مرتب در طول درمان طولانی مدت انجام شود.

بیشتر بخوانید : بیماری زونا ؛ در بزرگسالان و سالمندان واگیردار است

عوارض دارو

درد شکم ، سوء هاضمه و حالت تهوع از عوارض شایع بتامتازون خوراکی است. اگر با مصرف یک وعده غذایی سبک با یک دارو ، این علائم را تجربه کردید ، می توانید شدت این علائم را کاهش دهید ، اما اگر استفراغ با خون دارید ، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از این دارو می تواند باعث خستگی عضلات و خستگی در بدن شما شود ، بنابراین تا زمانی که اثرات دارو از بین برود ، از رانندگی و استفاده از وسایلی که احتیاط لازم را دارند ، خودداری کنید.

اگر خلق و خوی شما به خصوص در ابتدای درمان با این دارو ، سرگیجه ، افزایش حساسیت ، افکار ناخوشایند یا نامناسب تغییر کرده است ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز مشکل در خواب ، سردرد ، افزایش وزن یا اختلالات قاعدگی ، این دارو را مصرف کنید. اگر این علائم شدید شد یا باعث سوء استفاده شدید ، به پزشک خود مراجعه کنید.

استفاده از این دارو خطر عفونت را افزایش می دهد ، بنابراین در صورت بروز علائم عفونت (تب ، لرز ، علائم سرماخوردگی ، اسهال و…) حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اگر مدت طولانی است که این دارو را مصرف می کنید در صورت مشاهده هر گونه علائمی که احساس می کنید مربوط به مصرف این دارو است ، حتما برای مشاوره با پزشک خود مشورت کنید.

با توجه به تأثیر داروهای استروئیدی بر روی توده استخوان ، آزمایشات بالینی را برای ارزیابی قدرت استخوان در طول درمان با این دارو انجام دهید و از آنجا که مصرف طولانی مدت این دارو باعث افزایش آسیب پذیری استخوان ها می شود ، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

ناراحتی معده

حالت تهوع

سردرگمی

استفراغ

بروز آکنه

تعریق

سردرد

اختلال خواب

افزایش اشتها

افزایش وزن

موارد مصرف آمپول بتامتازون

بتامتازون برای جایگزینی درمانی در نارسایی آدرنال استفاده می شود. همچنین در درمان علامتی اختلالات التهابی و آلرژیک برای سرکوب سیستم ایمنی بدن ، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال و تحریک بلوغ ریوی جنین در زایمان زودرس و ادم مغزی موثر است.

همچنین برای تسکین درد ناشی از متاستازهای استخوانی در بدخیمی یا در مواردی که کمر درد رادیکولی دارد ، به شکل تزریق داخل رحمی یا اپیدورال نیز استفاده شده است.

بیشتر بخوانید : ورم کلیه ، علت و درمان و علائم ورم کلیه در نوزاد و کودان و بزرگسالان

آمپول بتامتازون در بارداری و شیردهی

مصرف بارداری بتامتازون ALA فقط در بارداری مجاز است اگر هیچ جایگزینی برای آن وجود نداشته باشد و استفاده از آن الزامی است زیرا ممکن است عوارضی برای جنین ایجاد کند. اگر باردار هستید یا می خواهید باردار شوید ، با پزشک خود صحبت کنید و این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

این دارو از طریق شیر مادر می تواند به نوزاد و شیرخوار منتقل شود. اگرچه عوارض جانبی جدی ممکن است به شیردهی جزئی نیاز داشته باشد ، توصیه می شود اگر قصد شیر دادن به نوزاد را دارید با پزشک خود مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید که کورتیکواستروئیدهای طولانی مدت مانند بتامتازون ال آ می توانند افراد را مستعد ابتلا به پوکی استخوان و پوکی استخوان کنند ، بنابراین مکمل کلسیم و ویتامین D توصیه می شود.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 15 آبان 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.