بیماری زونا ؛ در بزرگسالان و سالمندان واگیردار است - پارسی زی
میگرن ، چشمی ، قاعدگی و شکمی در طب سنتی چیست+علائم و درمان خانگی و سریع

میگرن ، چشمی ، قاعدگی و شکمی در طب سنتی چیست+علائم و درمان خانگی و سریع

میگرن میگرن قاعدگی و چشم و شکمی ، درمان و علائم میگرن ، درمان سریع و خانگی و گیاهی میگرن در خانه ، درمان میگرن …

درمان گل مژه ، خانگی و سریع در کودکان و داخل چشم با گوجه فرنگی و عسل چیست

درمان گل مژه ، خانگی و سریع در کودکان و داخل چشم با گوجه فرنگی و عسل چیست

درمان گل مژه در این مطلب به موضوعات روبرو پاسخ می دهیم. درمان گل مژه با گوجه فرنگی و عسل ، درمان سریع گل مژه …

بیماری کرون ، و کولیت پنهان در کودکان و بارداری

بیماری کرون ، و کولیت پنهان در کودکان و بارداری

بیماری کرون در این مطلب از سایت پارسی زی می خواهیم در مورد بیماری کرون ، و کولیت پنهان در کودکان و بارداری صحبت کنیم.امیدواریم …

بیماری زونا

بیماری زونا , بیماری زونا در سالمندان , بیماری زونا چیست , بیماری زونا در بزرگسالان

زونا که خیلی آن را آبله مرغان بزرگسالی می نامند یک بیماری است که شبیه آبله مرغان است و در بزرگسالی فرد را درگیر می کند.این بیماری همراه با تب است و بعضی از علائم سرماخوردگی و انفولانزا را دارد.

در این مطلب از سایت پارسی زی می خواهیم در مورد بیماری زونا ؛ در بزرگسالان و سالمندان واگیردار است صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

آشنایی با بیماری زونا

بیماری زونا (Herpes zoster)  بیماری ویروسی است که در اثر ویروس واریسلا زوستر (ویروس آبله مرغان) ایجاد می شود. تئوری رایج این بیماری این است که ، پس از عفونت و بهبودی آبله مرغان ، ویروس در سلول های عصبی در گانگلیون خلفی خلفی پنهان می ماند. تا زمانی که دوباره به دلیل نقص تحریک کننده یا ایمنی بدن فعال شود.

این باعث یک وضعیت محلی دردناک به نام زونا می شود. علائم زونا ، تاول های منطقه ای یا کوچک هستند که در ناحیه یک عصب محیطی در طول مسیر آن ، در کنار یکدیگر ظاهر می شوند ، همراه با درد و سوزش. این تاول ها بیشتر در پوست سینه و پشت رخ می دهد و مانند آبله مرغان بسیار مسری است.

زونا ، یا آبله مرغان بزرگسالان ، در اثر فعالیت مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد می شود و این باعث درد مزمن می شود. میلیون ها نفر هر ساله با افزایش بزرگسالان ، معروف به “تبخال زوستر” ، این بیماری را توسعه می دهند که در بدن زنده می مانند و با ضعف بدن دوباره فعال می شوند.

بیشتر بخوانید : عوارض و موارد مصرف قرص اسپیرونولاکتون ۱۰۰ برای جوش و لاغری و ریزش مو

زونا یک بیماری ویروسی است که در نتیجه فعال شدن مجدد ویروس واریسلا یا آبله مرغان است. همه می توانند در معرض ویروس قرار گیرند ، حتی اگر علائم آنقدر جزئی و لطیف باشند که متوجه آن نشوند.

(به عبارت دیگر ، افراد مبتلا به زونا ممکن است در کودکی یا بزرگسالی به بیماری آبله مرغان مبتلا شده باشند یا فقط به این ویروس مبتلا شده اند اما هیچ علائم بالینی آبله مرغان را نشان نداده اند). در حدود ۲٪ از افراد (ممکن است به ویروس زونا مبتلا شوند) زونا ایجاد می کنند.

اما ویروس ، که سالها در بدن انسان “می خوابد” ، معمولاً با یک محرک مانند ضعف سیستم ایمنی بدن دوباره ظاهر می شود. استرس ، آسیب های روانی ، مصرف کورتیکواستروئیدها یا آنتی بیوتیک ها ، سرطان ، شیمی درمانی و غیره از جمله عواملی هستند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند و زمینه را برای بیدار شدن ویروس فراهم می کنند.

علائم بیماری زونا

علائم اولیه شامل تب خفیف و سردرد و احساس بیماری و خستگی است. اکنون در حال تکثیر است. شدت درد از خفیف تا بسیار شدید متغیر است ، به دنبال آن تاول های قرمز دردناک که ۲-۳ روز بعد از علائم اولیه روی بدن ایجاد می شوند.

تاول ها معمولاً در یک باند گسترده از پوست قرمز در طول مسیر الیاف عصبی حسی در درماتوم خاصی از پوست ظاهر می شوند. درماتوم ناحیه ای از پوست است که دارای جنین با منشاء مشترک جنین است.

تاول ها اغلب در ناحیه قفسه سینه مشاهده می شوند ، اما فقط در یک قسمت از بدن. علائم شایع شامل تب خفیف و لرز و احساس بیماری و حالت تهوع است.

اولین علائم زونا معمولاً درد و سوزش است. درد نیز در یک طرف بدن رخ می دهد و به صورت تکه های کوچک ظاهر می شود. تحریک و خارش پوست به همراه قرمزی به شرح زیر است:

نواحی قرمز روی پوست؛

تاول های آب که به راحتی می شکنند.

تحریک و قرمزی پوست که از ستون فقرات تا نیمکره گسترش می یابد.

تحریک و قرمزی صورت و گوش؛

خارش

علائم زونا در بعضی از افراد بیشتر از تحریک و قرمزی پوست است. این علائم می تواند به شرح زیر باشد:

تب؛

سردرد؛

خستگی

ضعف در عضلات؛

لرز

خطرات نادری که زونا می توانند ایجاد کنند:

درد و سوزش پوستی که بر چشم تأثیر می گذارد و باید برای جلوگیری از آسیب به پوست درمان شود.

از دست دادن توانایی شنوایی ، درد شدید گوش ، سرگیجه یا از بین رفتن طعم و مزه که می تواند نشانه های سندرم رامسی هانت باشد.

عفونتهای میکروبی باعث تورم ، قرمزی و التهاب می شوند.

علائم و نشانه های زونا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم زونا به طور معمول با احساس سوزش ، درد در هنگام شروع آسیب و همچنین برخی از علائم سیستمیک مانند خستگی ، سردرد و موارد دیگر وجود دارد.

زونا به طور معمول در یک طرف بدن ، در امتداد انتهای عصب قرار دارند و در برخی موارد خاص می توانند در هر دو طرف بدن پخش شوند.

زونا معمولاً با بیضی قرمز روشن ، گرد ، بیضی یا پراکنده وجود دارد.

بعد از ۱ تا ۲ ساعت ، به نظر می رسد که بثورات قرمز کیسه های پر از آب و سفت است. تاول ها در خوشه ها (مانند خوشه های انگور) وجود دارند.

پس از پارگی ، تاول ها در صورت عفونت بهبود می یابند.

افراد مبتلا به زونا می توانند سردرد ، تب ، خستگی یا حساسیت به نور را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید : درمان آنفولانزا ، عوارض گوارشی و معده در خانه و طب سنتی با عسل

بیماری زونا واگیردار است؟ , بیماری زونا چیست و راه درمان , بیماری زونا , بیماری زونا واگیر دارد

درمان بیماری زونا

جدیدترین و مؤثرترین دارویی که در بازار وجود دارد والاسیکلوویر نام دارد و در قرص ها در بسته های ۱ و ۲ میلی گرم در داروخانه ها عرضه می شود. والاسیکلوویر یک پیشرو است که در بدن به آسیکلوویر تبدیل می شود.

پمادهای ضد ویروس Acyclovir و گیاهی مانند میرتوپلکس ، آفتوپلکس و ملیسان نیز در تسکین علائم مفید هستند. در تمام این داروها رعایت یک نکته حائز اهمیت است: برای دستیابی به نتایج سریعتر و بهتر باید اولین علائم سوزش یا خارش و بثورات پوستی درمان شود.

هدف از درمان کاهش شدت و مدت زمان بیماری ، کاهش درد ، تسریع در بهبود ضایعات پوستی و جلوگیری از عوارض طولانی مدت ، به ویژه درد عصبی به دنبال زونا است. درمان در بیماران با نقص ایمنی با هدف جلوگیری از پیشرفت پوست و احشای بدن قابل توجه است.

درمان زونا شامل داروهای ضد درد برای کنترل درد است. تاول های تالک همچنین در اطراف مثانه اعمال می شود. [برهم زدن] ممکن است بعد از اثرات ترمیم تاول و زخم ادامه یابد.

داروهای خانگی همچنین می توانند برای کاهش علائم کار کنند:

استراحت

برای تسکین درد و خارش از کمپرس سرد و مرطوب استفاده کنید.

برای کاهش خارش از لوسیون کالامین استفاده کنید.

برای تسکین درد و خارش ، با جو دوسر کلوئیدی حمام کنید.

زونا زخم معمولاً طی چند هفته بهبود می یابد و عود نمی شود. اگر در مدت ۷ روز علائم کاهش نیاورد ، باید برای معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

هدف از درمان آبله مرغان جلوگیری از عوارض آن است. برای این منظور ، روزانه حمام کنید با آب ولرم و داروهای ضد خارش. درمان با آسیکلوویر نیز در بیمارانی که کمتر از ۲ ساعت سن دارند به خصوص در بیماران بالای ۲ سال توصیه می شود.

اگر تب دارید ، از استامینوفن استفاده کنید. به هیچ وجه از آسپرین استفاده نکنید ، زیرا این دارو ممکن است در کودک مبتلا به عفونت ویروسی در ایجاد سندرم RA (نوعی آنسفالیت) نقش داشته باشد.

در بیشتر موارد ، پزشک شما فامسیکلوویر و والاسیکلوویر تجویز می کند. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف ممکن است به داروهای مختلفی مانند آسیکلوویر نیاز داشته باشند.

بیشتر بخوانید : قرص سرترالین ، هگزال ۵۰ خارجی و چاقی در بارداری + عوارض و تاثیر بر پریود

اکثر تحقیقات بیان می کنند که داروهای ضد افسردگی برای مادران شیرده بی خطر هستند ، اما زنان باردار یا شیرده باید با پزشک خود مشورت کنند.

افرادی که درد عصبی پس از زایمان دارند نیز ممکن است نیاز به داروهای تسکین دهنده داشته باشند. داروهای درد عصب پس از زایمان ممکن است از نظر خوراکی مانند مواد افیونی یا کرم هایی که مستقیماً بر روی پوست اعمال می شوند وجود داشته باشد.

درمان زونا در طب سنتی

برخی ادعا می کنند که طب سنتی با تجویز داروی گیاهی می تواند زونا را درمان کند. این ترکیب عبارت است از: ۲۵ گرم اسطوخودوس + ۲۵ گرم خارخاسک + ۲۵ گرم ریشه ایرسا + ۲۰ گرم گل بنفشه.

برای تهیه این دستور العمل ، تمام موارد فوق را خرد کنید ، سپس دو قاشق غذاخوری را در ۲ سی سی آب جوشانده و سپس صاف کنید. طبق این نسخه ، دارو باید قبل از هر وعده غذایی در یک فنجان مصرف شود.

از آنجا که هیچ مطالعه آزمایشگاهی در مورد اثربخشی این روش درمانی و عوارض جانبی آن انجام نشده است ، لازم است قبل از استفاده از این روش با پزشک خود مشورت کنید.

سن رواج بیماری

سن به خودی خود یک عامل خطر افزایش زونا است. در حقیقت ، از هر چهار نفر یک نفر در طول زندگی خود زونا ایجاد می کنند ، دو سوم از آنها بعد از دو سالگی رخ می دهد. خطر این بیماری پس از شش سالگی بیش از دو برابر می شود.

بعد از ۵ سالگی ، احتمال افزایش می یابد ، بنابراین افراد مسن باید با احتیاط بیشتری عمل کرده و علائم اولیه خود را جدی بگیرند. زیرا زونا معمولاً برای افراد مسن یک بیماری دردناک خواهد بود.

تشخیص بیماری

تشخیص زونا معمولاً با معاینه تاولها و تحریکات پوستی مانند قرمزی و غیره همراه است ، پزشک شما همچنین در مورد تاریخچه پزشکی و پزشکی شما سؤال خواهد کرد. در برخی موارد نادر و خاص ، ممکن است پزشک شما نیاز به بررسی بخشی از پوست یا آب داخل تاول ها داشته باشد.

نمونه ای از سواب یا آب باید از دستگاه استریل به نام سواب گرفته شود. سپس نمونه ها برای بررسی ویروس ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

تشخیص زونا تشخیص بیماری زونا براساس تاول و سابقه درد قبل از بثورات در یک طرف بدن است. پزشک شما ممکن است یک نمونه از سلولهای سطح تاول زده و آن را تحت میکروسکوپ معاینه کند.

اگر تشخیص قطعی نباشد ، ممکن است مایعات موجود در تاول برای ویروس ها بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. اکثر مبتلایان به زونا دارای مشکلات دیگری هستند ، اما اگر بیماری دیگری دارید یا ممکن است در معرض ایدز قرار بگیرید ، باید در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید زیرا این اطلاعات ممکن است روش درمانی را تغییر دهد.

پزشک در مورد بیماری قبلی شما به شما اطلاع خواهد داد و ممکن است آزمایشاتی مانند آزمایش اشعه ایکس قفسه سینه یا آزمایش خون را بخواهد.

بیماری زونا ، علائم زونا ، درمان بیماری زونا ، پیشگیری از زونا ، واکسن زونا

خطرات احتمالی بیماری

زونا به خودی خود آزار دهنده است و عوارض جانبی آنها می تواند ناخوشایند باشد. این اثرات به شرح زیر است:

آسیب دیدگی چشم: اگر تاول و زخم در نزدیکی چشم خطرناک باشد ، قرنیه به ویژه حساس و در معرض خطر است.

عفونت های میکروبی پوست که ناشی از تاول های باز هستند و می توانند بسیار شدید باشند.

سندرم رامسی-هانت ، هنگامی رخ می دهد که زونا به عصب سیاتیک آسیب می رساند و می تواند باعث فلج جزئی صورت شود و اگر درمان نشود ، ممکن است به

کاهش شنوایی منجر شود (اگر به موقع درمان شود ، بیمار کاملاً بهبود می یابد).

پنومونی یا ذات الریه

التهاب مغزی یا نخاعی مانند مننژیت ، آنسفالیت که مشکلات بسیار جدی و خطرناکی هستند.

بیشتر بخوانید : قرص ضد تهوع ، اسم و عوارض انواع قرص در بارداری متوکلوپرامید و دمیترون

پیشگیری از زونا

واکسن ها می توانند پیشرفت علائم شدید را کاهش داده و عوارض را کاهش دهند. همه کودکان باید دو دوز واکسن آبله را که به واکسن واریسلا نیز معروف است ، تزریق کنند. بزرگسالانی که تاکنون آبله مرغان نداشته اند نیز باید واکسینه شوند.

واکسیناسیون تضمین قطعی برای از بین بردن خطر زونا و آبله نمی باشد ، اما از هر ۵ نفری که واکسینه شده اند نه محافظت می کند.

افراد بالای ۵ سال فقط به یک واکسن احتیاج دارند که به آن واکسن واریسلا زوستر نیز گفته می شود.

این واکسن عوارض و علائم جدی این بیماری را کاهش می دهد. زونا سمی است. اگر این بیماری را دارید ، باید اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع آن به دیگران انجام شود:

روی زخم و مناطق تحریک شده پوست را بپوشانید.

از افرادی که آبله مرغان نداشته اند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند خودداری کنید.

دست ها را مرتبا بشویید.

درمان بیماری زونا در سالمندان , بیماری زونا چیست ایا واگیر دارد , بیماری زونا چیست , بیماری زونا چیست عکس

بیماری زونا در بارداری

در موارد نادر ، آبله مرغان مادر می تواند منجر به سندرم مادرزادی آبله مرغان شود که با علائم ، سردرد کوچک (میکروسفالی) ، ناهنجاری در یک عضو ، نقص چشمی و ضایعات پوستی در بدو تولد مشخص می شود.

هنگامی که مادر از ۲ روز قبل از زایمان تا ۴ روز پس از زایمان ، آبله مرغان ایجاد می کند ، کودک به بیماری آبله مرغان پیشرونده مبتلا می شود و مرگ و میر زیاد است.

آبله مادرزادی می تواند از یک زن باردار به جنین منتقل شود.

از خصوصیات این عفونت می توان به وزن کم هنگام تولد ، آتروفی قشر مغز ، تشنج عقب مانده ذهنی ، آب مروارید ، کوریورتینیت ، میکروسفالی ، کلسیفیکاسیون داخل مغزی و زخم بدن و اندام ها اشاره کرد.

به طور کلی ، احتمال اینکه آبله مرغان مادر بتواند ناهنجاری ژنتیکی کودک ایجاد کند ، بین دو دهم درصد تا ۰٫۵ درصد است ، از چهار زن بارداری که از ۱ تا ۲ نفر از آنها آبله مرغان دریافت می کنند.

اگر در سنین ۱ یا ۲ سالگی به واکسن آبله مرغان واکسینه شده اید یا حداقل یکبار آلوده شده اید ، جای نگرانی نیست که بدن شما در صورت ورود مجدد به اندازه کافی از سلولهای دفاعی برخوردار باشد تا در برابر ویروس از آن دفاع کند.

بیشتر بخوانید : قرص امپرازول ، ۲۰ و ۴۰ خارجی در بارداری و لاغری و برای نوزادان برای چیست

اگر آن را ندارید و در معرض آبله مرغان هستید ، بهتر است هر چه سریعتر واکسن را تزریق کنید.

آبله مرغان در هفته های آخر بارداری در نوزادان مادران آلوده به ویروس (غیر از زونا) و نشان دادن علائم بیماری بین ۲ روز قبل از زایمان و ۲ روز پس از زایمان ، سندرم واریسلا شدید نوزاد به نظر می رسد به دلیل عدم وجود انتقال آنتی بادی از طریق جفت. این نوزادان باید با ایمونوگلوبولین به نام ZIG درمان شوند.

خلاصه: اگر یک بار به شما آلوده شده یا واکسن زده اید ، جای نگرانی نیست. و نیازی به اقدام بیشتر نیست ، اما اگر این اتفاق نیفتد. از بیماران مبتلا به آبله سیاه خودداری کنید ، زیرا احتمال ابتلا به ۶/۶ درصد احتمال ابتلا به نقص در آن زیاد است.

بیماری زونا چیست , عامل بیماری زونا چیست , علائم بیماری زونا چیست , بیماری زونا در بزرگسالان چیست

درمان بیماری زونا با سیر

روش ۱:

یک دسته سیر را خرد کنید. به مدت ۳۰ دقیقه از سیر خرد شده برای استفاده در منطقه زونا استفاده کنید.

روش ۲: سیر و آب:

یک عدد سیر و ۲۰ میلی لیتر آب جوش آماده کنید.

سیر را خرد کرده و به مدت ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید.

سپس عصاره سیر را برداشته و به مدت ۱ تا ۲ ساعت روی ناحیه زونا بمالید.

روش ۳: سیر و الکل:

۲-۳ مکعب سیر و ۲۰ میلی لیتر الکل را آماده کنید.

سیر را خرد کرده و با الکل مخلوط کرده و بگذارید ۲ تا ۳ روز بماند.

از این مخلوط برای ۱ تا ۲ ساعت ناحیه زونا استفاده کنید.

روش ۴: سیر و پیاز:

۲-۳ میخک سیر و نیم پیاز را تهیه کنید. سیر و پیاز را رنده کرده و سپس آنها را با هم مخلوط کنید.

عصاره را بگیرید و به مدت یک ساعت در ناحیه زونا استفاده کنید.

شما می توانید این روش را ۱-۲ بار در روز برای بهترین نتیجه به کار بگیرید

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 8 آذر 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.