بیماری سل ، علائم و درمان سل حیوانی و ریوی و استخوانی چیست - پارسی زی
افسردگی ، درمان و علائم و نشانه ها و تست و داروهای افسردگی چیست

افسردگی ، درمان و علائم و نشانه ها و تست و داروهای افسردگی چیست

افسردگی افسردگی ، درمان و علائم و نشانه ها و تست و داروهای افسردگی چیست در سایت پارسی زی .با ما همراه باشید. از جمله …

درمان آنفولانزا ، عوارض گوارشی و معده در خانه و طب سنتی با عسل

درمان آنفولانزا ، عوارض گوارشی و معده در خانه و طب سنتی با عسل

درمان آنفولانزا درمان آنفولانزا در خانه و طب سنتی با عسل , آنفولانزا معده و گوارشی همراه با عوارض بیماری همگی در سایت پارسی زی . …

آلزایمر ، علائم و درمان و پیشگیری در سالمندان و جوانی و کودکان چیست ؟ ارثی است

آلزایمر ، علائم و درمان و پیشگیری در سالمندان و جوانی و کودکان چیست ؟ ارثی است

آلزایمر آلزایمر در جوانی و سالمندان و کودکان ، علت و علائم و درمان و پیشگیری از آلزایمر ، آلزایمر چیست و آیا ارثی است …

بیماری سل

بیماری سل

در این مطلب از سایت پارسی زی می خواهیم در مورد بیماری سل ، علائم و درمان سل حیوانی و ریوی و استخوانی چیست صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

آشنایی با بیماری سل

سل یک بیماری عفونی مسری است. سل سالهاست که وجود دارد و افراد مشهور زیادی در سراسر جهان با آن قرارداد بسته اند. مدتهاست که در کشور ما شناخته شده است. در گذشته آنها به اشتباه تصور می کردند که نفرین کسی یا شدت غم و اندوه عامل اصلی سل است.

کتابهای غربی به این بیماری به عنوان سل و به طور خلاصه سل اشاره می کنند. سل یکی از مهمترین بیماریهای عفونی قرن است که پتانسیل آن را دارد که روی تمام اعضای بدن تأثیر بگذارد ، اما ریه ها از نظر سل بیشتر مستعد هستند.

از سال ۱۹۸۲ تمام پزشکان در سراسر جهان اعتقاد داشتند که این بیماری تا سال ۲۰۰۰ به کتاب های پزشکی محدود می شود ، اما این امید به مدت ده سال ادامه نیافت ، به طوری که در سال ۱۹۹۳ این بیماری توسط سازمان بهداشت جهانی اداره می شد.

عنوان یک فوریت جهانی است. بروز ۱۰ میلیون مورد جدید سل و معالجه فقط دو سوم از آنها ، متأسفانه در بیش از ۵۰ درصد موارد ناقص است ، که عمق فاجعه را نشان می دهد. ظهور سه شیوع بیماری در دو دهه گذشته نشان می دهد چشم انداز کنترل بیماری در آینده ای بسیار نزدیک نامشخص است.

ایجاد اپیدمی ایدز و متعاقبا آن در معرض سل مقاوم به دارو ، باعث شده است که جهان پیشرفت بیش از یک قرن با پیشرفتهای عالی در علم پزشکی از نظر کنترل سل به وجود بیاورد. امروزه بیش از ۸ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می شوند و تا یک سوم از مردم در سراسر جهان بدون اینکه بیمار شوند به این بیماری مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید : آرتروز ، علائم و درمان گیاهی آرتروز در مفاصل چیست

سل (یا عفونت سل) وقتی اتفاق می افتد که فرد در بدن خود از باسیلین استفاده کند ، اما تعداد باکتری ها کم و در حالت خفته است. در این حالت ، این باکتریهای خفته توسط سیستم ایمنی بدن کنترل می شوند و بیماری ایجاد نمی کنند. بسیاری از مردم در سراسر جهان آلوده و در عین حال سالم هستند.

سل شرایطی است که در آن یک یا چند اندام بیمار می شوند و علائم و نشانه های بالینی دارند ، به این دلیل که باسیل های توبرکل در بدن شروع به تکثیر کرده است ، به نظر می رسد بر دفاع از بدن غلبه کند.

شباهت ها و تفاوت های سل عفونی و سل: بیشتر افراد پس از استنشاق باکتری به عفونت سل مبتلا می شوند و سیستم ایمنی بدن قادر است جلوی رشد باکتری ها را بگیرد. بنابراین باکتری غیرفعال است اما در بدن زنده است و بعداً می تواند فعال شود.

بیشتر افراد هرگز به سل مبتلا نمی شوند ، اما اگر سیستم ایمنی بدن به دلایلی ضعیف شود ، سل به دلیل تکثیر باکتری ها ایجاد می شود.

در نوزادان و کودکان ، افراد مسن ، مبتلایان HIV + ، معتادان ، دیابتی ها ، مبتلایان به نارسایی شدید کلیه ، سیلیکوز ، سرطان های سر و گردن ، لوسمی یا بیماری هوچکین ، سوء تغذیه و سرکوب سیستم ایمنی ، سیستم ایمنی ضعیف. .

سل یک بیماری عفونی است که معمولاً ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این دومین کشنده ترین بیماری در سراسر جهان در مقایسه با سایر بیماری های عفونی است. تنها در سال ۲ ، حدود ۴٫۳ میلیون نفر در جهان در اثر سل جان خود را از دست دادند و ۱٫۲ میلیون نفر نیز آلوده شدند.

عامل بیماری

سل اغلب بر ریه تأثیر می گذارد و علائم تنفسی را نشان می دهد. شایع ترین علامت سل ، سرفه مداوم به مدت ۲ هفته یا بیشتر است که می تواند با علائم دیگری مانند تب ، کاهش وزن ، عرق شب ، به خصوص عرق شب همراه باشد.

و بی اشتهایی ، خستگی زودرس ، ضعف ، درد قفسه سینه ، خلط و گاهی خلط خونی. اما از آنجا که سل ممکن است قسمتهای مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد ، بسته به نوع اندام و اندام درگیر آن ، ممکن است با علائم مختلفی از جمله بزرگ شدن غدد لنفاوی ، درد استخوان ، خون در ادرار ، ناباروری و نازایی همراه باشد.

بیشتر بخوانید : قرص گریپین ؛ کاربرد و عوارض و مصرف قرص گریپین ۳ برای چیست

یک میکروب بسیار کوچک به شکل میله (مانند مداد) وارد بدن شما در حدود ۰٫۰۰۰۰۰۳ متر می شود ، که فقط میکروسکوپ را می توان مشاهده کرد. به این میله ها “لوله های باسیل” گفته می شود.

سل باسیل به دلیل اینکه بسیار کم است ، به راحتی در هوا شناور می شود. از آنجا که در اثر میکروب ایجاد می شود ، می تواند از شما به افراد سالم منتقل شود.

نحوه انتقال بیماری از فرد بیمار به فرد سالم

میکروب های سل به صورت ذرات کوچک وارد هوا می شوند و مانند سرماخوردگی منتقل می شوند. در صورت داشتن سل ریوی با سرفه ، عطسه ، صحبت کردن ، خندیدن یا فریاد زدن ، این ذرات در هوا ایجاد و پخش می شوند.

سرفه می تواند ۳۰۰۰ میکروب را در هوا تنفس کند و حدود ۵ دقیقه طول می کشد تا به همان تعداد ذرات و عطسه ها تولید شود. از آنجا که آنها بسیار کوچک هستند ، این ذرات میکروبی را می توان در هر فضای بسته برای مدت طولانی در هوا معلق کرد.

میکروب سل در خلط کاملاً خشک یا بعد از ۸ تا ۱۰ روز در گرد و غبار معلق ناپدید می شود. حداقل ۶ ماه در خاک سرد و سایه مانده زنده مانده و در برابر پوسیدگی و پوسیدگی خلط برای هفته ها و ماه ها مقاومت می کند.

بنابراین ، هوای اتاق شما آلوده به میکروبهای سل می تواند حتی در غیاب شما بیماری را منتقل کند. هنگامی که فرد سالم در میکروب های آلوده به هوا تنفس می کند ، میکروب سل وارد ریه ها می شود و طی ۴۸ ساعت به قسمت های مختلف بدن می رسد.

اما پس از آن بدن دفاع می کند و اجازه نمی دهد که میکروب ها گسترش و عملکرد کنند. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت و معرفی تعداد زیادی میکروب سل برای انتقال سل لازم است.

انتقال میکروب TB به شما بستگی به سه عامل بیماری سل در شما مسری دارد ، محیطی که در آن رخ می دهد و مدت زمان قرار گرفتن در معرض. بهترین راه برای جلوگیری از انتقال ، دور ماندن از اطرافیان و شروع دارو است.

شروع درمان دارویی در کاهش انتقال بیماری بسیار مؤثر است ، به طوری که عفونت سل بلافاصله پس از دو هفته درمان کاهش می یابد ، حتی اگر آزمایش خلط شما مثبت باشد و با گذشت زمان ادامه یابد. افرادی که در طولانی مدت با بیماران سل در تماس بوده اند بیشترین خطر ابتلا به سل را دارند.

تماس نزدیک با بیمار معمولاً با اعضای خانواده ، هم اتاقی ها ، دوستان و همکاران رخ می دهد. این افراد به دلیل قرار گرفتن در معرض میکروسکوپ سل ، در معرض خطر عفونت سل هستند.

بیشتر بخوانید : آمپول بتامتازون ، ال آ برای چیست در بارداری سرماخوردگی

مکان های شلوغ ، کوچک ، محصور ، کم نور و تهویه مطبوع بهترین شرایط را برای تسهیل انتقال عفونت فراهم می کند. نور مستقیم خورشید طی ۵ دقیقه سل باسیل را از بین می برد.

بنابراین ، قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید در کشورهای گرمسیری راهی مناسب برای از بین بردن میکروب سل است. در نتیجه ، شیوع این بیماری در خانه های تاریک یا کلبه بیشتر دیده می شود.

پیشگیری

مهمترین روش پیشگیری از سل ، شناسایی علائم (سرفه بیش از دو هفته) و مراجعه مظنونان به مراکز درمانی جهت تشخیص و درمان است. موارد زیر ، همانطور که گفته شد ، نمی تواند ۲ هفته پس از درمان صحیح بیماری منتقل شود ، اما همچنین باید دستور داده شود که هنگام سرفه ، دهان و بینی را با دستمال یا آرنج بپوشانید و هرگز نباید بیمار را به صورت خوراکی یا بینی خود قرار دهید.

روی زمین. زیرا باعث گسترش میکروب ها در هوا می شود. توصیه می شود بیمار مبتلا به سل ریوی در یک اتاق خواب جداگانه با تهویه کافی (پنجره های باز و جریان هوا) و کمتر از ۲ هفته درمان کامل ضد سل و ریسک انتقال زیاد استراحت کند. از وسایل حمل و نقل عمومی (مانند اتوبوس و مترو) استفاده کنید.

انواع بیماری سل

سل پنهان که در این حالت ، باکتری ها در بدن غیرفعال می شوند.این نوع سل هیچ علائمی ندارد و مسری نیست ، اما ممکن است فعال شود.
سل فعال که در این حالت باکتری فعال است و علائم سل در بیمار مشاهده می شود. برای دیگران گسترش می یابد.

به نظر می رسد حدود یک سوم جمعیت جهان سل را پنهان کرده است. ۵٪ موارد سل پنهان فعال می شوند. اما بیشتر برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند (مانند بیماران ایدز یا سوء تغذیه یا افراد سیگاری) بیشتر در معرض خطر است.

بیشتر بخوانید : بیماری کرون ، و کولیت پنهان در کودکان و بارداری

سل به دلایل خاصی شناخته نشده است و هرکسی در هر سنی و در هر نقطه دنیا ممکن است آلوده باشد. با این حال ، جوانان و افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سل هستند. در سال ۳ ، فقط ۲٪ موارد سل از ۲ کشور جهان گزارش شده است.

تشخیص بیماری سل

پزشک برای تشخیص سل با یک استروسکوپ به ریه ها گوش می دهد و غدد لنفاوی را معاینه می کند تا ببیند ورم کرده است یا نه. همچنین از بیمار در مورد علائم ، تاریخچه پزشکی و عوامل خطر سل استفاده خواهد کرد.

متداول ترین آزمایش برای تشخیص سل یک آزمایش پوستی است که در آن مقدار کمی از توبرکولین PPD (عصاره باکتریایی TB) به قسمت داخلی بازو تزریق می شود.

پزشک شما بعد از ۲ تا ۳ روز محل تزریق را بررسی می کند. در صورت وجود یک برجستگی قرمز و سفت در منطقه ، احتمالاً سل رخ می دهد.

متأسفانه ، آزمایش پوستی ۲ درصد سل نادرست است و ممکن است یک جواب مثبت یا منفی کاذب نشان دهد.

با این حال ، آزمایش های دیگری برای تشخیص سل وجود دارد ، از جمله آزمایش خون ، اشعه ایکس سینه و آزمایش خلط. از این آزمایشات برای تشخیص وجود باکتری سل استفاده می شود و آزمایش های پوستی به طور هم زمان قابل انجام است.

تشخیص MDR نسبت به سل طبیعی دشوارتر است. همچنین سل در کودکان نسبت به بزرگسالان دشوارتر است.

درمان بیماری سل

در بسیاری موارد سل می تواند با داروی مناسب و روش صحیح استفاده از آن درمان شود. تشخیص دقیق و مدت زمان درمان بستگی به سن بیمار ، سلامت عمومی ، مقاومت احتمالی دارو ، نوع سل (فعال یا پنهان) و محل عفونت (ریه ها ، مغز ، کلیه) دارد.

مبتلایان به سل غیرمستقیم ممکن است فقط به یک نوع آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند ، در حالی که افراد مبتلا به سل فعال (خصوصاً سل مقاوم) معمولاً به چندین دارو نیاز دارند.

بیماران مبتلا به سل معمولاً باید مدت طولانی از آنتی بیوتیک استفاده کنند. مدت زمان درمان استاندارد برای یک دوره استفاده از آنتی بیوتیک ها تقریباً ۶ ماه است.

علائم بیماری

سل پنهان علائمی ندارد. شما باید یک آزمایش پوستی یا خون انجام دهید تا متوجه شوید عفونت دارید یا نه. اما اگر سل فعال دارید ، معمولاً علائم آن وجود دارد. این علائم شامل موارد زیر است:

سرفه که بیش از ۲ هفته طول می کشد.

درد قفسه سینه

سرفه با خون

احساس خستگی

تعریق شبانه

لرز

تب

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

درد در پشت احساس کردن

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید ، برای آزمایش به پزشک مراجعه کنید. اگر درد قفسه سینه دارید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : قرص آزیترومایسین ، ۵۰۰ و ۲۵۰ برای جوش و عفونت زنان

عوارض جانبی بیماری سل

بیماری درمان نشده می تواند کشنده باشد. بیماری های فعال نشده درمان نشده معمولاً به ریه های شما آسیب می رسانند ، اما می توانند از طریق جریان خون به سایر قسمتهای بدن نیز گسترش پیدا کنند. نمونه هایی از عوارض سل عبارتند از:

درد ستون فقرات. کمردرد و خشکی از عوارض شایع سل هستند.

– آسیب به مفاصل. آرتروز همراه با سل معمولاً بر لگن و زانو تأثیر می گذارد.

– تورم غشایی که مغز شما را پوشش می دهد (مننژیت). این می تواند منجر به سردرد طولانی مدت یا متناوب شود که چندین هفته ادامه یابد. تغییرات ذهنی نیز ممکن است.

مشکلات کبدی یا کلیوی. کبد و کلیه های شما به تصفیه مواد زائد و ناخالصی های موجود در جریان خون کمک می کند. در صورت ابتلا به کبد یا کلیه در سل ، این عملکردها مختل می شوند.

اختلالات قلبی سل اگرچه به ندرت می تواند بافتهایی را که قلب شما را احاطه کرده اند ، آلوده کند و باعث ایجاد التهاب و ایجاد مایعات شود که ممکن است در توانایی قلب شما در پمپاژ موثر باشد. این اختلال تامپوناد قلبی نامیده می شود و می تواند کشنده باشد.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 15 آبان 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.