خواص چای ؛ برای مو و چشم و بدن و لاغری و معده و گلدان - پارسی زی
خواص کلم بروکلی ، خام برای سرماخوردگی و لاغری معده و مو در بارداری و بدنسازی

خواص کلم بروکلی ، خام برای سرماخوردگی و لاغری معده و مو در بارداری و بدنسازی

خواص کلم بروکلی خواص و مضرات و طریقه مصرف کلم بروکلی ، خواص کلم بروکلی در بدنسازی ، شستن و طبع کلم بروکلی ، خواص …

درمان خانگی فشار خون بالا در بارداری

درمان خانگی فشار خون بالا در بارداری

درمان خانگی فشار خون بالا در بارداری به طور کلی این باور غلط در میان مردم وجود دارد که مردان بیش از زنان مبتلا به …

خواص کنجد ، و عسل سیاه و سفید و بو داده برای مو و بارداری و کودکان و لاغری

خواص کنجد ، و عسل سیاه و سفید و بو داده برای مو و بارداری و کودکان و لاغری

خواص کنجد خواص کنجد ، خواص کنجد برای کودکان ، خواص کنجد برای پوست ، خواص کنجد در بدنسازی ، خواص کنجد سیاه ، خواص …

خواص چای

خواص چای ، خواص چای برای مو ، خواص چای برای چشم ، خواص چای برای بدن ، خواص چای برای لاغری

در این مطلب از سایت پارسی زی می خواهیم در مورد خواص چای ؛ برای مو و چشم و بدن و لاغری و معده و گلدان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

آشنایی با گیاه چای

حدود چهار هزار سال پیش در چین کشف شده ، این نوشیدنی محبوب ترین نوشیدنی امروز است. چای سیاه خواص بی پایان دارد. این ماده حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی دیگر گیاهان است که می تواند به دفع سموم و درمان بدن کمک کند.علاوه بر این ، مقدار کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد.

چای سیاه به عنوان میان وعده ، وعده های غذایی بعد از غذا و صبحانه مصرف می شود و می توان گفت یکی از ارزان ترین و محبوب ترین نوشیدنی های جهان بعد از آب است که می تواند مزایا و معایب آن را داشته باشد.

چای با دم کردن داغ برای چند دقیقه با دم کردن برگ ها ، جوانه ها یا شاخه های فرآوری شده بوته چای تهیه می شود. فرآوری آن می تواند شامل اکسیداسیون ، گرم کردن ، خشک کردن و اضافه کردن گیاهان ، گل ها ، چاشنی ها و سایر میوه ها به آن باشد.

بیشتر بخوانید : خواص کدو حلوایی ، در لاغری و بارداری برای کودکان پوست و کبد و نوزادان و دیابت

چای منبع طبیعی کافئین ، تئوفیلین ، تانین و آنتی اکسیدان ها است ، اما تقریباً بدون چربی ، کربوهیدرات یا سرشار از پروتئین با طعم کمی تلخ است.

چای سیاه نام نوشیدنی است که از گیاه به نام Camellia sinensis گرفته شده است. کلمه چای یک کلمه چینی بود که در زمان های قدیم در چین و شمال هند مورد استفاده قرار می گرفت و ما دقیقاً همان کلمه را به فارسی تایپ می کردیم.

این گیاه چای برای اولین بار در حدود ۵،۰۰۰ سال پیش در چین معرفی شد که علاوه بر اینکه درمانی بود ، به تدریج برای رنگ آمیزی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

یافت شده در چین توسط خودرو و چای طبیعی ، پس از مدتی آن را دم کرده ، سرگرم کرده و برای سلامتی بدن به دادگاه پادشاه برگرداند و حتی تا اواخر قرن گذشته چای سیاه و سبز نوشیدنی لوکس و گران قیمت بود.

خواص چای برای دهان و دندان

اگر می خواهید از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید ، سلامت دهان بسیار مهم است. علاوه بر پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک در مورد نحوه مراقبت از دندان های خود ، مصرف چای سیاه نیز می تواند در جلوگیری از پلاک دندان ، پوسیدگی و حفره ها مفید باشد.

چای سیاه خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد که از عفونتهای استافیلوکوکی جلوگیری می کند. علاوه بر این ، فلوراید موجود در چای سیاه از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. علاوه بر این ، دانشمندان هندی گزارش داده اند که چای سیاه می تواند در پیشگیری از سرطان خون در بیماران مبتلا به سرطان دهان مفید باشد.

بیشتر بخوانید : خواص کندر ، خوراکی و نحوه استفاده در بارداری برای تقویت حافظه و لاغری دیابت

مطالعات انجمن تحقیقات تجارت چای نشان می دهد که چای سیاه از پلاک هایی که روی آنها شکل می گیرد خلاص می شود. از طرف دیگر ، به دلیل اینکه مانع از رشد باکتری ها می شود ، از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

چای دارای ترکیبات پلی فنولیک است (ترکیبات آلی موجود در گیاهان که دارای ارزش درمانی زیادی هستند) باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند را از بین می برند و از رشد آنزیم های باکتریایی جلوگیری می کنند. این آنزیم ها موادی هستند که به چسب تبدیل می شوند و پلاکهایی تشکیل می دهند.

چای سیاه حاوی تاننیک اسید است که باعث کاهش تورم و جلوگیری از خونریزی می شود.یک مطالعه در دانشگاه شیکاگو نشان داد که پلی فنول های موجود در چای به کنترل باکتری های ایجاد بوی بد دهان کمک می کنند.

خواص چای برای سلامتی قلب

قلب شخص بخش مهمی از اندامها است. با پمپ کردن اکسیژن به اندام های دیگر می تواند اکسیژن را به اندام های دیگر منتقل کند ، و می توانید از اندام ها برای از بین بردن دی اکسید کربن استفاده کنید. قلب سالم خود را با سالم نگه داشتن آن حفظ کنید.

منتشر شده است که در آن خواص چای سیاه وجود دارد و می تواند به شما بگوید که اکنون در سلامت قلب قرار دارد. دانشمندان می توانند با نوشیدن ۳ فنجان چای روزانه یا به طور جدی به دانش آموزان حمله کنند.

در این روش ، چای سیاه با انفارکتوس میوکارد ، ایسکمی و مرگ همراه است. اینها خواص چای سیاه است که می تواند به فرد محدود شود.

چای سیاه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها به بهبود سلامت قلب کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، حمله قلبی و ایسکمی را کاهش می دهد.

یک مطالعه نشان داد افرادی که روزانه سه فنجان چای سیاه مصرف می کنند ، ۱۱٪ خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

به بیماران قلبی توصیه می شود که چای بنوشند. چای به جلوگیری از لخته شدن خون خطرناک که می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود ، کمک می کند.

بررسی ها نشان می دهد که سطح چربی خون و فشار خون برخی از نوشیدنی های چای پایین تر از سایرین است.

دانشمندان روسی پس از انجام پروژه های تحقیقاتی گسترده در مورد بیماران دریافتند که چای دارای تأثیرات مهمی در تأخیر در پیشرفت آترواسکلروز و تقویت عروق مویرگی و نازک شدن خون و کاهش فشار خون است.

تحقیقات دیگر تأثیرات مفید چای را در پشتیبانی قلبی عروقی تأیید می کند. در اواخر دهه ۱۹۶۰ ، دانشمندان آزمایشگاه لارنس لیومور در دانشگاه کالیفرنیا میزان شرایین را در شریانهای حدود ۳۰۰ قفقازی که مشروب خود را به نوشیدن قهوه و ۱۰۰ چینی که چای می نوشند اندازه گیری کرد.

نتایج این مطالعه ۱۴ ساله نشان داد ، افرادی که چای می نوشند ، یک سوم کمتر از کسانی که قهوه می نوشند آسیب قلبی عروقی دارند.

همچنین چای مخصوصاً چای کم تندتر از جلوگیری از آتروم (تشکیل پلاک) در آئورت جلوگیری می کند. نتایج آزمایشی که در آن برخی از خرگوش ها به عنوان نوشیدنی چای می خوردند ، نشان داد که این خرگوشانی که آب ساده می خورند ، کمتر احتمال آسیب دیدگی آئورت را دارند.

تحقیقات ژاپنی در دهه ۱۹۸۰ نشان می دهد که چای ، کلسترول خون و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد.

چای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

دانشمندان دریافته اند که قدرت آنتی اکسیدانی چای سیاه و چای سبز که به مدت ۵ دقیقه دم می شود بیشتر از معروف ترین میوه ها و سبزیجات است.

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است ، که برای از بین بردن رادیکال های بدون اکسیژن در بدن مفید است. رادیکال های اکسیژن تمایل دارند DNA را تغییر دهند و از عملکرد طبیعی سلول جلوگیری کنند.

این می تواند منجر به التهاب و فعال شدن مسیرهای التهابی شود ، که در نهایت می تواند بدن را در استرس قرار دهد. چای سیاه به از بین بردن رادیکال های اکسیژن در بدن کمک می کند و از این طریق به بازگرداندن سلول ها و عملکرد طبیعی بدن و تقویت ایمنی کمک می کند.

چای سیاه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد ، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و خطر عفونت و بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

دانشمندان تأیید کرده اند که آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی موجود در چای سیاه خاصیت ضد میکروبی قوی دارند و می توانند به پیشگیری و درمان بیماری های خطرناک باکتریایی از جمله سیاه زخم کمک کنند.

بیشتر بخوانید : خواص کیوی ، برای لاغری و پوست و یبوست در بارداری و چشم و زنان باردار

خواص چای برای استخوان ها

با افزایش سن ، استحکام استخوانهای شما کاهش می یابد. با این حال ، دانشمندان دریافتند که افرادی که چای سیاه می نوشند ، می توانند استخوانهای خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند ، زیرا چای سیاه می تواند خطر شکستگی را کاهش دهد ، که شایع ترین علت پوکی استخوان در افراد مسن است.

بنابراین اگر ۳۰ ساله هستید ، چای سیاه را بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید تا در آینده نزدیک از ریزش استخوان ، پوکی استخوان و خطر شکستگی جلوگیری شود.

دانشمندان می گویند نوشیدن چای سیاه باعث افزایش چشمگیر تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی و پوکی استخوان می شود.

به دلیل آنتی اکسیدان های فیتوشیمیایی (مواد شیمیایی گیاهی) موجود در چای ، افرادی که مرتبا این نوشیدنی داغ را مصرف می کنند دارای استخوان های قوی تری هستند و احتمال ابتلا به آرتریت (التهاب مفاصل) کمتر است.

خواص چای برای مو

مقادیر زیاد آنتی اکسیدان موجود در چای سیاه به تقویت فولیکول های مو و درمان ریزش مو کمک می کند.

دانشمندان ژاپنی تأیید کرده اند که چای سیاه چینی با تقویت فولیکول های مو به رشد مو کمک می کند.

مقداری چای سیاه دم کرده را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید ، بگذارید ۲۰ دقیقه استراحت کند و سپس با آب گرم بشویید.

چای سیاه یک نرم کننده طبیعی مو است که به روشن تر و نرم تر مو کمک می کند.

چای سیاه به دلیل رنگ قرمز و سیاه خود می تواند به خوشایندتر شدن موهای قهوه ای طبیعی کمک کند.

همچنین ترکیب حنا و چای سیاه برای درمان سریعتر موهای خاکستری و سفید نیز مفید است.

مقداری حنا را با چای سیاه گرم ترکیب کرده و روی موهای خود بمالید ، ۱-۲ ساعت بگذارید و سپس با آب گرم و شامپو را برای موهای رنگ بشویید.

خواص و مضرات چای برای چشم

کافئین موجود در چای سیاه باعث افزایش فشار داخل چشم می شود و می تواند علائم بیماری را در مبتلایان به گلوکوم تشدید کند.

کافئین موجود در چای سیاه به بهبود گردش خون در پوست زیر چشم کمک می کند و باعث درمان تیرگی زیر چشم و پف زیر چشم می شود.

بیشتر بخوانید : خواص پرتقال ، خونی تو سرخ و کامکوات تامسون برای پوست در بارداری ناشتا پخته

ماسک چای سیاه برای چشم

دو قاشق چای خوری چای سیاه را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه درون یک فنجان آب داغ ریخته و بگذارید تا دم بکشد ، قاشق مرباخوری ها را برداشته و در فریزر قرار دهید تا منجمد شود. حالا هر کیسه را روی یک چشم بگذارید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و بعد صورت را با آب سرد پاک کرده و بشویید.

پف زیر چشم یک نگرانی جدی برای زنان و مردان است. پف ها می توانند شما را خسته کرده و شما را در معرض چروک های زودرس قرار دهند. سعی کنید کیسه های چای سیاه یا هر روز چای سیاه خیس کرده را هر روز به مدت ۵ دقیقه و به مدت ۵ دقیقه قرار دهید. فقط چند هفته می توانید پف زیر چشم را ببینید.

کیسه های چای گرم و مرطوب می تواند باعث کاهش پف چشم و تسکین درد در اطراف چشم های خسته شود – و از طرف دیگر قرار دادن کیسه های چای روی چشمان شما کاری غیر مسخره به نظر نمی رسد.

همچنین می توانید از کیسه های چای مرطوب و گرم به عنوان زباله برای تسکین قرمزی چشم استفاده کنید.

خواص چای برای لاغری

دانشمندان دانشکده پزشکی دیوید گافن در کالیفرنیا ، ایالات متحده ، دریافتند که چای سیاه به کاهش وزن و کاهش التهاب بدن و کاهش چربی شکم کمک می کند.

چاقی عامل اصلی بیماریهای مختلفی از جمله دیابت ، بیماریهای قلبی ، سندرم تخمدان پلی کیستیک ، کلسترول بالا و غیره است. در صورت مصرف برخی از تغییرات سبک زندگی ، چای سیاه مانند چای سبز می تواند به کاهش وزن کمک کند.

دانشمندان دانشکده پزشکی دیوید گافن در کالیفرنیا ، ایالات متحده ، دریافتند که چای سیاه با کاهش ژن های التهابی به کاهش چربی احشایی کمک می کند.

از آنجا که طولانی شدن مدت التهاب در بدن می تواند باعث چاقی شود ، می توانید با نوشیدن چای سیاه از چاقی ناشی از چاقی جلوگیری کنید. بعلاوه ، چای سیاه میزان تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

چای مفید برای معده

گفته می شود چای سیاه خطر ابتلا به زخم معده را کاهش داده و سلامت مری و گوارش را تقویت می کند.

مطالعات نشان داده اند که پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکن است رشد باکتری های خوب را افزایش داده و رشد باکتری های بد در روده را مهار کند. علاوه بر این ، چای سیاه حاوی خواص ضد میکروبی است که به سلامت روده ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

نوشیدن چای سیاه نیز تا ۲۰٪ خطر ابتلا به اسهال را کاهش می دهد و در معالجه آن مفید است.

روده سالم می تواند شما را در مقابل بیماری ها و اختلالات مختلف محافظت کند. مصرف چای سیاه می تواند برای بهبود تعداد و تنوع میکروب های خوب روده مفید باشد. دانشمندان معتقدند که پلی فنولهای موجود در چای مانند یک ماده پرهیبوتیک عمل می کنند ، که به تقویت باکتری های خوب روده کمک می کند.

علاوه بر این ، این پلی فنل ها همچنین از رشد باکتری های مضر در روده جلوگیری می کنند. چای سیاه همچنین به کاهش زخم معده و سرطان مری ، سرطان روده بزرگ و سرطان روده کوچک کمک می کند.

بیشتر بخوانید : خواص کلم بروکلی ، خام برای سرماخوردگی و لاغری معده و مو در بارداری و بدنسازی

چای مفید برای گلدان

اگر به دنبال کود خانگی برای گیاهان خانگی خود هستید و نمی خواهید از کودهای شیمیایی استفاده کنید ، توصیه می کنیم گل چای را امتحان کنید و تأثیر گیاه چای را در رشد گیاهان خود مشاهده کنید. گیاه چای یکی از بهترین کودهای گیاهان خانگی است که تجزیه می شود و مواد لازم را برای گیاه فراهم می کند.

می توانید از گلدان های چای سبز برای تهیه گلدان های چای استفاده کنید یا حتی به راحتی یک کمپوست چای در خانه درست کنید. این کود بسیار ملایم است که می توانید در هر زمان از سال از آن استفاده کنید.

مضرات چای

لازم به ذکر است که مانند هر چای گیاهی دیگر اگر به طور صحیح استفاده نشود می تواند عوارض جانبی از جمله بی خوابی ، سردرد ، گرما و خشکی را در برخی از افراد ، بی خوابی و… ایجاد کند.

احمد رضا حقیقی مطلق ، متخصص تغذیه ، درباره مضرات چای سیاه می گوید. چای در روز هیچ مانعی ندارد.

اگر روزانه بیش از ۲ فنجان چای سیاه مصرف شود به بدن آسیب می رساند و باعث افزایش فلوراید و فلوراید بدن می شود و باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی دندان ها می شود ، دندان ها را از بین می برد و استخوان ها را خالی و پوک می کند.

چای باید نیم ساعت بعد از غذا مصرف شود زیرا از جذب آهن در بدن جلوگیری می کند؛ بنابراین ، توصیه می شود که چای را با غذا میل نکنید.

چای از نظر آنتی اکسیدان سرشار است و در هنگام گرم شدن و دمیدن تغییر می کند. آنتی اکسیدان های موجود در چای در اثر گرمای طولانی مدت از بین می روند و ارزش غذایی خود را از دست می دهند. “بهتر است ظرف ۴ ساعت چای را بعد از غذا مصرف کنید زیرا مصرف چای بعد از غذا تمام آهن موجود در غذا را از بین می برد و مانع از جذب آن در بدن می شود.”

محمد صالحی سورمقی ، استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، اظهار داشت: افراد به روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم نیاز دارند که به بدن آسیب نمی رساند ، اما متخصصان توصیه می کنند افراد روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم مصرف کنند ؛

به طور معمول یک لیوان کولا حاوی ۲ میلی گرم است. کافئین و یک لیوان چای حاوی ۲ میلی گرم کافئین است که مصرف روزانه ۲ لیوان چای را دشوار می کند.

زنان باردار در دوران بارداری به ۵ میلی گرم کافئین نیاز دارند و از آنجا که باعث تحریک کافئین می شود ، زنان باردار می توانند روزانه ۲ لیوان چای مصرف کنند.

“از آنجا که مردم در سراسر جهان از این نوشیدنی استفاده می کنند ، تحقیقات زیادی در این باره انجام شده است و هیچ مقاله معتبری در مورد سرطان زایی و آسیب چای ذکر نشده است.”

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 24 آبان 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.