واریکوسل ، درجه گرید 1 2 3 شدید و معافیت از سربازی چیست+علائم و عمل بیماری - پارسی زی
درد بیضه چپ ، علت و درمان درد بیضه سمت چپ و زیر شکم و کشاله ران و کمر کلیه

درد بیضه چپ ، علت و درمان درد بیضه سمت چپ و زیر شکم و کشاله ران و کمر کلیه

درد بیضه چپ درد بیضه چپ و زیر شکم و کشاله ران بعد از انزال ، علت و درمان درد بیضه چپ ، درد بیضه  …

درمان سرماخوردگی ، خانگی و فوری چشم و کلیه و معده و گلودرد در خانه و طب سنتی

درمان سرماخوردگی ، خانگی و فوری چشم و کلیه و معده و گلودرد در خانه و طب سنتی

درمان سرماخوردگی درمان سرماخوردگی در خانه و در طب سنتی ، درمان سرماخوردگی خانگی و فوری ، درمان سرماخوردگی جشم و کلیه و معده و …

کبد چرب ، گرید 1 و 2 و 3 و 4 +درمان و علائم و عوارض کبد چرب الکلی چیست

کبد چرب ، گرید 1 و 2 و 3 و 4 +درمان و علائم و عوارض کبد چرب الکلی چیست

کبد چرب کبد چرب نوع ۲ , کبد چرب و ریزش مو و راه درمان ، علائم کبد چرب گرید ۱ , عوارض کبد چرب …

واریکوسل

واریکوسل , واریکوسل گرید 1 , واریکوسل گرید 2 , واریکوسل گرید 3 , واریکوسل و معافیت سربازی

واریکوسل گرید ۱ و ۲ و ۳ ، واریکوسل شدید و خفیف ، واریکوسل برای معافیت سربازی چیست و بیماری واریکوسل چیه همگی در سایت پارسی زی . با ما با خواندن این مطلب در مورد این بیماری مردانه همراه باشید.

آشنایی با بیماری واریکوسل

بیماری واریکوسل یا Varicocele پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه سیاهرگی در بالای بیضه های مردان است. آماری که در مورد این بیماری منتشر شده است نشان می دهد که این بیماری در افراد زیر ده سال به ندرت اتفاق می افتد.

از هر بیست نفری که تازه بالغ شده اند سه نفر گرفتار این بیماری می شود و در مردانی که نابارور هستند از هر ده نفر بین دو تا چهار نفرشان به این بیماری مبتلا هستند.

بیشتر بخوانید : قرص اکوفان ؛ برای رشد مو و چاقی صورت چاق کننده است

کسی را که قبلا بچه دار شده است و اکنون نمی تواند بچه دار شود را نابارور ثانویه می نامند و جالب است که احتمال ابتلا به واریکوسل در این افراد خیلی بالاست و از هر ده نفر ، هفت نفرشان به این بیماری مبتلا شده اند.

این بیماری در ۹۰ درصد باعث درد بیضه چپ می شود و در ۱۰ درصد باقیمانده هر دو بیضه را درگیر می کند.این بیماری انواع مختلفی دارد که همه انها روی اسپرم تاثیر نمی گذارند ولی واریکوسل می تواند اسپرم ها را کم و ضعیف کند.

علائم واریکوسل

این بیماری می تواند علائمی از خود نشان ندهد و می تواند همراه با درد باشد.

  • احساس درد تیز و قابل تشخیص و یا دردی مبهم که نمی دانید دقیقا کجاست.
  • افزایش درد با ایستادن و تحرکات بدنی و ورزشی.
  • افزایش درد در طول روز .
  • هنگامی که به پشت دراز می کشید ، درد کمتر می شود.
  • احساس کردن یک توده در یکی از بیضه ها
  • احساس کشیدگی و سنگینی در کیسه بیضه دیده می شود.
  • در کیسه بیضه رگ های پیچیده شده و متورم که مانند کرم هستند دیده می شوند.
  • بدون اینکه احساس درد کنید کیسه بیضه متورم و برجسته می شود.
  • مشاهده تغییر سایز کاهشی بیضه
  • مشکلات احتمالی در باروری
  • کاهش کمیت و کیفیت اسپرم ها

بیشتر بخوانید : بیماری زونا ؛ در بزرگسالان و سالمندان واگیردار است

انواع واریکوسل

این بیماری در چهار نوع دیده می ود که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

  • گرید ۱ که در نوع از بیماری هنگامی که زور می زنید ورید ها قابل لمس هستند و این نوع از بیماری سبک ترین نوع است.
  • گرید ۲ که در این نوع از بیماری ورید ها در حالت ایستاده قابل لمس هستند و این مرحله از مرحله اول شدید تر است.
  • گرید ۳ که شدید ترین نوع بیماری است و با ایستادن وریدها قابل دیدن هستند و این مرحله سخت ترین و شدیدترین نوع بیماری است.
  • یک نوع از بیماری با نام واریکوسل ساب کلینیکال است که با معاینه نمی توانند آن را تشخیص دهند و برای تشخیص این بیماری نیاز به سونوگرافی است.

بیشتر بخوانید : ورم کلیه ، علت و درمان و علائم ورم کلیه در نوزاد و کودان و بزرگسالان

درمان واریکوسل

این بیماری یک بیماری خوش خیم است ولی متاسفانه درمان دارویی ندارد و برای درمان آن حتما باید جراحی کنید.برای عمل و نوع جراحی شما باید به مواردی مانند شدت بیماری و شن بیمار و وضعیت تاهل و …. توجه کنید.

اگر بیماری مبتلا به گرید ۲ و ۳ بیماری باشد و برای درمان ناباروری مراجعه کرده باشد ، عمل جراحی واریکوسلکتومی راه درمان بیماری است.

عمل جراحی با میکروسرجری بهترین و کم خطر ترین راه درمان بیماری است که در این روش می‌توان از راه میکروسکوپی ، وریدهای بیضوی را بست و اجازه نداد که آب در بیضه ها جمع شود.

روش های جراحی بیماری

روش اول : روش اینگوینال میکروسکوپیک را می توانیم روش طلایی در درمان این بیماری بدانیم که این روش به وسیله میکروسکوپ انجام می شود و برش کوچکی در پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت صورت می گیرد.این روش از این جهت مورد توجه است که  به سرخرگ و عروق لنفاوی و عصب آسیب نمی زند و احتمال عود کردن بیمار خیلی کم است کمتر از دو درصد.

بیشتر بخوانید : آرتروز ، علائم و درمان گیاهی آرتروز در مفاصل چیست

روش دوم : نام این روش اینگوینال است که شبیه روش اول جراحی است ولی از میکروسکوپ استفاده نمی کنند و و عوارض آن بیشتر از روش قبلی است.احتمال عود کردن در این روش بین نه تا شانزده درصد است و احتمال هیدروسل بین ۳ تا ۴۰ درصد.

روش سوم : نام این روش جراحی ، رتروپریتوان است که با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می شود و این برش بزرگتر است . احتمال عود بیماری در این حالت ۱۱ تا ۱۵ درصد است و ممکن است ۷۸ درصد هیدروسل رخ دهد.

روش چهارم : در این روش از لاپاروسکوپ استفاده می کنند که سه سوراخ در شکم ایجاد می کنند و گاز را به داخل شکم می فرستند تا فضای کافی برای انجام کار به وجود بیاید.احتمال دارد که در این روش عروق بزرگ یا روده و مثانه و … آسیب ببینند که این آسیب زیاد شایع نیست و اصولا چنین مشکلی به وجود نمی آید.

روش پنجم : روش دیگر جراحی آمبولیزاسیون از راه پوست است که از راه سیاهرگاهی کنار ران بیمار به صورت موضعی لخته ی خون و یا چیز های دیگر به داخل سیاهر گاه فرستاده می شوند.این روش یک مقدار خاص است و باید متخصص رادیولوژی متبهر این کار را انجام دهد.احتمال عود کردن بیماری ۴ تا ۱۱ درصد است.اگر واریکوسل را جراحی کرده و بیش از دو بار عود کرده است این روش برای جراحی بعدی توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : قرص گریپین ؛ کاربرد و عوارض و مصرف قرص گریپین ۳ برای چیست

واریکوسل و ناباروری

این بیماری در مردان جوان بسیار شایع است و این بیماری باعث می شود که تخلیه خون در بیضه صورت نگیرد و درجه حرارت بدن هم بالا برود.از عوارض شایع این بیماری می توانیم به اختلالات هورمونی و عدم توانایی در اسپرم سازی اشاره کنیم که فرد را کم کم نابارور می کند.

ناباروری در مردان به این صورت است که اگر اسپرم مردی از لحاظ استاندارید در سطح پایین تری قرار گیرد می گویند که او نابارور است.طبق آمارهای منتشر شده از هر ۲۰ زوج در جهان سه زوج مشکل ناباروری دارند.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 2 آذر 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.