فواید انواع الیاف طبیعی، چرا باید از پارچه الیاف طبیعی استفاده کرد؟ - پارسی زی
خرید تجهیزات آرایشگاهی صنعت نواز

خرید تجهیزات آرایشگاهی صنعت نواز

اگر به تازگی آرایشگاه زده‌اید و یا قصد راه‌اندازی آن را دارید، باید هر چه زودتر به فکر خرید وسایل و تجهیزات آرایشگاهی مورد نیاز …

ارزانترین کشور برای سفر مجردی و خانوادگی کجاست؟

ارزانترین کشور برای سفر مجردی و خانوادگی کجاست؟

ارزانترین کشور برای سفر معمولا یک دغدغه برای خانواده‌ ها و افراد مجرد است که قصد دارند تعطیلات عالی را برای خود برنامه ریزی کنند. از …

بهترین آرایشگاه زنانه برای میکاپ در نیاوران تهران کدام است؟

بهترین آرایشگاه زنانه برای میکاپ در نیاوران تهران کدام است؟

بهترین آرایشگاه زنانه برای اینکه بتواند، جایگاه و لقب بهترین را به خود اختصاص دهد؛ باید نسبت به آرایشگاه های دیگر در محدوده ی خود …

فواید انواع الیاف طبیعی، چرا باید از پارچه الیاف طبیعی استفاده کرد؟

حتماً برایتان پیش‌آمده که پس از پوشیدن بعضی از لباس‌ها، روی پوست خود احساس سوزش یا خارش‌داشته باشید. این عارضه به علت استفاده از الیاف مصنوعی در پارچه لباس‌ها رخ می‌دهد که دلیلی برای استفاده از پارچه‌ الیاف طبیعی است. برای جلوگیری از حساسیت پوستی می‌بایست از پارچه‌هایی با الیاف طبیعی استفاده نمود. یکی از فواید الیاف طبیعی این است که بدون ترکیبات شیمیایی تولید می‌شوند. در ادامه بیشتر فواید الیاف طبیعی را بررسی می کنیم.

الیاف طبیعی چیست؟

به محصولات رشته مانند تولیدشده از مواداولیه طبیعی که برگرفته از گیاهان یا حیوانات هستند، الیاف طبیعی می‌گویند. این الیاف هیچ آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند. الیاف طبیعی عمدتاً از پشم حیوانات، ابریشم، پنبه و … تولید می‌شود؛ به همین دلیل کاملاً تجذیه‌پذیر است.

پارچه‌هایی که از الیاف طبیعی تولید شده‌اند، قابلیت ورود و خروج هوا دارند و به همین دلیل حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کنند. بهترین الیاف‌های طبیعی ۳ دسته هستند؛ الیاف گیاهی، حیوانی و معدنی. هرکدام از این الیاف‌ها بسته به ویژگی‌های خاصی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً الیاف گیاهی از سلولز تشکیل شده‌اند و به‌خوبی می‌توان از آنها در طراحی لباس‌ها بهره گرفت.

الیاف طبیعی چگونه تولید می شوند؟

الیاف طبیعی در صنعت نساجی بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شوند؛ ترکیبات شیمیایی الیاف مصنوعی روی پوست تأثیر می‌گذارند و عمدتاً حساسیت ایجاد می‌کنند. درحقیقت الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی هر دو از مواداولیه طبیعی تولید می‌شوند اما ترکیبات آنها موجب کارایی متفاوتشان ‌شده است. الیاف طبیعی گیاهی حین تولید به دو دسته الیاف نرم و سخت تقسیم می‌شوند.

الیاف گیاهی نرم طی مراحل خاصی تبدیل به نخ، تور، کیف و حتی طناب می‌شوند. این الیاف ابتدا از گیاهانی همچون ساقه گندم استخراج می شوند؛ پس از خشک‌شدن الیاف و شانه‌کردن آنها، بافته می‌شوند. الیاف گیاهی سخت را می‌توانید در بافت سبد و حتی محصولات چوبی مشاهده نمایید. این محصول در کنار استحکام زیاد، انعطاف‌پذیری عالی دارد.

فواید انواع الیاف طبیعی

الیاف طبیعی به چندین نوع تقسیم‌شده تا هر نوع توانایی پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان را داشته باشد. انواع الیاف طبیعی گیاهی شامل کتان، پنبه، کنف و چتایی است. الیاف طبیعی دسته حیوانی را پشم، مو و ابریشم تشکیل می‌دهند. اغلب پارچه‌هایی که در بازار دیده می‌شوند از دسته‌های گیاهی و حیوانی هستند؛ اما در مصارف صنعتی بیشتر الیاف معدنی به‌کار برده‌ می‌شوند.

الیاف معدنی از کانی‌های طبیعی تولید شده‌اند و شامل چهار نوع الیاف شیشه، الیاف کربن، فلزی و پنبه نسوز هستند. روش ساخت انواع الیاف طبیعی با یکدیگر متفاوت است. مصرف‌کنندگان با تنوع گسترده الیاف طبیعی روبه‌رو هستند و می‌توانند هر کدام از پارچه‌ها را با توجه به ویژگی‌هایی که دارند انتخاب نمایند.

الیاف طبیعی گیاهی

خنک‌ترین پارچه‌های موجود در بازار را الیاف طبیعی گیاهی تشکیل می‌دهند. این محصولات عمدتاً از دانه، ساقه و برگ گیاهان تولید می‌شوند. پنبه و کاپوک جزئی از دانه گیاهان هستند. الیاف گیاهی ساقه نیز از گیاهان کتان، بامبو، کنف و رامیه تهیه می‌شوند. برگ‌های سیسال، کتاف و آناناس هم بهترین مواد اولیه برای الیاف گیاهی هستند.

پنبه؛ الیاف طبیعی خنک

پنبه از دسته الیاف گیاهی می باشد که علاوه بر اینکه مقاوم است، شستشوی آسانی هم دارد. جریان هوا از داخل بافت پنبه به‌خوبی رد می‌شود و از حساسیت پوستی جلوگیری می‌کند. خانم‌هایی که روی تمیزی لباس کودکان حساس هستند باید از لباس‌هایی استفاده کنند که الیاف پنبه‌ای دارند؛ به پارچه‌های پنبه‌ای، پارچه نخی نیز می‌گویند.

کتان؛ الیاف طبیعی براق

کتان یا لنین جزو الیافی هستند که کمتر رطوبت را جذب می‌کنند؛ این ویژگی منحصربه‌فرد موجب شده تا اغلب حوله‌ها از جنس کتان تهیه شوند. ویژگی خاص کتان در براق بودن پارچه آن است. افرادی که برای لباس‌های خود الیاف طبیعی و براق ضدحساسیت می‌خواهند، پارچه‌های کتان را انتخاب می کنند. افرادی که نسبت به چروک‌شدن لباس‌هایشان حساس هستند نیز اغلب از پارچه کتان بهره می برند.

پارچه‌های کتان انواع مختلفی دارند؛ پارچه کتان کش، نخی، کاغذی، صابونی و کریستال همگی از الیاف کتان تشکیل ‌شده‌اند. پارچه کتان صابونی بهترین نوع این الیاف شناخته‌شده است. این پارچه پوست را بسیار خنک نگه می‌دارد؛ از طرفی این پارچه سریعاً خشک می‌شود، به همین دلیل از پارچه‌های کتان در لباس‌های تابستانی استفاده می شود.

کنف؛ سفت و سخت اما ارزان

کنف ظاهری محکم، زبر با بافتی درشت دارد. پارچه‌هایی که از این جنس تهیه شده‌اند با قیمت کمتری عرضه می‌شوند. اغلب از کنف در موارد تزئینی استفاده می‌کنند. پارچه‌های کنفی طبیعی هستند و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند؛ همین موضوع دلیلی بر استفاده الیاف کنف در صنعت جاده‌سازی شده است. الیاف کنفی بهترین گزینه برای جابه‌جایی اثاثیه هستند.

الیاف طبیعی حیوانی

الیاف حیوانی بسیار رایج هستند و از دیرباز مورد استفاده انسان‌ها قرار می‌گرفتند. مو، پشم و ابریشم بیشترین استفاده را در صنعت نساجی دارند؛ این الیاف طبیعی از شتر، گوسفند، بز، کرم ابریشم، خرگوش و … تهیه می‌شوند. الیاف حیوانی از درصد زیادی پروتئین تشکیل شده‌اند و ماندگاری خوبی دارند.

پشم؛ الیافی با جذب بالای گرما

پشم از موی بدن گوسفندان تهیه می‌شود و نوع علوفه‌ای که حیوان از آن تغذیه‌کرده است بر جنس پشم تأثیر می‌گذارد. پارچه‌های پشمی توانایی بسیاری در نگه داشتن گرما دارند؛ البته در مقایسه با الیاف گیاهی، پشم در برابر خیس‌شدن و رطوبت کمتر دوام دارد. مواد شوینده قوی هم می‌توانند به‌راحتی به پارچه‌های پشمی آسیب وارد کنند.

پارچه‌های پشمی در زمستان کارایی زیادی دارند ولی باید از بافت آن در برابر آسیب‌پذیری محافظت نمود. بافت سفت این نوع الیاف به‌شدت در برابر کشیده شدن حساس است، خصوصاً اگر پارچه خیس باشد. برای شستن پارچه‌های پشمی باید از شوینده مناسب استفاده کرد. لازم به ذکر است که نور و گرمای زیاد در رنگ و کیفیت پارچه پشمی تأثیر منفی می‌گذارد.

ابریشم؛ پارچه ای لطیف و بادوام

ابریشم نیز جزئی از الیاف طبیعی حیوانی می باشد اما این الیاف کمتر از پشم حاوی پروتئین هستند. پروتئین قسمت عمده ابریشم است اما قسمتی از این ماده را صمغ سریسین تشکیل می‌دهد و باعث می‌شود نسبت به پشم مقاومت بیشتری داشته باشد. کرم ابریشم حین تولید الیاف مقداری چربی و املاح معدنی را به پروتئین و صمغ اضافه می‌کند.

الیافی که از پیله کرم ابریشم به‌دست می‌آید باید در نهایت سلامت تهیه شوند؛ زیرا اگر کرم ابریشم آن را سوراخ کند از طول الیاف کاسته خواهد شد. در این صورت ابریشم قیمت کمتری خواهد داشت. پارچه‌های ابریشمی صاف هستند و نور را به‌خوبی بازتاب می‌کنند که موجب درخشندگی آنها می‌شود. این نوع الیاف در برابر نور و حرارت زیاد آسیب‌پذیر هستند و باید از آن‌ها مراقبت کرد.

الیاف طبیعی معدنی

الیاف معدنی برای استفاده در صنعت تولید می‌شوند و غیرقابل نفوذ هستند؛ مثلاً الیاف شیشه در کامپوزیت‌ها و آزبست در ساختمان‌های مقاوم به آتش‌سوزی استفاده می‌شوند. از آزبست در لباس آتش‌نشان‌ها نیز استفاده می‌شود تا مواد شیمیایی یا الکتریسیته به آنها آسیبی وارد نکند. این الیاف طبیعی علاوه بر کارایی بی‌نظیر در پارچه و لباس‌های صنعتی، قیمت مناسبی نیز دارند.

بهترین الیاف های طبیعی

از آنجایی که الیاف طبیعی بدون ترکیبات شیمیایی تولید می‌شوند، بسیار حائز اهمیت هستند. هر سه دسته الیاف طبیعی، حیوانی و معدنی نقاط قوت و ضعفی دارند. مقاومت الیاف طبیعی نسبت به الیاف حیوانی در مقابل حرارت و نور خورشید بیشتر است. از طرفی الیاف حیوانی در فصول سرد نقش عایق گرما را دارند و از این جهت برتری دارند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بهتر با بهترین الیاف های طبیعی به این مطلب از برنانیوز مراجعه کنید.

در پایان نیز باید گفت فواید الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی بیشتر است، اما پارچه‌های مصنوعی دوام و مقاومت بیشتری دارند؛ پس چرا باید از پارچه الیاف طبیعی استفاده کرد؟ از آنجایی که هوا به‌خوبی در بهترین الیاف‌های طبیعی جریان پیدا می‌کند، ضد حساسیت هستند. الیافی که در طبیعت تولید شده‌اند، در آینده نیز تجذیه‌پذیر خواهند بود و آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند.

 

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 17 اسفند 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.